• glitterkorn

Öppen 1 cm gravid i vecka 34

Går in i vecka 25 i morgon (34+0)

Var på rutinbesök i dag på kvinnohälsan. Jag satt att jag ahde haft svårt att sova i natt pga "mensvärk" då fråga hon mig om vi skulle göra en gyn-undersökning. Sagt och gjort. och det visa sig att jag öppnat mig 1 cm och att det hade "mjuknat" upp sig sa hon, vad mena hon med det?

Hon sa att det här kan vara tecken på en förtidigt födsel och att jag ska vara observant på mina "mensvärkar" mm och kolla klockan när dom kommer och om dom blir regelbunda eller om jag får jätte ont sk kontakta fl.-

Jag har haft ont i magen ett par gånger sen jag kom hem,har lite på tryckninagr sen kram (????) i hela underlivet.

Någon som känner igen detta?

Jag blir helt förrvirad är ju första barnet.

Tacksam försvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-15 19:24:45:
    Menar ju såklart att jag går in i vecka 35 i morgon är lite slarvig på tangeterna :P
  • Svar på tråden Öppen 1 cm gravid i vecka 34
  • Änglatuss

vissa kan gå och vara öppna länge, särskilt 1 cm, men som din bm sa du får vara observant på dina mensvärkar...

bebisen kan ju komma förtidigt men det behöver ju inte va så.. du ska ju öppna dej 9 cm till för att vara helt öppen

va noga med att vila och ta det lugnt så ska du se att bebisen göttar sig där inne ett par veckor till, annars är ju 35 inge farligt att födas i, visserligen prematurbarn men dom SKA klara sig, min kompis födde tvillingar i v 24...

hoppas du får hjälp och tar det lugnt...
    min kompis åkte mycke fram och tillbaka till förlossningen men det var falskalarm och hon var öppen 1 cm länge

• ellenagnes

Jag hade också mycket mensvärkar genom hela graviditeten, men när de riktiga värkarna börjar så lär du känna det.

• mamma till Liv

Kan du inte ringa till förlossningen och höra vad de tycker? Låter ju inte så bra att du ska behöva gå hemma och oroa dig. Lycka till!

• susye

jag avr öppen 3 cm i v 27 o belv stoppad o hon stannade i magen till v 37
    v 34 brukar inte vara någon fara om de föds i

• glitterkorn

Jag kommer ringa förlossningen om jag får mer mensvärk eller om den blir mer regelbunden. Just nu är det lungt.

• glitterkorn

Försten va mena hon med att det"mjukat" upp sig?

• mammis06

När jag var i vecka 34+4 trodde jag att vattnet gått så jag var inne på fl. Det var bara rikliga flytningar men bm sa att det inte var någon fara för barnet om det föddes då och att de inte skulle försöka stoppa fl om det varit vattnet som gått. Självklart ska du ringa in och prata med fl. Det är ju bra om barnet får stanna längre i magen och växa till sig. Lycka till!!!

• susye
    glitterkorn skrev 2007-10-15 19:27:11 följande:
    Försten va mena hon med att det"mjukat" upp sig?
    livmodertappen som mjukar upp sig antagligen
  • snillis

är det första barnet?
    har man fött barn tidigare är det ganska vanligt att man är öppen en bit och det kan man vara i flera veckor.
    jag undersöktes i v.38 och var då öppen 4 cm men blev igångsatt 1,5 vecka senare och det hade inte hänt nåt mer under den tiden.

men vecka 35 är ju ingen som helst fara att föda.

• glitterkorn
    snillis skrev 2007-10-15 20:37:03 följande:
    är det första barnet?har man fött barn tidigare är det ganska vanligt att man är öppen en bit och det kan man vara i flera veckor.jag undersöktes i v.38 och var då öppen 4 cm men blev igångsatt 1,5 vecka senare och det hade inte hänt nåt mer under den tiden.men vecka 35 är ju ingen som helst fara att föda.
    Ja det är mitt första barn :)
  • Theodoris

När jag väntade mitt första barn hade jag bf 16/8 och upptäckte att jag var öppen 3 cm från mitten av maj. Han kom den 9/8, så det var ingen fara.

Tvåan med bf 31/7 så upptäcktes det att jag var öppen 3 cm från 6/6 men jag hade mycket förvärkar och han kom den 18/6 i v 33+5.

• glitterkorn

Oki.

Jag har tagit lite tid på när jag har haft ont i magen sen jag kom hem lr vilka tider det va.

16.29

17.14

19.50

22.58

23.19 ( den gör ont nu)

Vill gärna att fler berättar hur era förlossningar starta?

