• Lilla JJ

Bonusen avundsjuk...

Min kille har två barn. 6 och 10 år gamla.

Jag tycker väldigt mycket om båda barnen och dom tycker om mig. Problemet är att 10 åringen är så avundsjuk på om jag och hennes pappa spenderar tid ihop. Tex om vi sitter tillsammans i soffan, pussas, går och lägger oss ihop på kvällen m.m kan hon bli helt galen och vägrar prata med oss, skriver lappar på dörren, får vredesutbrott osv Hon är också hela tiden med oss och kontrollerar vad vi gör eller ska ha uppmärksamhet.
    Detta gör att jag känner mer och mer att jag är snällare mot den lilla för hon är väldigt självständig och visst hon har sina trots också men det är inte svartsjuka utan mer om hon är trött eller så.
    Jag skulle så gärna vilja hjälpa den stora tjejen men det känns som om hon äter upp både mig och min sambo. Tom min familj och mina vänner reagerar på hur hon klänger på oss och hela tiden ska ha uppmärksamgheten.

Några förslag på hur vi kan göra för att alla ska må bra?

• Svar på tråden Bonusen avundsjuk...
  • Marija79

Det är din ssmbo som måste ta sig tid att vara med henne på tu man hand,hon reagerar så här för att honär rädd att du ska ta hennes pappa ifrån henne.
    Det är inte lätt att förklara för en 10 åring att så inte är fallet så han får väl helt enkelt ägnalite mer tid än vanligt åt bara henne utan att du alltid finns med i bilden, och om han redan gör det så kanske han får göra det lite mer och oftare så att föickan känner sig trygg, antagligen kommer hennes beteende att förändras då.

• Lilla JJ

Det är ju det att han är med henne väldigt mycket på tu man hand. Dom kan tex ha varit hemma hela dagen tillsammans själva och när jag och den lilla kommer hem på hem så är hon direkt avundsjuk. Och hon är också avundsjuk om det är så att jag spenderar tid med den lilla ibland. Jag och hennes pappa är mycket mer med henne än med den lilla som gärna leker själv. Kan man hjälpa henne att bli mer självständig på något sätt?

• mHalmstadsmamma

Försök att inte pussas så mycket så hon ser det när hon är hos er.

Min dotter var åxå sotis när jag och min man träffades, vi fick inte pussas då slängde hon sig imellan. Var hon på sitt rum och hörde att vi pussades så kom hon sättande. Hon bodde hos oss hela tiden så vi kunde ju inte passa på när hon var hos sin pappa.

MEn tösen vande sig efter ett tag och nu får vi pussas hur mycket vi vill

Det där med att ni går och lägger er tillsammans....lägger ni er före henne? Hon är ju bara 10 så hon borde ju lägga sig före er så då får ni vänta tills hon somnat innan ni smyger ner i sängen.

Det är hårt att hålla sig lite ifrån varandra som nykär men ibland måste man lägga band på sig och nu menar jag inte att ni ska sluta helt att pussas så hon ser det någon puss då och då så hon ser att ni älskar varandra. Ta med henne i gosestunden vi tog med oss min tös i sängen på eftermiddagarna och lekte och gosade hon låg mellan oss, vi killade henne och kramade på henne båda två. Hon fick vara i centrum för oss båda vi busade och stal en puss ( vi vuxna emellan) så skrattade vi. Med andra ord vi lekte in vår kärlek i hennes liv.

• gumsan76

Hej, TS

Vilken jobbig sits ni är i, både dottern och du! Men, hon är faktiskt 10 år, då borde du och/eller pappan prata med henne om detta. Jag kan köpa att man tar det lugnt med pussar och kramar inför bonusarna när förhållandet är nytt, men om ni bor ihop borde det vara fritt att visa sina känslor för varandra. Därmed inte sagt att man måste hångla framför barnen i tid och otid

Ett barn skall väl inte styra om och när man får pussa och krama sin partner? Är inte det lite sjukt? Sedan att man ska visa hänsyn, absolut, men i ditt fall TS tycker jag att ni ska prata med flickan. Berätta hur du känner, lyssna på hur hon känner. Försök få henne att förstå att hennes pappa, din sambo, räcker till för er båda så att säga!

• mHalmstadsmamma

Antar att du syftar på mitt inlägg. Har lite svårt att få ner i skrift vad jag menar. Hur länge har ni varit ihop? Hur längesedan är det föräldrarna skildes? Finns en mängd olika faktorer som spelar in. flickan är i en känslig ålder just nu. Givetvis ska hon inte styra men mår hon dåligt av att de pussas så är det väl inte så svårt att göra det när hon inte ser på till en början i allafall.

Känner så väl igen mig och det löser sig men det kan ju ta ett litet tag barn är ju barn de måste man ta hänsyn till.

OBS Jag menar absolut inget elakt.

gumsan76 skrev 2007-12-03 11:42:16 följande:
    Hej, TSVilken jobbig sits ni är i, både dottern och du! Men, hon är faktiskt 10 år, då borde du och/eller pappan prata med henne om detta. Jag kan köpa att man tar det lugnt med pussar och kramar inför bonusarna när förhållandet är nytt, men om ni bor ihop borde det vara fritt att visa sina känslor för varandra. Därmed inte sagt att man måste hångla framför barnen i tid och otid Ett barn skall väl inte styra om och när man får pussa och krama sin partner? Är inte det lite sjukt? Sedan att man ska visa hänsyn, absolut, men i ditt fall TS tycker jag att ni ska prata med flickan. Berätta hur du känner, lyssna på hur hon känner. Försök få henne att förstå att hennes pappa, din sambo, räcker till för er båda så att säga!
  • gumsan76

mHalmstadsmamma;

Jo, jag syftade på det du skrev och jag kan hålla med dig om att man får "hålla band på sig" när förhållandet är nytt. Nu vet jag ju inte hur länge TS varit tillsammans med sin pojkvän, men bor man ihop så tycker jag att man borde kunna visa sina känslor ganska öppet i sitt eget hem.

Oavsett ålder på barnet så är det alltid känsligt när ens förälder träffar någon ny, men det måste också vara ok att som förälder och ny partner ta upp och prata om ett beteende som gör att ingen kan eller vågar vara naturlig i sitt eget hem. Låter man ett barn styra och ställa när det gäller ens kärleksliv tror jag man är ute på hal is, och man gör definitivt barnet en björntjänst.

• mHalmstadsmamma

jaja hoppas det löser sig för er ts....gav bara lite tankar......på hur ni kan hjälpa flickstackarn.......givetvis ska ni prata med flickan och förklara att ni är kära och att man pussas och kramas då.

Svar på tråden Bonusen avundsjuk...