• peterpani

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr8

Jaha ni gamla kära och alla nya då var det dax igen för en ny tråd.

Här samlar vi alltså föräldrar till barn födda extremt tidigt, dvs före v29...ehhe jag har väl inte fel nu igen?

VÄLKOMMNA ALLA

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Barn sover inte de laddar bara batterierna.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr8
  • Bebbabus

lugnåsbo: Vad skönt att du får sitta upp lite nu, vet av erfarenheter hur jobbigt det är att ligga alldeles still i sängen dag efter dag. Och det var ju skönt att höra att läget är lite stabilt och att liten i magen inte kikat ut ännu! Håller alla tummar och tår för att din bebis får stanna ett par veckor till!

• LisetteWernholm

Garbo12: Vi fick vår dotter Emilia i v.28+0 Idag är hon 15 månader. Vi låg också i Umeå från okt-dec, sen i Örnsköldsvik.

Skönt att ni fått komma till ert hemsjukhus, har de sagt något om när ni får åka hem?

Emilia vägde förresten 850 g och var 33 cm lång vid födseln, var 25 % tillväxthämmad.

• Livsglädjen

Garbo12: Det var ju jag som skrev inlägg 184.

Edvin föddes i v28+5 i februari 2006 (snart 2 år gammal!!!) och inte i Umeå (så vi ligger inte inlagda längre som jag tror att du hade uppfattat det som).

Jag blev inlagd i Umeå sex veckor innan han föddes, men flyttad till Solna där E föddes p.g.a. att det var fullt på barn4. Samma dag han föddes behövde han dock respirator och då fanns det ingen i Solna så det blev ambulans till Huddinge där vi var i 2½ vecka innan han flögs till Sundsvall där vi också var i 2½ vecka. Sist var vi i Ö-vik i 9 veckor innan den efterlängtade utskrivningsdagen kom!

Jag grät också när vi skulle få åka hem...(och ibland känns det som om jag aldrig har slutat sedan dess, men så känns det bara "dåliga" dagar)

• Livsglädjen

Garbo12: Äsch, jag läser som en kratta, inte trodde du att jag låg kvar i Umeå, inte... det ser jag ju när jag läser noggrannare!

• Livsglädjen

Garbo12: Jag låg på förlossningen rum 10, flyttades sedan BB rum 37 (jobbigt att vara på BB där "alla" hade en liten plastkorg med ett eller två barn i när man själv har ett liv i magen som man inte ens vet om det kommer att överleva) och andra vändan till Umeå låg jag på förlossningen rum 9... fick göra studiebesök på barn4 första vändan.

• Garbo12

Oj vilken resa........Men vad skönt att allt ordnade sig tillslut! Vi är fortfarnde på sjukhus,än ser jag inte ljuset men det kommer väl.Sköt om er!

Livsglädjen skrev 2008-01-15 22:31:30 följande:
    Garbo12: Det var ju jag som skrev inlägg 184.Edvin föddes i v28+5 i februari 2006 (snart 2 år gammal!!!) och inte i Umeå (så vi ligger inte inlagda längre som jag tror att du hade uppfattat det som).Jag blev inlagd i Umeå sex veckor innan han föddes, men flyttad till Solna där E föddes p.g.a. att det var fullt på barn4. Samma dag han föddes behövde han dock respirator och då fanns det ingen i Solna så det blev ambulans till Huddinge där vi var i 2½ vecka innan han flögs till Sundsvall där vi också var i 2½ vecka. Sist var vi i Ö-vik i 9 veckor innan den efterlängtade utskrivningsdagen kom!Jag grät också när vi skulle få åka hem...(och ibland känns det som om jag aldrig har slutat sedan dess, men så känns det bara "dåliga" dagar)
  • Garbo12

Men gud va kul att höra att hon är stora tjejen nu.Då finns det hopp att våran plutta ska bli stor nångång.Hur länge var ni på sjukhus?Vilken vecka blev ni utskriven?

Trollmamma07 skrev 2008-01-15 08:46:47 följande:
    Grattis till lilltjejen. Är en riktig liten kämpe du har fått. Du ska se att ni är hemma innan ni ens hinner reagera över tiden som gått Jag själv fick min lillflicka (som nu är stor faktiskt.) i v.28+1, också gravt tillväxthämmad. Behövde heller aldrig syrgas. Nu är hon en pigg och busig tjej på 10månader och dryga 6kg (vägning senare idag)
  • Garbo12

Hej.nej vi har ej hört något om hemresa....Det är ju 7 veckor kvar tills hon egentligen ska komma.Våran plutta var 728g och 31 lång....men nu är hon 1200 stor och snart utan cpap.Hur mår hon idag?