• snillis

Glitterkorn: att ha förvärkar så sällan räknas som sammandragningar och inte förverkar. ALLA har sammandagningar men alla känner inte av dem. Det är livmodern som tränar sig inför förlossningen och således något positivt.

• glitterkorn

Oh vilken natt. Hade "mensvärk" och ont i ryggen, kramp i ljumskarna/underlivet hela tiden typ var väldig nära o ringa fl men jag hoppa över det, när klockan var två så tog jag mig ett varmt bad för o kolla om det skulle hjälpa och det gjorde det rätt bra hade inte lika ont efteråt och lyckades somna så det var skönt.

Är lite öm i magen o så i dag men det är inget "märkvärdigt" så det är ju bra. Ska i väg på föräldrakurs senare..

• ellenagnes

Det är säkert förvärkar du har. med mitt första barn hade jag så grymma förvärkar från v31 så jag tillslut fick hyra en TENS apparat. Min flicka föddes sedan i veckan 38 + 3

• vinterbabyn

ts,jag hade precis lika som du. blev sjukskriven v 29 pga förkortad o mjuk tapp (mycket mensvärk) v.34 i fjol den här tiden kanske, var ja öppen 1 cm. dom sa att han föds samma vecka för det var första barnet. 38+5 kom han ut.. hade aldrig riktiga värkar., utan åkte in en natt då jag var såå trött på mensvärken. då var ja öppen 6cm.
    dom kollade mig kanske med 10 dagars mellanrum hur öppen jag var. 3 cm nästan två veckor.

så mitt råd. ligg ner o ta lugnt, de räddade mig. fick mensvärk genast när ja gick typ till postlådan..

• glitterkorn
    vinterbabyn skrev 2007-10-16 12:34:20 följande:
    ts,jag hade precis lika som du. blev sjukskriven v 29 pga förkortad o mjuk tapp (mycket mensvärk) v.34 i fjol den här tiden kanske, var ja öppen 1 cm. dom sa att han föds samma vecka för det var första barnet. 38+5 kom han ut.. hade aldrig riktiga värkar., utan åkte in en natt då jag var såå trött på mensvärken. då var ja öppen 6cm.dom kollade mig kanske med 10 dagars mellanrum hur öppen jag var. 3 cm nästan två veckor.så mitt råd. ligg ner o ta lugnt, de räddade mig. fick mensvärk genast när ja gick typ till postlådan..
    Ok.

ja det är ju lixom en "gnagade" mensvärk som sitter i konstant typ när den kommer den tar verkligen musten ur en ..

jag avr på föräldrakurs i dag och bm som höll i det sa samma sak som du att jag skulle försöka ta det lungt så gott det går men även om bebben vill komma nu gör dom inga större försök att stoppa det..
  • världens bästa mamma

Ja varma bad, TENS-apparat o panodil. Det är det enda, VILA mkt. Lycka till.

• Lilla V

Hej Glitterkorn!

Jag är just hemkommen från sjukhuset med liknande problem som du! De tog de ganska allvarligt där jag bor. Jag hade haft mensmolande värk lite till och från i drygt en vecka när jag ringde förlossningen för att dubbelkolla så det var normalt.
    Jag kände att det inte var förvärkar som alla sa, för de känner man ju mer som sammandragningar. Detta molandet e ju mer konstant.
    Jag fick komma på koll, var inte öppen några centimetrar, men livmoderhalsen var uppmjukad, och hade börjat bli förkortad. För att va på säkra sidan fick jag bricanyl och sen stanna 2 nätter för obseravtion + komma tillbaka på tredje dan också. Det hade inte hänt något på denna tiden, så nu är jag sjukskriven i 3 veckor och ska ta det lugnt och inte stressa.
    Ska tilläggas att det mensmol jag haft varit väldigt svagt ändå, jag tvekade till och med att ringa. För alla på familjeliv säger bara "det är vanligtm det är lugnt" mm. Och jag hade själv liknande de första månaderna också. Men eftersom det kom tillbaks så...
    Barnmorskan sa när jag ringde, att "jo, det är normalt att ha sammanderagningar mm, men det ska inte göra ont".
    De sa också att börjar förlossningen nu kan de egentligen inte stoppa den. Men jag och de kan ha extra beredskap för att nåt eventuellt kan hända, och det höjer ju säkerheten.
    Hur e det med dig nu? Var ett par veckor sen du skrev ser jag?
    Kram

Svar på tråden Öppen 1 cm gravid i vecka 34