• lollo99

Vad ska en tjej på 17år klara av???

Min sambos dotter på 17 år har flyttat till oss och hon är en jätte go tjej och vi kommer bra överens.Jag blir bara så chockad hon har inte koll på något!! klarar inte av att ha pengar tex sommarjobbade fick ut ca 12000 gjorde av med dessa på en gång på ingenting.Har tappat bort ca 3 mobiltelefoner busskort och har ingen koll på något!! Hon skickade efter kläder på internet i sommras som tydligen skulle betalas via faktura som hon tydligen ej gjort så hon fick betalnings påmminelse på den. Jag blir orolig vad ska man göra? Det är jätte svårt att forma henne efersom hon bott hos sin mamma under alla år är det någon som har några förslag vad vi ska göra??
  • Svar på tråden Vad ska en tjej på 17år klara av???
  • FNiXa

Jobbigt när det gäller pengar. KAn du prata bra med henne. Att regelbundet prata om ekonomi och kanske delge henne vad det kostar att leva, handla med henne, hålla på hennes pengar då hon inte sköter dem osv.
    Förresten får väl inte företag sälja till minderårig?

• Sarge

svårt att svara på då det säkert är mkt individuellt, men jag tror att man måste lära sig att ta konsekvenserna av sitt eget handlande.
    tex...tappar man bort en mobil så får man klara sig utan och sedan köpa en ny för eget ihopkämpade pengar.

Går hon att prata med?
    Förklara tex vad som händer om man får en betalninganmärkning...i hennes ålder vill man ju flytta hemifrån inom en snar framtid..förklara att man inte kan få bostad osv med anmärkning.

Förstår du vad jag vill komma fram till?

• lollo99
    Vi pratar hela tiden med henne men det verkar som hon inte tar det på allvar!! Jag blir trött på det för jag tycker inte att man kan bete sig på detta sett. Vi har två mindre barn som sköter sånt här bättre. Nej jag trodde inte heller att företag fick sälja till minderåringar så jag vet inte hur detta har gått till det är ju ändå 800kr. Jag tycker faktiskt att hon får betala detta för sitt studiebidrag som kommer denna månad så hon får lära sig något!!
  • lollo99
    Hon tjatar även om pengar hela tiden till allt möjligt och jag har sagt om hon vill ha så mycket tycker jag att hon ska försöka få ett exra jobb på helgerna men hon försöker inte ens att hitta något!!
  • Annamaja

hej. Personligen tycker jag att en 17 åring borde klara ganska mycket. Själv hade jag vid den åldern egenlägenhet och fick sköta min ekonomi själv. (man gick på några missar, men man lärde sig) Jag tycker absolut att hon ska få betala med sitt eget studiebidrag. Men kolla även upp företaget hur dom nu kan sälja till minderåriga, för det får dom inte. Att bli av med ett studiebidrag kommer nog kännas ganska mycket och för hoppnings vis lär hon sig en läxa

• Guldskimmer

Är man 17 borde man veta bättre är min första tanke. En bra regel är att hon får använde studiebidraget till det hon vill köpa, har man inget kvar av det så kan man inte köpa något mer. Och som någon ovan skrev, tappar man bort mobilen får man klara sig utan tills man sparat ihop till ny.

Tror det viktigaste är att man lär sig ta konsekvenserna. Låna för all del inte ut pengar till henne är mitt råd. Hon har nog inte fått lära sig hushålla särskilt bra hos sin mamma. Men det blir nog bättre nu när du sett problemet!

• lollo99
    Vi ska kolla upp företaget för jag tycker att det verkar vara konstigt. Sen detta med att låna pengar hon lånar av allt och alla!! Jag menar att man kan inte låna pengar av folk när man inte har möjlighet att betala tillbaka. Alltså detta är jätte svårt för oss när det inte är vi som har uppfostrat henne men jag blir chockad att man kan bli så. Mamman skiter i sin dotter och det går inte att prata med mamman alls!!
  • Therese33

lollo: Jag känner igen det där, vi har haft likadana problem, med det enda som hjälper är att ställa krav. Vill hon ha pengar så får hon göra något för det, det skall inte vara så lätt! Låna pengar av kompisar gjorde min styvdotter med tills vi sa till henne att det kan man ju inte göra då man inte har några egna pengar! Så tyvärr det enda som hjälper är att ställa krav och vara stenhård! Dom skall förtjäna sina pengar när dom är såpass gamla. Vill hon inte ta något extrajobb så får hon rätta sig med dom pengar som ni tycker att hon behöver...

• lollo99
    Jag håller med dig Therese33!! Jag tycker det är skitjobbigt här försöker man ställa krav på sina små barn och så tror den stora tjejen att hon kan få allt när hon flyttat till oss. Vi hade det lika med hennes bror när han bodde hos oss skulle bara ha allt men mamma kunde man aldrig fråga om ens några kronor!! Nu börjar det bli dags med körkort och vi betalade för hennes brors körkort och jag tycker att då får väl mamman betala dotterns vi ska väl inte betala allt!!
  • Jambosana

Det där är ju efter vad man är van vid. Jag åkte som utbytesstudent till ett land utan att kunna språket när jag var 17. Fick fixa mycket praktiskt själv, som gå till doktorn, försäkringar, bankkonto etc. Lagade mat ibland till min 5-åriga värdbror, städade, skötte min tvätt, min skolgång, m.m.

Är man inte uppfostrad att ta ansvar är det svårt att komma ikapp. Jag tycker att en 17-åring ska kunna klara ganska mycket, de blir ju myndiga inom ett år!

• Jambosana

Ta hennes studiebidrag, tills hon visat att hon kan sköta pengar och skola. Hon kan t ex laga middag 1-2 ggr i veckan, diska, städa etc. lära sig att bli vuxen helt enkelt. På så sätt kan hon jobba till sig förmåner.

Att bli vuxen innebär inte bara att man får göra som man vill, det medför ansvar och det verkar ju den här tjejens mamma ha missat att träna henne i. 

• piixelslyna

När man är 17 ska man klarar väldigt mycket. Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Jag har hand om min ekonomi, minskolgång, jobbsökande, inköp.

Det är tufft och man gör misstag, men det är nog det ända sättet att riktigt lära sig på. Man måste få göra misstag, annars kan man inte göra rätt sen.

• lollo99
    Jag tycker som ni andra! Jag flyttade också hemmifrån tidigt hade även kvälls och helg jobb när jag gick på gymnasiet jag tyckte det var en frihet att tjäna egna pengar. Men det är lite svårt när man inte fått lära sig från början sen kan jag tycka synd om tjejen som tydligen haft det väldigt jobbigt med en mamma där humöret växlat väldigt upp och ner! Det är sånt jag fått veta nu när hon bor här och det känns jobbigt att vi inte vetat hur jobbigt hon har haft det i mammans familj!! Men för det menar jag inte att hon ska få göra som hon vill. Jag vill bara att hon ska lära sig hantera olika saker i livet för annars kommer det att bli jätte svårt för henne!! Gråter
Svar på tråden Vad ska en tjej på 17år klara av???