• tjejmaffian

hur vanligt att dö under förlossningen?

Ja, som rubriken lyder, är det någon som statistiskt sett vet hur många som dör under sin förlossning..alltså mammans död, inte bebisens...Jag vet att risken är mkt liten, men vill ändå veta...Undrar också VILKA som dör...är det mammor med medfödda hjärtfel, mammor som inte varit inskrivna på bvc och därmed kanske gått omkring ovetandes med svåra graviditetssjukdomar eller vilka är det som dör? Någonstans läste jag tex att somaliska kvinnor var överrepresenterade i dödsstatistiken även på svenska sjukhus/svenska förlossningar...Någon som har fakta?

• Svar på tråden hur vanligt att dö under förlossningen?
  • LillaMy78

Hon dog på sin 35-års dag, bebisen var då bara några timmar gammal, så de hann träffa varandra. Detta var sjunde barnet.
    Hon har haft problem under tidigare förlossningar, om det nu var med moderkakan, kommer inte riktigt ihåg, så den här förlossningen räknades som "riskförlossning".
    Läkarna slarvade denna gång som valde att avvakta efter förlossningen. De opererade inte förrän min svägerska bad om det. Och då var det försent. Hon dog under operationen.
    Min bror blev ensam med 7barn. Och barnen utan sin mamma.

son 070328 & dotter 050131
  • tjejmaffian

Katastrof...sånt får ju bara inte hända tycker man! Har aldrig förr hört talas om någon som faktiskt känner någon som dött under förlossningen...nu blir det mer verkligt på något sätt...Hemskt!

• Lyckligajag78

Ska man peppa sig själv inför sin förlossning blir det inte bättre av att man vill ha statistik på värsta tänkbara scenario. Detta späder ju bara på ångesten du har, ju!!

Tänk snälla tankar istället för att jaga upp dig!! Mvh Anna

• tjejmaffian

Lyckligajag78: nej, jag vet...men på något sjukt sätt känns det ändå som om jag får lite mer kontroll (?) när jag vet mer fakta/statistik... Tror på något konstigt sätt att om jag vet allt som kan gå fel - kan jag förebygga att det händer mig...Svårt att förklara- och ja, jag vet att det är fullkomligt ologiskt...

• Lyckligajag78

När ska du ha? Själv är jag i vecka 27 (tror jag).

Jag vet att jag själv varit ute ibland på änglabarnsidorna och tittat lite, men det har jag slutat med. Vad ger det mig? Absolut ingenting ju! Jag mår mycket bättre när jag vet att risken finns (finns inga garantier mot något) men jag kan bara låta det vara.

Nu kan jag inte påstå att jag är orolig, jag läser de bra sidorna, positiva förl. berättelser, roliga historierna under förlossningen osv. Detta fyller mig med mycket mer energi!! Lycka till och var nu snäll mot dig själv Kram Anna

• tjejmaffian

Lyckligajag78: Alltså..nu är det ju så att jag är inte ens gravid ännu. Försöker peppa upp mig lite och överkomma rädslan och oron innnan jag ens vågar bli gravid...Har stora problem med förlossningsrädsla.

• Lyckligajag78

Förlåt.. Då förstår jag. Det var inte meningen att "låta som en besserwisser". Ha det bra, mvh Anna

• babyassistans

Har du funderat på att träffa någon typ en doula eller förlossningspedagog för att få möjligheten att bearbeta den rädsla du bär inom dig? Ibland kan det vara så dax när man väl är gravid....

• tjejmaffian

babyassistans: Vart vänder man sig för att prata med en sådan? Jag försöker med allt!

• murklansmamma

Min mamam dog när hon födde min lillasyster och dom sa att en på 10 000 dör av detta. Ett blodkärl brast i livmodern och då kom det ut fostervatten i blodomloppet. Det ledde till en propp i lungan o sen förblödde hon. Väldigt ovanligt som tur är!!!!

• FruSascha

Jag vet en som dog i samband med förlossning. Det var pga förlossnings psykos.

• tjejmaffian

murklansmamma: Dö av ett blodkärl som brister...fan det låter som så lite liksom..en sån liten sak som kan gå fel...och få så katastrofala följder. Nu hoppas jag, eftersom jag kollade din presentation och såg att du var över 30, att förlossningsvården har kommit lite längre under dessa år och att sådant inte inträffar i dag..Jag HOPPAS det alltså...

• astalacasta

Statistiken som citeras först i tråden låter hög. Enligt den statistik som jämförs internationellt inom FN-systemet så har Sverige en mödradödlighet på 2 kvinnor per 100 000 födslar.

• tjejmaffian

astalacasta: Inkluderar det kejsarsnitt? Det ska ju vara sååå stora risker med det om man läser alla tidningsrapporter och liknande...

• astalacasta

Ja, det inkluderar alla som dör pga graviditet och förlossning. Som någon skrev tidigare i tråden har väl de vanligaste dödsorsakerna under senare år varit havandeskapsförgiftning samt konsekvenser av komplikationer vid kejsarsnitt, men det kanske inte är så lätt att se mönster, eftersom det handlar om så väldigt få kvinnor totalt sett.

Fast riskerna som brukar tas upp med kejsarsnitt handlar väl inte i första hand om risken för att kvinnan dör? Jag har inte sett sådana skriverier i alla fall. Det handlar väl mer om vanligare komplikationer av en massiv bukoperation som kejsarsnitt.

Svar på tråden hur vanligt att dö under förlossningen?