LizzTommy skrev 2008-01-15 15:24:14 följande:
    Garbo12: Vi fick vår dotter Emilia i v.28+0 Idag är hon 15 månader. Vi låg också i Umeå från okt-dec, sen i Örnsköldsvik.Skönt att ni fått komma till ert hemsjukhus, har de sagt något om när ni får åka hem?Emilia vägde förresten 850 g och var 33 cm lång vid födseln, var 25 % tillväxthämmad.
  • Pilea

Usch, min lille Alve är sjuk! Pappsen åkte in med honom till närakuten idag för det bubblar och rosslar när han andas + att han matvägrar, har inte ätit annat än lite yoghurt sedan i måndags vid lunch. Idag somnade han på golvet, stackaren.
    Tydligen har han öroninflammation på ena örat, men läkaren kunde inte ställa någon diagnos ang rosslet i lungorna så de blev vidareskickade till Sacksska. De skulle ta näsprov för att utesluta RS. Han har fått inhalera både adrenalin och ventolin för att syremättanden är låg. Jag går bara här och väntar på att få höra mera. Är livrädd för att det är RS, Tyra har också börjat hosta lite idag  

• LisetteWernholm
    Svar på #208
    Garbo12: Emilia mår jättebra. Hon har ett medfött hjärtfel, VSD, hon har ätit mediciner för det sen hon praktisk taget var nyfödd, men nu har hon fått sluta med dem, så det känns jättebra.
    Hon går dock upp lite dåligt i vikt, men det verkar vara ett återkommande problem hos våra små kämpar! Hon får något som heter duocal (extra fett och kolhydrater) som blandas i den vanliga maten, för att hon ska öka bättre.

Jag tyckte att sjukhustiden var väldigt lång när jag väl var där, jag såg inte heller något ljus, men tillslut så blir drömmen sann, man får äntligen komma hem med sin lilla plutt. =)

Håller tummarna för er! Kram
  • Pilea

Det var RS Alve är hemma nu iaf och har fått antibiotika för öroninflammationen som han också har. Tyra hostar också så hon har förmodligen blivitt smittad. Nu får de allt pigga på sig tycker jag, Alve har knappt ätit på 3 dagar, ingen välling, ingen mat, ingen dricka, bara några skedar yoghurt och glass.

• LisetteWernholm

Pilea: Lider med dig nu när din barn är sjuka, Emilia var sjuk i 9 veckor ungefär, förkyld och hosta, det mesta har gått över nu.
    Men nu är jag orolig över Rs. Mejlade igår till vår läkare om just detta, får se om de ringer upp till veckan. Emilia har förut blivit vaccinerad mot det. Jag visste inte ens att det var säsong för RS nu. =/ Mycket man inte vet.
    Hoppas barnen kryar på sig snart.

• Livsglädjen

Pilea: Skickar lite styrkekramar (egentligen gillar jag inte riktigt det ordet, men det är det jag menar och kommer inte på något annat ord, så...)

• MsBeauty

Hej,

någon som har barn som opererat Ductus? Min son blev opererad för några dagar sen och hans andning har blivit lite sämre nu så han får mer syrgas.. Några av barnmorskorna säger att det beror på operationen och några säger att det inte har med det att göra alls.. Vilket stämmer? Hur mådde era barn efter operationen?

• Amathea
    MsBeauty skrev 2008-01-20 15:52:06 följande:
    Hej,någon som har barn som opererat Ductus? Min son blev opererad för några dagar sen och hans andning har blivit lite sämre nu så han får mer syrgas.. Några av barnmorskorna säger att det beror på operationen och några säger att det inte har med det att göra alls.. Vilket stämmer? Hur mådde era barn efter operationen?
    Min son opererade ductus när han var 10 dagar gammal.
    Han var påtagligt påverkad av operationen, men repade sej fort.
    Det är inget ovanligt att dom blir påverkade av operationer...

Min pojk gjorde två operationer under neo-tiden. Dels ductus, men även stomiframläggning.
    Sen efter 2 månader efter utskrivning (lite drygt) opererade han in stomin igen.
    Han klarade sista operationen bäst, men dom andra blev han mer syrgaskrävande.

Min tös gjorde laserbehandling av ögonen, och blev JÄTTERISIG efter!
    Hon hade flera apnéer de följande dagarna, och hade riktigt taskiga tillbud stundtals!
    Det va jättejobbigt, men dom sa att det var normalt och rent av väntat att hon kunde reagera kraftigt!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr8