• Emmena

Navelbråck

Min Elsa har fått navelbråck och hon har fått en platta som ska trycka in naveln. Är det vanligt med det bland prematurer? Vad händer om den inte trycks in? Blir det operation då? Kommer naveln se "vanlig" ut sen? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Navelbråck
  • Emmena

är det ngn mer som har erfarenhet av navelbråck?

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Okej såhär är det.

Jag hade navelbråck då jag va liten men det växte igen efter några år. Idag ser min navel ut precis som vanligt. Jag är inte prematur.

Min dotter föddes +5 och fick ett stort navelbråck, nästan 5 cm i diameter. Oftast växer inte hål på över 4,5 cm ihop av sig själva.

Man gör inte ett dugg förrän barnet blir runt 5-6 år...det kan alltså ta så många år att få det att läka.
    Det som bubblar i bråcket är tarmarna.

Barn som har ont av det gör dom någ något åt...men varken jag eller tösen har haft ont av våra.

Vi har varit på diverse koller just för utredning och för en månad sedan så sa dom att har det inte gått ihop inom 6 månader så blir det operation. Jättenkel operation, inget stort ingrepp alltså. Hon kommer vara 5,5 år isåfall.

Någon platta att trycka in det har vi inte varit med om att få.

Fråga gärna om ni undrar nått...jag börjar kunna det här nu

• Emblas mamma

Våran tjej fick oxå navelbråck, men förstora blöjor löste problemet! Hittade inte nån riktigt bra storlek på blöjorna ett tag och det gjorde att hon hade för stora blöjor som räckte ända upp över navelen, så den trycktes in och det hela löste sig!!
    /Karin

• MammaSusan81

Vår tjej är född 14v förtidigt hon har oxå ett navelbråck. Läkarna säger att det kommer att försvinna innan 2 årsdagen annars blir det operation då. Hon är 13 mån (16 mån) nu så det är ett tag kvar. Ibland bubblar det i hennes bråck om hon hostar mkt el nyser. Vi brukar inte klämma på det tycker det känns lite läskigt då.

• Emmena

Vi har varit hos doktorn och hennes bråck står ut hela tiden, ungefär 3 ur magen. Han har knäppt kort och ska skicka en remiss till barnläkaren i Gävle. Det kommer att bli operation enligt honom...Har märkt att hon har ont av det och blir det värre ska vi ringa in akut...

En liten uppdatering...

• världens bästa mamma

Man behöver inte göra nåt så länge det e fint och inte blir nån infektion

• katt tass

Jag hade navelbråck som liten och min navel putade ut tills jag kom upp i tonåren. Det var aldrig tal om op eller nåt under min uppväxt.
    För bara fyra år sedan tränade jag rätt mycket och upptäckte när jag tog i att magen bubblade ut. Ca tre centimerter stor bula ovanför naveln.. blev orolig och tog kontakt med läkare. navelbråcket va öppet igen.. fick det lagat men det gick upp igen efter ca 8 månader så jag har lagat det en gång till och nu har det hållit för en graviditet iaf så det borde ju hålla nu.
    Jag är född i vecka 37 så jag är ju inte så tidig..

♥Elin 070214♥
  • Grace Jobe

båda min hade det.. men det gick tillbaka när dom va ca 4 månader.. ser jätte fint ut nu..
    När min mamma fick barn tejpade man på det så att det åkte in.. vet inte vad man gör nu dock..

Adam och Awa heter tvillingarna som gjorde världen vackrare den 9/5-2007
  • Guwios

Min kille hade navelbråck. Ingen åtgärd utan det har försvunnit av sig själv. Han är 6,5 mån. Enligt BVC brukar det försvinna senast runt ett årsdagen. (I alla fall det bråcket han hade)

• Emmena

Vi ska träffa läkaren på torsdag som ska titta på hennes bråck och det låter som om det blir operation. Hon kan inte bajsa riktigt för hon får mer ont i magen. Sen har bråcket blivit större, det sticker konstant ut 4 cm ut magen på henne, det har blivit att blöjan skaver på konstant på bråcket...

• katt tass
    Emmena skrev 2007-11-04 01:05:30 följande:
    Vi ska träffa läkaren på torsdag som ska titta på hennes bråck och det låter som om det blir operation. Hon kan inte bajsa riktigt för hon får mer ont i magen. Sen har bråcket blivit större, det sticker konstant ut 4 cm ut magen på henne, det har blivit att blöjan skaver på konstant på bråcket...
    Hoppas det går att sätta in ett nät över bråcket även på barn, det håller så mycket bättre då. Operationen är enkel och går snabbt. Jag hade ont ett par tre dar efter och barn har ju bättre läkkött. lycka till!
    ♥Elin 070214♥
  • Linjo82

Vår dotter som är född i v.24+3 har också navelbråk. Hon är inte så stor än, snart 4 månader.. men de har sagt att de inte gör något, utan att det bruka fixa sig själv. Om inte så blir det operation, men inte än. Navlen har växt en del sista månaden, så nu är den stor och lite otäck, men som sagt det är väl bara vänta och se hur det går. Det är ju inget farligt.

Svar på tråden Navelbråck