• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 4
  • HoppetKärleken

Finesssan: Japp där var jag med, har analyserat sönder det där med omega tror jag men just nu kör jag på att äta det i alla fall, du med om jag förstår det rätt?

Vad hade du för TNF värde Finesssan? Ska försöka att inte oro mig men du sa att du hade fler värde som inte var bra, fick du medicin med en gång alltså startade du med trombyl och fragmin innan du visste att du var gravid, för visst är det det du tar?

• hella73

Hej,hej! Har följt den här tråden sen början av december då mitt fjärde mf i rad konstaterades. Måste tacka för att ni ovetandes har varit en stor tröst för mig. Dels för att ni alla varit med om samma sak men ändå fortsätter kämpa och inspirera, dels för ert stora kunnande när det gäller upprepade missfall. Jag har tyvärr inte tagit reda på all fakta vid mina tidigare 3 mf. Har blivit så chockad och handlingsförlamad och litade blint på att jag skulle få all tänkbar hjälp när jag fick remiss till repr.center efter mitt 3:e missfall i maj. Fick vänta till början av oktober innan vi äntligen fick komma på första besök. Hann knappt påbörja utredningen förrän jag plussade. Utr. lades givetvis ner då många prover ej kan tas när man är gravid. De ville även "skriva ut mig" eftersom jag blivit spontant gravid så jag fick tjata mig till att få fortsätta komma på täta kontroller, det är ju inte att bli gravid som är mitt problem utan att kunna behålla barnet. Ville ha progesteronvagitorier av den första läkaren men hon vägrade då det inte finns någon evidens. Fick sen tyvärr ma konstaterat den 4/12(v 9+4) och skrapades den 5/12. Har idag varit och tagit bl a koagulationsprover, P-APT-tid och Cardiolipidantikroppar. Tog även Hematologi: S-Homocystein och Lupusantikroppar. Har läst här i tråden att det verkar vanligt med koagulationsproblem, är det då inte lite futtigt att bara ta två prover när det gäller detta?
    Ska lägga till att jag även tog THC då tidigare hormonprover visat under funktion av sköldkörteln. Jag tar 50 mikrogram Levaxin/dag sen nov. Blev lite långt!

• Cia o krabaten

Oj vad ni skriver!!!
    Först tack

a80: Jobbigt att vänta, men han verkar ha en plan.
    Prog skadar ju som sagt inte så det är bara att "kladda på"

HK: Säkert ingen fara. tror bara han vill prata med dig och inte skicka det genom Inga-Lill!
    hon är rar men inte den skarpaste känner jag
    Bättre att prata med DrB direkt då. Han hade en lång utläggning om bara TNF-Alfa för mig som var mitt ebda fel så om du har ngt litet mera så behövs det nog förklaras helt enkelt.
    Mitt värde va 9.8 (Gräns 4).

Hella: Hej och välkommen. Har sett dig i lite olika mf-trådar.
    Skönt att vi har varit till hjälp!
    Så var det för mig i början också!
    Läste här men vågade mig inte in då jag ej börjat ngn utredning.
    Sen var det tur att jag gjorde det, annars hade jag aldrig hittat rätt läkare och rätt diagnos!

• Finessan

HK, det stämmer. Jag knaprar Omega och kommer att fortsätta med det. Mitt värde var 7,9 tror jag. Inte så högt men tillräckligt enligt Dr B. Jag startade med Trombyl direkt efter diagnos och Fragmin vid plus. Fragmindosen har jag fått justera en gång hittills.

Välkommen Hella 73! Tråkigt att du också har hittat hit, om du förstår mig rätt. Två prover är väldigt futtigt och om alla dessa fyra (?) prover är allt som du kommer att ta så är det superfuttigt, men tyvärr allt för ofta så som det ser ut. Jag har gjort tre utredningar. Den första innehöll 20 prover och var alltså ganska så omfattande. Den visade nada. Den andra utredningen innehöll ytterligare ca 10 prover. Där blev det bingo på två koagulationsprover. Den tredje utredningen gav mig TNF-alfa. Man ska nog ha "tur" om ett fel visar sig efter enbart ett par prover.

Det är dags för en ny tråd! Ho-ho Bubblan! Tänkte att det kanske kan vara bra att skriva också att alla är välkomna, även om man gör IVF, så att det inte skrämmer bort eventuella IVF:are med mf. Vad tycker ni?

Än har den feta damen inte sjungit
  • fruZ

Tack för omega-tråden finessan!

Vill oxå passa på att påpeka att vi är två olika a80 och s80! Hej, förresten min tråd-tvilling s80!

