Hur ung är en "ung pappa"
Det är ju sånt "tjat" om unga mammor så nu undrar jag hur gammal en kille/man ska vara för att klassas som ung pappa?
Det är ju sånt "tjat" om unga mammor så nu undrar jag hur gammal en kille/man ska vara för att klassas som ung pappa?
jag röstade 22-23, men det jag menar är egentligen att alla föräldrar under 25 skulle jag räkna som unga föräldrar i dagens samhälle. Jag var 25 när vi fick vårt första barn, och jag var helt klart yngst på öppna förskolan. För bara en generation sedan var inte 25 år särskilt ungt, men nu är det faktiskt det.
20-21 svarade jag men det är ju jättesvårt att svara på.
Allt handlar ju om hur redo och hur mogen man är.
Jag vet 25 åriga killar som absolut inte är mogna för att bli pappor, sen finns det säkert 18 åriga killar som gör det så.,
samma som en ung mamma tycker jag, typ upp till 25..
Jag svarade under 18, eftersom den yngsta pappan jag vet var 16 när han fick sin dotter (och han är yngre än mamman)
Under 22 tycker jag. Gäller även för tjejer. Under 18 är man för ung. Tycker jag.
Under 21 för killar och under 20 för tjejer.
Under 20 tycker jag, både för tjejer och killar
18-20
Tycker att min sambo är en rätt så ung pappa, han kommer att vara 23 när vårat andra barn föds. Han var 21 när ettan föddes.
Samma ålder som mammor. Jag tycker att man är ung om man får barn när man är under 20 år. Mellan 20-30 tycker jag är normalålder att få barn. Och om man får första barnet efter 30 så tycker jag att man är ganska gammal och får man första efter 35 så är man gammal förälder.
OBS! Det är som jag tycker och det beror troligtvis till stor del att nästan alla i min omkrets fått alla sina barn vid 30 och då har många hunnit med 4 barn. Jag fick själv första vid 19 och tredje vid 27.
Upp til 25
Skrev 22-23, men det beror förstås på sammanhanget. Där vi bor får många sina barn sent. Att en nybliven pappa är 25 år är nog mindre vanligt än att han är 45. Mammorna är väl ofta några år yngre, men även de är vanligen över 30 och ibland runt 40.
Vad som är FÖR ungt tycker jag inte riktigt att man kan säga så generellt. När min man och jag träffades (ca 20 o 24 år) var nog ingen av oss redo att bli föräldrar. Andra kan bli jättebra mammor och pappor före 20 och sedan finns det de som mognar runt 40 eller inte alls.
Jag tycker det känns som att man är ganska ung upptill 25 år nånstans, både som mamma och pappa. Men många verkar använda ordet ung i stället för "för ung". Jag tycker det är toppen med unga föräldrar!!
Under 25 år tycker jag man är ung förälder.
Håller helt med Ceejay
samma som med en tjej, 20-21 år
Min sambo var 2 barns far som 20 åring. Ungt för att vara kille i mina ögon iaf..