• plus2

Flytta till Barcelona? tips tack.....

Hej hej,

Jag och min familj bor nu för tillfället i Fuengirola ,Spanien. Men jag är så sugen på att flytta till Barcelona. Jag vill bo i en storstad och älskar Barcelona, men har bara varit där på semster. Vill veta allt möjligt....

Tack

• Svar på tråden Flytta till Barcelona? tips tack.....
  • Amor Fati

Barcelona är dyyyyrt som satan just nu. Köpa hus t.ex. Barnen måste lära sig katalanska. Både bra och dåligt kanske. Annars är Barcelona härligt förstås. Det finns en skandinavisk förening där som heter www.clubescandinavo.com

• Viktoria i Spanien

Haha, lika roligt varje gång man ser: barnen måste lära sig katalanska. Skriver man det om någon flyttar till Frankrike också? Barnen måste lära sig franska?!
    Katalanska är officiellt förstaspråk TILLSAMMANS med spanskan, och alltså det man pratar här.
    Av detta får man rika barn, som sedan dag ett talar minst två språk.

Sorry, det var en parentes. Barcelona är dyrt, ja, men man kan välja att bo lite utanför så är det inte fullt lika dyrt.

Snälla plus2, skriv lite mer konkret vad du undrar över, i och med att du redan befinner dig i landet så vet du ju redan en del.

Och gå gärna in på min blogg och läs mer om livet NÄRA barcelona (jag jobbar inne i stan, inga problem alls - förutom just nu med det jäkla tågbygget). Ha en bra dag

• Amor Fati

Victoria i Spanien

Jag är mycket väl medveten om den katalanska språkpolitiken, men tack för upplysningen och kul att du tycker den berikar dina barn.
    Som jag skrev är det kanske både bra och dåligt där väljer man själv vad man tycker.

Jag är inte särskilt bekant med hur det ser ut runt Barcelona när gäller huspriser, min mans familj bor i St Cugat vilket är groteskt dyrt i mina ögon. Därför utgår jag från att andra förorter håller mer eller mindre samma prisnivå. Fast klart jag kan ha fel, jag hoppas det iallafall.

• Viktoria i Spanien

St Cugat är en av de finaste (ja jag skulle nästan kunna drista mig till att säga den finaste) förorterna, dyrt som attsiken och the place where alla mina chefer bor :) Och alla andras chefer också för den delen.

• plus2

Det jag undrar mest över är dagis och saker som rör barnen. Här i Fuengirola så är det skit svårt att hitta en dagis som passar för oss. Antingen jättedyrt eller så stänger det kl 14.00. Statliga skolorna är helt omöjliga att få plats på för det är väldigt långa köer. Vi betalar idag 450 euro per månad för vår son för att han ska gå mellan 9 - 15 på förskolan. Ta det ggr 2 när vår lilla börjar. wow.. och då stänger de kl 15 så jag kan ju knappast jobba heltid.
    Är det lättare i en större stad?
    Jag har en utbildning inom turism så det är nog inga problem att få jobb bara jag lär mig mer spanska.

Finns det mycket svenska mammor i Barcelona, är det lätt att få kontakt?
    Här möts man ju liksom på gatan och i parkerna men det blir svårare i en stor stad...

Undrar mest lite allmänt runt såna här saker...

ps Viktoria i spanien..... älskar din blogg, du har verkligen talang för att skriva... Underbar..

• Viktoria i Spanien

Hej igen, har inte varit inne på ett tag. Kul att du gillar bloggen : ) vad glad jag blev.

dagis här är dyrt, svårt att få plats på ett kommunalt (via utlottning) och de privata kostar runt 320 och uppåt (men heltid här är oftast i alla fall till 17, sedan räknas det som extra, fast det kan ju variera väldigt). Men hur gamla är dina små? Kommer de gå på dagis samtidigt? För har du ett barn som fyller tre under året blir det ju skola till hösten och det är gratis (mer eller mindre) såtillvida du inte väljer ett privat alternativ (och det är ju inte nödvändigt).

Jobb inom turism kommer inte att vara ngt problem, lönen är ju som du vet inte den bästa men det finns bättre och sämre, bara att börja söka.

Barcelona har gott om svenska mammor, du har swea barcelona (google på swea barcelona så kommer du till deras länk) som har en mammagrupp och så finns clubescandinavo.com som har en barngrupp (hade i alla fall, men hör efter där). Sedan har du parc ciutadela som jag vet många svenska mammor går till samt ett antal kvartersparker, inne i centrum hittar du mammor och pappor från världens alla hörn, svenskar inkluderat, inget att vara orolig för.

What else? : )

• isis79

Hej... Hoppar pa denhar traden om det e ok... Namligen sa att jag ska flytta till Bracelona.. Intressant o se vad andra tycker o tanker...

Ska kolla pa en massa hus nasta vecka spannande :)....
    Men nervost eftersom man blir lite ensam. Killen e fran spanien sa de e val tur det *L*...

Ha en bra kvall...
    Isa

• Uskus

mammoribarcelona.blogspot.com/ finns en länk till googlegruppen för svenska mammor i barcelona vi är väl typ 17 stycken som är med i den.

Själv gillar jag barcelona jättemycket och jag kan förstå varför ni vill flytta hit. Boende här i barcelona är supervarierande i både pris och kvalitet. Från 100? för råtthålen vid flygplatsen till 6000? för penthouse vid havet. Det finns dyra och mindre dyra förorter som Viktoria skriver.

Dagis är ju också varierande i pris, många har nannys eller släkt som tar hand om barnen efter dagis. Här kan man ju välja engelskt, spanskt eller katalanskt dagis, vet inte hur det är i fuengirola.

Sen är det på gång en svensk skola, vet inte hur långt de kommit med de planerna.

• Mickan86

Vi kom nyligen hem från en utlandsflytt till Barcelona. Vi tog hjälp av www.bcnspanishclub.com. De hjälpte till med allt vilket vi uppskattade. Supernöjda iaf (vår kontaktperson hette Anders).

Svar på tråden Flytta till Barcelona? tips tack.....