Och hej hella, beklagar att du behöver vara här! Jag läste den här tråden som en tok när jag hittade den i samband med mitt tredje missfall, men det tog några dagar (!!) så det kändes som om jag var en spökperson som kände folk innan jag gav mig till känna...

Har just fikat med en höggravid vän och det var faktiskt helt hanterbart; jag har en framtidsplan! men hon är dessutom den mest empatiska person jag känner...

• hella73

Tack för välkomnande!
    Har börjat skriva ned allt som t ex det här med TNF-Alfa som verkar ha en hög signifikans när det gäller upprepade mf. Känner mig väldigt vilsen just nu och vill inte missa något som kan vara av vikt att ta upp med läkaren.
    Det känns rätt hemskt att man måste bli sin egen läkare för att få den hjälp man har rätt till. Var som sagt på reproduktionscent. idag och ska få träffa min läkare nästa vecka, idag var det bara ssk som tog proverna så hon ville inte lämna ut några provsvar.
    Har tidigare tagit de obl. hormonproverna dag 21 + 3, virusprover på båda parter, kromosonprov på båda samt vävnadsprov från foster och moderkaka. Det enda de hittat än så länge är unerfunktion av sköldkörteln.
    Hoppas på att få alla provsvar nästa vecka och ta reda på om de kan ta fler prover ang. koagulation.
    Är det förresten någon mer som tagit vävnadsprov från foster och har det kunnat visa t ex proppbildning i moderkakan?

• Cia o krabaten

hella: Det jag tänkte på var att jag har läst om flera där det tagit lång tid (ett år) och mycket fifflande med dosen innnan sköldkörteln kommit på rätt nivå igen.

Är det säkert att din är bra nu??

Kan ju dessutom ändras vid en grav och mf vad jag läst.

• Finessan

Dr B tar ju sköldkörtelprover på mig nu under graviditeten även fast jag hade ok innan. Han motiverar det med att det är superviktiga prover som kan ändras vid graviditet. Allt måste stå rätt till med dessa prover under graviditeten. Se till att du tar nya prover direkt när du blir gravid igen.

Hella, gå in hos mig bland bloggarna. Jag har en blogg som handlar om de prover som jag har tagit under mina utredningar. Det är en diger lista, men ack så viktig. Vet flera som har skrivit ut den och tagit med till läkarna. Säkert jättepoppis att komma med.

• Honung

Hej och välkommen Hella!
    HK - oroa dig inte. Dock inte så smart av han ssk att stressa upp dig, det behöver nog inte vara så allvarligt!
    a80 - Tråkigt att behöva vänta sålänge, men har man bara en bra motivering så går det ju lättare. Tror det är bra att skippa nattarbete (i vilket yrke man än är) i tidig grav, det är jobbigt nog som det är...
    Framtidsdrömmar - du undrade om jag var orolig eller ej. Jag kan väl säga att jag är mer orolig än innan UL:et, egentligen inte över tillväxtavvikelsen men i kombination med att jag inte har ökat i vikt så känns det inte så jättekul. Bebisen verkar dock må bra i magen, så jag ska försöka att inte låta det gnaga. Ska gå och lägga mig nu, har i panik över min ringa viktuppgång klämt i mig ett Maxmål och mår nu istället illa...
    God natt, Honung

• hella73

Cia: Det är ingen som kollat mina värden sen oktober så jag fick be särskilt om det idag. Det är mkt möjligt att de inte alls är bra.

Min underf. var ganska marginell när de upptäckte den. Men ändå så pass att jag fick börja med L.
    Det var meningen att spec.mvc på UAS skulle hålla i mina kontroller men i.o.m ma hänger jag i luften.
    Måste därför hitta en husläkare som spec. på endokrina sjukdomar för att få fortsatt hjälp eftresom läkarna å reprc. bara är experter på sitt område.

Jag tror att min sköldkörtel började krångla efter mitt ma i jan 07 då jag gick ner nästan 10 kg på 6 veckor! Och detta tyder ju på överproduktion, men tydligen kan det vara så att funktionen går upp och ner.

• Cia o krabaten

hella: Bor du här i Ua??

Jag har inte mycket till övers för KK här på UAS tyvärr

Min "utredning" var 3 prover på mig och ett på maken-dvs under all kritik-och sedan bara ett brev med lycka till!

Helt klart att ¨ålla koll på värdena igen tycker jag det låter som.

• hella73

Yes, U-a-bo i 34 år förutom en kort avstickare till Sthlm!

Tycker ej heller om kk men en utav läkarna på repr.c har jag ganska bra förtroende för. Inte den första som vägrade mig pregesteron, jag har bytt!

• Finessan

Åh Honung, Max... *drömmer mig bort till hamburgareland* Räcka ut tungan

Go'natt på er!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 4