• Lisafisan

Barn i Canada

Hej!

Vi är en liten familj bestående av mor, far och två små tjejer som funderar på att flytta tillfälligtvis till Canada. Anledningen är att både jag och min sambo kan få roliga jobb och att det helt enkelt skulle vara spännande att bo och arbeta där under ett par år.

Därför undrar vi om det finns andra som lever i Canada som kan berätta något om ffa. barnomsorg men även om annat som vi kanske bör tänka på vi en eventuell flytt t.ex. sjukförsäkring.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Barn i Canada
  • canmamma

Jag bor i Toronto sedan 2003 och har en tvåårig son. Trivs väldigt bra här. Jag svarar gärna på frågor om jag kan. Barnomsorg och sjukförsäkring skiljer sig lite åt beroende på i vilken provins och vilken stad ni tänker flytta till.

Här i Toronto är barnomsorgen bra, men dyr och inte alltid lättillgänglig. Man betalar hela kostnaden själv och med två barn så är det definitivt värt att kolla in alternativ som nanny eller aupair. Vad gäller sjukförsäkring så beror det lite på vilken status ni kommer att bo här under. Tillfälligt visa? Permanent uppehållstillstånd? Oavsett vilket så måste ni nog bo här (i Ontario) i tre månader innan ni får gratis sjukvård. www.health.gov.on.ca/english/public/pub/ohip/eligibility.html
    Men annars är sjukvården här i världsklass. Arbetsgivare erbjuder väldigt ofta "benefits" som täcker tandläkarkostnader, medicinkostnade, glasögon, mm.

• Gates

Jag bor i Calgary, Alberta och det later som Ontario har liknande sjukvard som Alberta. Man betalar en avgift pa Cdn$103/ person/tre manader for att ha statlig sjukforsakring. Haller med Thy att sjukvarden ar jattebra (trots att alla kanadensare klagar!). Ofta sa betalar arbetsgivaren del av eller hela den statliga sjukforsakringen plus extra grejer som receptbelagda mediciner, glasogon mm.mm. Se till att ni far en kopia av deras "benefit plan" innan ni accepterar jobb, bade Thy och jag kan sakert kolla igenom den at er for att se hur bra den ar! Ofta ingar pensionspengar i "benefit plan"-en, sa se till att denna kan overforas till Sverige nar/om ni flyttar hem eller prata med arbetgivaren om alternativ. Vilket inte har med sjukvard att gora, men jag jobbar med pensioner sa kunde lata bli att sticka in det.

Barnomsorg ar svindyr har latt $700 i manaden/ barn och det ar svart att hitta. Vi har en ganska het ekonomi i Calgary just nu och allt kostar mycket och det ar vantetider pa allt. Vi kollade in reglerna for aupair och det finns inget sadant program har utan man maste betala dem minst "minimum wage", dra av for skatt och statliga pensionspengar. Man kan dra av kostnaden for ett rum om de ar inneboende och mat. En nanny kostar mellan $1,600 och $2,400/ manad beroende pa kompetens. Jag kanner folk som delar nanny, men da har varje familj oftast bara ett barn. Ta med mormor/farmor om hon ar pensionar!

Jag tycker att Canada ar ett jattebra land att bo i, kanadensarna ar mycket trevligare an amerikanerna att umgas med, liknande klimat, lite langt att kora nar man ska nagonstans. Har i Calgary finns det dessutom en svensk deltidsskola, men sa lange kanske ni inte tanker stanna

• canmamma

Gates har rätt i att dagis är svindyrt. I Toronto så får man nog räkna med att ett dagis med lisens tar $1200-2100/månad för bebisar under 18 månader. Sedan blir det lite billigare (och med billigare menar jag en aning mindre snordyrt) när telingarna blir äldre. Vi betalar just nu, för en 2 1/2 åring, $1000/månad. Om man väljer icke-lisenserad barnomsorg kan man också komma undan en aning billigare, men kvaliteten är svårare att kontrollera. Dagmammorna i området jag bor tar mellan 40-50 dollar om dagen.
    I Ontario måste man också betala minimilön till en aupair, men man får dra av (rimliga) belopp för mat och husrum. Och det är lite av en prövning i byråkrati på högre nivå...

• Gates

Jag ska sluta klaga pa dagiskostnaden har- jag tyckte $700 var dyrt- $1200 per barn ar hutlost!

En kompis till mig flyttade precis till Quebec- dar har de provinsiellt statligt dagis som kostar $7 om dagen. Tydligen ar det svarare att hitta jobb dar och sa ar det kanske bra om man kan prata franska.

Svar på tråden Barn i Canada