Jag bor i Calgary, Alberta och det later som Ontario har liknande sjukvard som Alberta. Man betalar en avgift pa Cdn$103/ person/tre manader for att ha statlig sjukforsakring. Haller med Thy att sjukvarden ar jattebra (trots att alla kanadensare klagar!). Ofta sa betalar arbetsgivaren del av eller hela den statliga sjukforsakringen plus extra grejer som receptbelagda mediciner, glasogon mm.mm. Se till att ni far en kopia av deras "benefit plan" innan ni accepterar jobb, bade Thy och jag kan sakert kolla igenom den at er for att se hur bra den ar! Ofta ingar pensionspengar i "benefit plan"-en, sa se till att denna kan overforas till Sverige nar/om ni flyttar hem eller prata med arbetgivaren om alternativ. Vilket inte har med sjukvard att gora, men jag jobbar med pensioner sa kunde lata bli att sticka in det.
Barnomsorg ar svindyr har latt $700 i manaden/ barn och det ar svart att hitta. Vi har en ganska het ekonomi i Calgary just nu och allt kostar mycket och det ar vantetider pa allt. Vi kollade in reglerna for aupair och det finns inget sadant program har utan man maste betala dem minst "minimum wage", dra av for skatt och statliga pensionspengar. Man kan dra av kostnaden for ett rum om de ar inneboende och mat. En nanny kostar mellan $1,600 och $2,400/ manad beroende pa kompetens. Jag kanner folk som delar nanny, men da har varje familj oftast bara ett barn. Ta med mormor/farmor om hon ar pensionar!
Jag tycker att Canada ar ett jattebra land att bo i, kanadensarna ar mycket trevligare an amerikanerna att umgas med, liknande klimat, lite langt att kora nar man ska nagonstans. Har i Calgary finns det dessutom en svensk deltidsskola, men sa lange kanske ni inte tanker stanna