• Minea122

Gratis försök till vi lyckas få vårt första barn.

Jag tycker att vi alla borde starta en namninsamling (alla vi som är ofrivilligt barnlösa eller som någon gång har varit det och göra lite väsen av oss och kräva av våra politiker att vi alla skall ha rätt till så många behandlingar som det krävs för att vi skall lyckas få vårt första barn!

Alla hade vi mått mycket bättre om vi hade sluppit stressen av att behöva tänka på plånboken i all den stressen som en ofrivillig barnlöshet innebär.

Vidiare borde det vara en mänsklig rättighet att vi i alla fall får lika många försök oavsätt i vilket landsting vi bor i.

• Svar på tråden Gratis försök till vi lyckas få vårt första barn.
  • Bling1975
    snökatt skrev 2007-12-05 01:03:05 följande:
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-12-05 00:57:26 följande:Barn är en gåva och inte en rättighet. Vad menar du med "frisk människa"?
    Där jag kommer ifrån är gåvor gratis

Det är ju inte barnet i sig som är en "rättighet", det är ju sjukvården som kan leda till ett barn som är själva rättigheten.

Jag är personligen grymt trött på att höra att barn är gåvor - barn är barn!
    Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Älgen

Skriver under! Förstår att Stockholm inte vill betala IVF men känns mycket märkligt att om jag skulle flytta till Göteborg i tre månader så skulle jag spara in minst 30 000 kr för där är kön tre månader istället för 1 år och 9 månader som vi har i Stockholm.
    Vill helst att det ska ingå i vårdgarantin med IVF men åtminstone kan väl vara lika över Sverige, känns mycket märkligt som det är idag.

• snökatt

DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-12-05 01:10:44 följande:

Sen det här med rättighet och gåva är lite diffust tycker jag. Ska man acceptera att man inte kan få barn för att man inte kan få det naturligt som andra? Gåvor får väl inte alla, men rättigheten till att försöka borde alla få tycker jag.
    Jo, men vart skulle i så fall gränsen gå? Skulle staten bekosta alla adoptioner då också eller skulle "rättigheten" bara gälla de som försöker få biologiska? Varför/varför inte?
  • Bling1975

Snökatt: jag tycker att den stora skillnaden är att i ena fallet handlar det om administrativa kostnader till privata organisationer och i det andra fallet om sjukvård. Annan sjukvård bekostas av staten så varför ett undantag för just IVF? I övrigt tycker jag att bidragen för adoption ska vara högre. Barn är lönsamt för samhället.

• snökatt
    Bling1975 skrev 2007-12-05 01:15:30 följande:
    Där jag kommer ifrån är gåvor gratis Det är ju inte barnet i sig som är en "rättighet", det är ju sjukvården som kan leda till ett barn som är själva rättigheten.Jag är personligen grymt trött på att höra att barn är gåvor - barn är barn!
    Det är skillnad på vård och sjukvård och i detta fallet är det inte tal om sjukvård.
  • DOLCE FAR NIENTE

Det ska väl vara lika för alla? Nu ska jag vara ärlig och säga att jag egentligen inte är så insatt i detta vet inte vad som gäller i olika län. Men lika rätt för alla och då menar vård och adoptioner.

• snökatt
    Bling1975 skrev 2007-12-05 01:32:36 följande:
    Snökatt: jag tycker att den stora skillnaden är att i ena fallet handlar det om administrativa kostnader till privata organisationer och i det andra fallet om sjukvård. Annan sjukvård bekostas av staten så varför ett undantag för just IVF? I övrigt tycker jag att bidragen för adoption ska vara högre. Barn är lönsamt för samhället.
    Ok, då förstår jag lite mer hur du resonerar. Men som sagt var så är det STOR skillnad på vård och sjukvård. Och det finns mycket som inte bekostas av staten...
  • snökatt

DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-12-05 01:37:25 följande:

Det ska väl vara lika för alla? Nu ska jag vara ärlig och säga att jag egentligen inte är så insatt i detta vet inte vad som gäller i olika län. Men lika rätt för alla och då menar vård och adoptioner.
    Ja, tycker inte heller att det ska spela någon roll vart man bor.
  • Tina med ängeln Christoffer

Snökatt:
    Om jag inte minns helt fel så kan en kvinna som saknar livmoder få transplanterat in en livmoder om hennes mamma donerar sin.

• Älgen

Det som stör mig mest är just att skillnaden är så stor beroende på vart man bor.

Sen kan jag förstå att folk inte tycker att IVF ska bekostas av staten, men samtidigt så vill ju staten att det föds mycket barn och då kanske man bör tänka om i prisfrågan.

• Bling1975
    snökatt skrev 2007-12-05 01:42:35 följande:
    Ok, då förstår jag lite mer hur du resonerar. Men som sagt var så är det STOR skillnad på vård och sjukvård. Och det finns mycket som inte bekostas av staten...
    Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar. Ge gärna exempel på liknande vård som INTE bekostas av staten.

Vi bekostar både vård och sjukvård med statliga pengar. Infertilitet beror ju i de flesta fall på en sjukdom eller missbildning. Vid andra sjukdomar/missbildningar så ger vi vård. Inga konstigheter där.
  • snökatt

Tina med ängeln Christoffer skrev 2007-12-05 01:46:37 följande:

Snökatt:Om jag inte minns helt fel så kan en kvinna som saknar livmoder få transplanterat in en livmoder om hennes mamma donerar sin.
    Ja, enligt forskningsteamet på sahlgrenska så ligger de just nu i startgroparna(vad nu det innebär) för att börja utföra detta på kvinnor som saknar livmoder (som de hitills bara gjort på djur). Ett alternativ jag personligen hoppas på väldigt mycket... Ingen aning vad det i så fall skulle kosta och vem som skulle finansiera men jag gissar på att man själv snällt kommer få tömma plånboken ganska mycket mer än vad som går =P
  • Tina med ängeln Christoffer

Snökatt:
    Jag trodde det redan pågick. Man kan ju hoppas att det blir kostnadsfritt.

Svar på tråden Gratis försök till vi lyckas få vårt första barn.