• marre 84

Är det nån barn som har insat en shunt eller tapad på vätska??

Hej
    jag undrar om det finns barn som har opererat och lagt in en
    shunt eller blivit tapad på vätska i hjärnan??
    I villken vecka/månad fick ni göra det?Hur gick det till?
    Hur mår barnet efter det?Hur länge har man shunten i huvudet?
    Varför fick man lägga in en shunt eller bli tapad på
    vätska??

• Svar på tråden Är det nån barn som har insat en shunt eller tapad på vätska??
  • Bobline

Min dotter har shunt.Hon fick det för att hon har hydrocefalus och opererade in den när hon var 9 månader. Eftersom hon har hydrocefalus så kommer hon ha shunten hela livet.
    Efter att hon fick shunten så mår hon mycket bättre än innan.
    Ska ditt barn få shunt?
    Varför i så fall? Är det för att ditt barn har hydrocefalus eller på grund av ngt annat?
    Fråga gärna mer om du undrar över fler saker

• Grüth

vi ligger i göteborg just nu för att vår son har opererat in en shunt. opererades för en vecka sen, den komer han att få ha hela livet vi tycker att vi har märkt skillnad sen han fick den ändå så var de bara en vecka sen. Blivit mycket piggare bland annat...

• Annaoliver

Hej!!!
    Våran son har en shunt inopererad. Han fick den när han var 3 månader gammal. Han har Hydrocephalus så det var därför. Först provade dom att tappa på vätska för ibland kan det ju räcka med lite hjälp på vägen men det gjorde det inte utan det blev en shunt!
    Den sitter nog där hela livet men det är ju inget handikapp att ha den utan det är ju en hjälp så det är inget jag tänker på att han har.
    Det har strulat lite med inställningen av den men annars har det funkat bra och Oliver skulle ju aldrig ha klarat sig utan den så för oss är den guld värd!!!
    Fråga gärna om du undrar över något!!!
    Kram

• Rafiiki

Min dotter på snart5 mån fick en shunt för 2 månader sedan. Hon fick den pga hydrocefalus (vattenskalle). den har fungerat jätte bra och hon kommer få ha den hela livet. De kan ju strula men oftast fungerar de jätte bra. De borrar ett litet hål i skallen där de lägger en tunn plastslang som går under huden ner bakom örat under huden till buken. Där lägger de ett litet snitt och lägger sedan in ca 30 cm slang i magsäcken. Man ser slangen under huden men när håret växer ut kommer man inte att se den. Operationen gick bra men hon var väldigt trött den dagen men piggnade till dagen efter.
    Du får gärna ställa fler frågor!
    Lycka till!

Svar på tråden Är det nån barn som har insat en shunt eller tapad på vätska??