• Katzy

Hur räknar man prematurbarns ålder?

Min dotter är 6 veckor för tidigt född. Jag räknar givetvis ålder från när hon föddes men min bvc räknar från när hon skulle födas. Hon har kolik och därför vill jag kunna se framemot 3 månaders gränsen när det kanske går över. Hon är nu 11 veckor och tycker väl inte hon är sen i utvecklingen.

Hur är det egentligen? och skall hon alltid vara 6 veckor efter med allt?

• Svar på tråden Hur räknar man prematurbarns ålder?
  • kickan gbg

kanske lite trög men hur menar du?

Världens finaste Engla
  • Katzy

Min bvc säger att hon kommer att vara 6 veckor sen med ex leende, följa blicken osv. Varför jag undrar är för jag håller på att gå under av koliken och vill hoppas på att hon är snart 3 månader i utvecklingen men bvc räknar från när hon skulle blivit född vilket var den 070905 och då skulle hon alltså bara vara 5 veckor gammal i utvecklingen av ex tarmsystemet.

• Millsan

tro inte så mycket på bvc min lillkille föddes 9 veckor för tidigt o förra söndagen blev han 3 månader o hans kolik gick över (egentligen 1 månad "riktig" ålder) han är inte alls efter utan snarare lite före i den motoriska utvecklingen...

• jennypennypannkaka
    Katzy skrev 2007-10-12 21:44:24 följande:
    Min bvc säger att hon kommer att vara 6 veckor sen med ex leende, följa blicken osv. Varför jag undrar är för jag håller på att gå under av koliken och vill hoppas på att hon är snart 3 månader i utvecklingen men bvc räknar från när hon skulle blivit född vilket var den 070905 och då skulle hon alltså bara vara 5 veckor gammal i utvecklingen av ex tarmsystemet.
    När det gäller leende och blick så kan jag köpa att man korrigerar.

Men, inte när det gäller tarmsystemet, eftersom det tränas från den dagen barnet börjar äta.
  • Millsan

jennypennypannkaka : När det gäller leende och blick så kan jag köpa att man korrigerar.

kan oxå köpa att det korrigerar men min son var inte alls sen med blick lr leende så alla premisar behöver inte korrigeras men om ditt barn (ts) inte klarar vissa saker så kan du korrigera 6 veckor

• jennypennypannkaka
    Millsan skrev 2007-10-12 22:22:51 följande:
    jennypennypannkaka : När det gäller leende och blick så kan jag köpa att man korrigerar.kan oxå köpa att det korrigerar men min son var inte alls sen med blick lr leende så alla premisar behöver inte korrigeras men om ditt barn (ts) inte klarar vissa saker så kan du korrigera 6 veckor
    Inte min heller, visserligen. Men med övrig motorisk utveckling var han sen, där behövdes korrigeringen, eftersom det handlade om så mycket som 3 månader.

Men, när det gäller 6 veckor tror jag inte att det krävs så mycket korrigering så länge, utan bara de första två-tre månaderna.
  • lillamammsen

min son är 5 veckor tidig
    men han är inte senare i utv än andra barn..än så länge iaf, han är nu 2 ½ mån och har vänt sig åt båda hållen och skrattar för fullt hela tiden..

• Katzy

Tack för era svar! Hon på bvc verkar lite knasig.
    Hoppas, hoppas, hoppas att koliken går över snart.

• oOmejaOo
    lillabebben skrev 2007-10-12 22:42:04 följande:
    min son är 5 veckor tidig men han är inte senare i utv än andra barn..än så länge iaf, han är nu 2 ½ mån och har vänt sig åt båda hållen och skrattar för fullt hela tiden..
    min dotter är född 8 veckor förtidigt född och gör inte nått av de lillabebbens son gör. Visst ser jag att hon är me med blicken och kan flina till lite ibland. Hon blir 3 månader om en vecka. Jag vill oxå att hon ska skratta och vända sig, har haft en nyfödd så länge nu. Lillabebben: har du din son mycket på mage??
    ~♥ våran underbara Meja ♥~
  • Millsan

jag har hört av neo att man kan räkna ut premisar "riktiga" ålder genom att ta de antal veckor de är för tidiga & dela med 2.. så min son är 9 veckor tidig & KAN ligga 4,5 veckor efter, än så länge gör han inte det men om han kommer ligga efter så kommer jag räkna så.. men alla barn e ju olika & gener spelar stor roll oxå..

• lillamammsen
    oOmejaOo skrev 2007-10-13 12:24:11 följande:
    min dotter är född 8 veckor förtidigt född och gör inte nått av de lillabebbens son gör. Visst ser jag att hon är me med blicken och kan flina till lite ibland. Hon blir 3 månader om en vecka. Jag vill oxå att hon ska skratta och vända sig, har haft en nyfödd så länge nu. Lillabebben: har du din son mycket på mage??
    Ja han ligger rätt så mycket på mage...är väldigt stabil i kroppen och stadig i nacken, kanske beror på att han får ligga på mage mkt och träna upp sig...
    Fast det är ju väldigt tidigt att vända sig från mage till rygg när man är 7 veckor..han har vänt sig 3 ggr, nu är det ett tag sedan.
  • oOmejaOo

Hon är oxå väldigt stabil i nacken, när vi går runt med henne så håller hon upp huvud för att titta runt.
    När jag var till bvc sist frågade jag lite hur hon låg till, och då sa sköterskan att om man ska jämföra med den ålder hon igentligen borde ha så är hon väldigt duktig i utvecklingen. Jag kan ju inte jämföra med annat heller känner jag, då blir jag nog knäpp.
    Skulle vilja ha henne mer på magen men hon blir ju så arg.
    Men det får ta den tid det tar, fast det är kul att jämföra ändå.

~♥ våran underbara Meja ♥~
  • Sommaren22juni1979

Jag har en dotter som nu är 8 år , men är född 12 veckor för tidigt.

Hade världens bästa bm på bvc , som hade vetskap om prematurbarn då hon tidigare jobbat på neonatal ..

Hon sa till mig att jag skulle räkna hennes födsel på utvecklingsfaserna , för hon följde inte de vanliga kurvorna som de gör på bvc , de ska ha tillgång till en för prematurer .

Min dotter har jag haft turen med att allt har gått väl med både utveckling samt med magens alla funktioner.

Min systerdotter som är född i samma vecka som dottern min har dessto värre haft större problem.

Men du ska räkna från datumet hon föddes på , och räkna antal veckor hon är född för tidigt.

O när de gäller kolik så finns de ingen vidare bra gräns , enligt bm som vi hade .
    Oavsett åldern på barnet så är det kroppens utveckling som avgör allt.

Min väninnas son föddes i vecka 30 , och han hade kolik ..
    Inte förrens han var ca 4 månader så försvann hans kolik ..

Så det är olika för olika barn..

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • tvilling77

Jag har en dotter som är född 7 veckor för tidigt och enligt hennes läkare så korrigerar man alla prematurbarn till dom är MINST 1 år, efter det beror det på hur barnet har utvecklats om man behöver korrigera ytterligare!
    Vi fick vänta längre på att vår lilla skulle le och innan hon lyfte huvet men nu när hon är äldre så är hon snarare tom tidigare än många full gångna barn!
    Hon är snart 7 månader (9 månader alltså) och drog sig upp till stående idag!! Hon har suttit stadigt sen hon var 5 1/2 månad (7 1/2)

Men alla barn är olika oavsett om dom är prematurer eller inte så man ska inte jämföra tycker jag...prematurbarn KAN vara senare men det behöver inte vara så!
    Här får lillan gå på efterkontroller där dom följer hennes utveckling med jämna mellanrum iallafall tills hon är 1 1/2 år gammal, det finns ju en anledning till att dom gör det och det tycker jag känns bra även om hon alltid varit frisk!

• Guwios

Har samma "problem" med vår BVC tant. Hon vill gärna korrigera sonens ålder medans jag gör det inte. Han föddes fem veckor för tidigt och har klarat både 2 och 6 månaders kontrollerna galant. Allt som han "ska" klara gör han. Bla skrattar, "pratar", vänder sig från både mage och rygg. Lite slö i ryggen kanske men det är fullt normalt för en sex månaders bebis enligt läkaren på sexmånaders kontrollen. 
    Kanske att han är lite mer infektionskänslig än andra bebisar, han fick förkylningsastma när han var tre månader och är väl snuvig typ hela tiden. Men han har tre syskon också så han kanske skulle ha varit snuvig ändå.  
    Sen får man väl se hur han utvecklas när han blir lite äldre men det diffar ju på icke prematurer också.
    Så klart förstår jag att man korrigerare bebisar som är mer prematurer (eller vad säger man) än min kille.

Svar på tråden Hur räknar man prematurbarns ålder?