• vivi85

denna stress angående utveckling..

Är det bara jag som känner mig stressad över vad mitt barn inte kan?? Hela tiden har det vart ngt, var så orolig när hon ej tog sig framåt.. då äntligen började hon åla när hon var 8mån å 3v.. krypa lärde hon sig på sin 10månaders dag, går även utmed möbler.. men då börjar nu nästa steg.. att gå.. För nu börjar ju även bebisar i hennes ålder att gå.. men inte min dotter.. blir så stressad, känns som om man aldrig hinner njuta.. visst har hon tatt sitt första steg.. men krypandet är intressantas.. Går verkligen ALLA barn när de är 10mån? Känns så när man läser här på fl.. :( Är så jobbigt att ha ett barn som är sent..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-23 09:23:01:
    glömde skriva att hon blir 11månader på lördag..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 21:10:10:
    idag tog hon sina 3 första steg utan stöd.. :D

• Svar på tråden denna stress angående utveckling..
  • vivi85

Jag ska försöka njuta av min dotter ist.. å tänka det viktigaste! Alla barn är olika.. och ´hon är inte sen, hon är alldelles normal.. :)

• Kajak

TS
    Lite OT nu men...

Du kommer att ångra dig för du ville hon ska kunna GÅ osv..

Tidigare var hon "still" eller långsam av sig då hinner du gå från rum för att tex hämta en glas vatten utan det hat hänt dottern nåt.

Kan hon gå då hinner du nig inte hämta en glas vatten i lugn o ro.
    Under tid du går iväg kan hon ha dra ner duk eller ramla eller svalt nåt olämplig m.m...

Min dotter kunde gå riktig bra när hon har fyllt 1 år o nåt veckor.
    Så det var slut med "lugn o ro"....
    Så jag tänker ibland: SYND att hon kan gå riktig bra.
    Men jag tänker så för jag var lite höggravid då.
    Så jag MÅSTE jaga henne när vi var ute på trädgården...
    Vi var ute varje dag oavsett väder.

• vivi85

Måste bara skriva att dottern tog sina 3 första steg idag.. :) Tog ett steg förra fredagen, men idag tog hon verkligen de första stegen.. Ååååå.. Är SÅÅ glad!! :D Hon blir 11 månader imorgon.. :D

• Maggis

Min store gick när han var 13 månader (utan stöd) och var inte jättetidig med något grovmotoriskt. Däremot var han snabb med finmotoriken och språket.
    Min lille vet jag inte riktigt vart han tar vägen ännu. Men jag vägrar känna mig stressad även om jag kan förstå att det lätt blir så med alla jämförelser som görs överallt.

Jag tänker såhär; ingen unge står still i utvecklingen - de bara utvecklas i olika takt och med olika saker i olika ordning. Det kan ju vara att ditt barn sysslar med annat istället för det som för tillfället "ska" uppnås.

//Maggis
  • Joje

vivi85: Nu blir det full fart

Varför jämföra med andras barn? Alla barn kommer att kunna gå och prata till slut ändå - i sin egen takt!

Jag själv kunde inte gå förrän jag var 15 månader - kan gå jättebra idag och prata kunde jag vid 10 månader - mamma och pappa fick skavsår i öronen

• vivi85

puff: Jo jag vet.. man ska inte jämföra.. men jag kan ite låta bli.. :) Men denna sista månaden har Alicia utvecklats nåt fruktansvärt.. Men att gå vid 15mån ser inte jag som sent.. inte alls.. bara det att jag vill att allt ska hända NU! :)

• Joje

vivi85: Ja, de har ju små utvecklingssprång med jämna mellanrum där det händer massa saker på en gång, man hinner nästan inte med... men kul är det!!

Min 6 månaders kille har sedan 1 månad gått upp på alla fyra och gungat... så vi väntar på att han ska börja krypa nu - han står på alla fyra och gallskriker - vill ju att han ska börja krypa snart så han slutar att vråla, blir ju alldeles lomhörd

• vivi85

Haha.. det kan jag förstå.. :) Är jobbigt för de när de vill nåt som än inte kommit på hur man gör.. :) Å synd om våra öron.. Haha.. Kommer nog komma närsomhelst nu då.. :) *håller tummarna*

• VildaVackraVilja

Jag tycker det låter som att din dotter är fullt normal. Barn är väldigt olika och dom koncentrerar sig på olika delar av utvecklingen.
    Min son började gå när han var 8,5 månad men ännu kan han inte sätta sig upp själv. Alltså han kan sitta själv men inte sätta sig upp själv från golvet. Han är 10 månader nu. Men han har helt enkelt koncentrerat sig på att gå i stället.
    Barn gör saker när de känner sig redo så stressa inte. Njut istället!

• Mamma och Mor

Nope, vår dotter går INTE - och ändå är hon 10,5 månader Förvånad
    Stressade förut men nu orkar jag inte bry mig så hårt längre. Hon är pigg och glad och före på andra områden. Tidig med talet och finmotoriken - och då blir det nog så att grovmotoriken tar lite längre tid. Var själv 13 månader innan jag började gå och idag är det inget fel på koordinationen Flört
    Vår dotter ålar snabbt som en vessla. Upp i krypställning går hon ofta och "spanar läget" men väljer sitt racerålande om hon ska någonstans snabbt :)

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • vivi85

Känns så underbart att höra att det finns fler. :)
    Ja , min dotter har oxå alltd vart tidig med finmotoriken.. pincettgrepp å andra småsaker.. har blivit väldigt intresserad nu av at härma ord.. :) 13mån är inte sent att börja gå. det normalaste är mellan 10-14mån.. :) Men stressad som är så vill man ju att det ska hända ngt nytt varje dag.. :)

Svar på tråden denna stress angående utveckling..