• Anonym (Väntar)

Eftar skrapning- när fick ni mens?

Hej!!

Ja som frågan lyder. Hur länge tog det för er att få tillbaka mensen efter skrapning?.

Jag skrapades i vecka 13 och idag är det två veckor sedan. Undrar hur länge det kan ta innan mensen kommer tillbaka, vet att det är individuellt men är nyfiken hur ni andra har/hade det

MVH

• Svar på tråden Eftar skrapning- när fick ni mens?
  • skrivmaskin

Den hann inte komma, jag blev gravid direkt igen :D ÄL kom ungefär två veckor efter så jag antar att jag skulle fått mens ungefär som vanligt, fyra veckor efter. Lycka till!

• tjejjjen83

hej! min mens kom efter nästan 6 veckor (5 v å 4 dagar). nu väntar jag bara på att den ska ta slut så vi kan sätta igång igen. =)

• broken inside

Min mens kom 7 veckor efter skrapning

• didda

Efter min första skrapning (MA v12)  kom mensen igång efter 5 veckor men nu efter den andra skrapningen (MA v10) har den fortfarande inte kommit och det har nu gått 10 veckor. Har dessutom ätit en kur med Provera i 10 dagar för att få igång mensen men den har inte kommit igång av det heller

Verkar som att detta varierar dels mellan olika individer men också mellan gång till gång som i mitt fall.

• MajaLinnéa

Min mens kom inte igång ordentligt förrän FYRA MÅNADER efter skrapningen...

Skrapades i vecka 15, men fostret hade varit dött sen vecka 10...

• Anonym (Väntar)

mom70: Provera?, vad är det för något?. Tänker bara på den där drycken man kan köpa på ICA.......

• chriss

Jag skrapades i v.9 den 10 september. Jag fick mens 28 dagar efter. Har bara hunnit få en mens och har precis haft ägglossning. Får se om det blir 28 dagar denna gången också.

• Anonym

Fick min mens som vanligt månaden efter.

• Anonym (Väntar)

Kan man äta något som gör att mensen kommer igång som den ska. Någon skrev om provera, vad är det?. Någon som vet?

• didda
    Anonym (Väntar) skrev 2007-10-20 10:16:07 följande:
    mom70: Provera?, vad är det för något?. Tänker bara på den där drycken man kan köpa på ICA.......
    TS: förlåt att jag inte svarat, har missat frågan helt. Provera är hormontabletter (gulkroppshormon) som ska hjälpa till att få igång mensen. Man äter en kur i 10 dagar och sedan ska mensen komma efter ett par dagar....så blev det dessvärre inte för mig.... nu har jag precis ätit en ny kur (tog sista tabletten idag) och jag hoppas att det funkar bättre den här gången. Tabletterna är receptbelagda så du måste således få dem utskrivna av läkare.
  • Moniqe1979

3 veckor och 2 dagar tog det för mig till min första mens bara 13 dagar efter det att jag hade slutat blöda efter skrapningen. den mensen var ENORM kändes som störtfloder. nästa mens kom även den lite tidigt (hade exakt 28 dagar innan) 3 veckor och 4a dagar men :) sen kom ingen mer mens och är nu i v 15.

• Anonym (Väntar)

mom70: Vad bra att jag fick ett svar!

Spännande att höra om du får mensen efter denna kur då.
    Hade du oregelbunden mens innan dina missfall också?
    Jag går in på min 7:e vecka utan mens efter skrapning i morgon. Jag vet inte om jag ska ta kontakt med barnmorskan, vad tycker du?, eller måste man boka en tid på vårdcentralen med en läkare?
    Kommer ägglossningen och mensen som vanligt sen efter Proverakuren`?

oj, många frågor. Hoppas du kan svara

• Anonym (.)

Jag avböt graviditeten i v. 19, fick ägglossning efter 4 veckor och böjade störtblöda direkt efter det fram till 6e veckan då mensen borde ha börjat. Då uphörde blödningen tvärt. Jag förstår inte vad som händer i min kropp, men den är nog i hormonell obalans.

• Qxwz

Anonym (Väntar) skrev 2007-10-18 15:48:53 följande:

Hej!! Ja som frågan lyder. Hur länge tog det för er att få tillbaka mensen efter skrapning?. Jag skrapades i vecka 13 och idag är det två veckor sedan. Undrar hur länge det kan ta innan mensen kommer tillbaka, vet att det är individuellt men är nyfiken hur ni andra har/hade detMVH
    Efter en månad ganska exakt kom min mens. Alltså i förr går.
  • didda
    Anonym (Väntar) skrev 2007-11-17 15:13:10 följande:
    mom70: Vad bra att jag fick ett svar!Spännande att höra om du får mensen efter denna kur då.Hade du oregelbunden mens innan dina missfall också?Jag går in på min 7:e vecka utan mens efter skrapning i morgon. Jag vet inte om jag ska ta kontakt med barnmorskan, vad tycker du?, eller måste man boka en tid på vårdcentralen med en läkare?Kommer ägglossningen och mensen som vanligt sen efter Proverakuren`?oj, många frågor. Hoppas du kan svara
    Idag är det dag 5 efter sista tabletten och fortfarande ingen mens i sikte Gahhhh, jag blir så less på kroppen min som vägrar att fungera!!!

Jag skulle nog ta kontakt med barnmorskan om jag vore du..... i och för sig säger hon säkert att du ska vänta ytterligare en tid men det kan ju ändå vara bra att ta kontakt.... en allmänläkare på vårdcentralen kan nog inte så mycket om dessa bitar är jag rädd...bättre då att fråga din barnmorska om hon kan rekomendera någon läkare på kvinnokliniken eller liknande.

Jag hade inte oregelbunden mens innan missfallen.... och inte efter det första missfallet heller....det är bara nu efter det sista missfallet som kroppen har gått i strejk.

Tanken är väl att ägglossning och mens ska fungera normalt efter Provera men det beror ju i och för sig på vad man har för problem innan....om man tex inte har ägglossning i vanliga fall så hjälper nog inte provera utan då måste man äta en annan typ av hormoner (tex pergotime som är ett hormon som stimulerar ägglossning) Provera äter man nog bara för att få igång en mens som tjurar (tror jag, jag vet inte om det finns fler användningsområden)
  • Anonym (Väntar)

Hej igen och tack för svar!
    Vad konstigt att du inte får din mens. Jag ringde faktiskt bm idag och hon sa precis som du trodde, att jag skulle avvakta 2 veckor till. Så vi får väl se då.

Jag vill ju inget annat än att ha en kropp som fungerar, känns ju lite lättare att bli gravid då + att veta när mensen ska komma. Väldigt lesamt när man inte vet, kan ju hoppa över en månad för mig.

Jag kände ingen stress över oregelbunden mens innan jag blev gravid men nu gör jag det.......

Hoppas det kommer igång snart för dig med. Lycka till.

• Tornskata

Jag har fortfarande inte fått mens ännu och det har gått 9 veckor sedan min skrapning. Oerhört frustrerande. 

Svar på tråden Eftar skrapning- när fick ni mens?