• Äldre 29 Oct 09:44
    36210 visningar
    26 svar
    26
    36210

    Scintigrafi - någon med erfarenhet ?

    På onsdag ska vi till Astrid Lindgrens Barnsjukhus med vår dotter på snart 1 år , vi ska där genomgå en Scintigrafi av njurarna .

    Jag är jättenervös inför undersökningen och vill därför höra om det är någon annan här som har erfarenhet av scintigrafi ???
    Hur går det till ? Några tips ??

    All info mottages hjärligt .


    I'm the me I choose to be ...
  • Svar på tråden Scintigrafi - någon med erfarenhet ?
  • cambe
    Äldre 28 Nov 11:40
    #11

    Du har fått bra svar. Min dotter var ca 2år när hon genomgick denna undersökningen. Gick till precis så som du fått beskrivet tidigare. Det gick jätte bra och smärtfritt.

  • D med N och A
    Äldre 28 Nov 13:52
    #12

    Vad skönt att ni är eniga om det. Ska försöka att inte oroa mig för mycket, de känner ju av sånt också de små liven. Nån ny leksak kan ju vara kul att införskaffa också kanske. Om man nu inte lyckas få honom att sova igenom det.

  • Äldre 28 Nov 21:31
    #13

    Här är till som är glad för alla svar...tack! Vi ska också in med vår dotter...

  • D med N och A
    Äldre 30 Nov 15:05
    #14

    Nu har vi klarat av det och vi överlevde. Liiite tur hade vi då det visade sig att vi känner sjuksköterskan som tog hand om oss. Hon ville dock inte sticka honom just eftersom vi känner varann, men hon vägde, mätte, emlade och var med under sticket. Det var jätteskönt för mig såklart.

    Min kille var jääätteledsen när de stack honom och även lite ledsen under tiden han satt fast i "vaccumfilten" under själva undersökningen - dock mest snyftningar då. Men när halva undersökningen var avklarad (dvs efter 10 min) så var han till och med lite glad och skrattade åt Pingu. Så på det hela taget gick det ändå bra, ingen tycker ju det är kul att bli stucken och sen fasthållen. Men jag tyckte inte det verkade alltför traumatiskt heller för honom. Han fick en fin långtradare av oss (åkte till leksaksaffären istället för att vänta de där tre timmarna på sjukhuset) och så fick han en liten skåpbil från sjukhuset för besväret. Nu sover han ute i vagnen, helt slut var han.

  • Äldre 30 Nov 15:07
    #15

    Vi har gjort det med vår dotter. Det gick helt smärtfritt o hon tittade på rolig film hela tiden. Vi satt bredid o pratade o skojade. Medans vi väntade åkte vi o handlade lite o sånt.

    Vi hade dock kvar infarten ifall att de behövt ge lugnande under tiden.

  • Äldre 2 Dec 08:34
    #16

    usch den undersökningen ska vi göra nu under veckan som kommer. ser inte fram emot den eftersom det har varit så svårt att sticka Robin. De senaste gångerna han har behövt nål så har de varit tvungna att söva honom på mask först. så jag hoppas att han har växt till sig.

  • Äldre 17 Dec 13:37
    #17

    Varför en sån här undersökning? Vad led era barn av? Undrar för min dotter har magproblem...

  • Äldre 17 Dec 14:22
    #18
    Nellie Jonathan skrev 2007-12-17 13:37:19 följande:
    Varför en sån här undersökning? Vad led era barn av? Undrar för min dotter har magproblem...
    Min dotter har haft urinvägsinfektioner och vid undersökning visade det sig att hon har två urinledare och två njurbäcken till den vänstra njuren , och en av urinledarna är utvidgad . Vänster njure har av infektionerna fått ärr och växer inte riktigt som den ska .

    Hon går nu på förebyggande medicin - egentligen i ett år till - men nu fick hon en ny infektion TROTS medicinen så imorgon har vi tid hos läkaren igen .
    I'm the me I choose to be ...
  • Äldre 17 Dec 14:25
    #19

    Härligt att er US gick bra

    Jag jobbar med nuklearmedicin och har oftast hand om barnpatienterna, så finns det fler frågor rörande denna avdelning och dess undersökningar så hjälper jag gärna till


    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • Äldre 17 Dec 14:48
    #20
    Hannnas skrev 2007-12-17 14:25:43 följande:
    Härligt att er US gick bra Jag jobbar med nuklearmedicin och har oftast hand om barnpatienterna, så finns det fler frågor rörande denna avdelning och dess undersökningar så hjälper jag gärna till
    Jag ska göra en sådan på mig själv pga förstorad sköldkörtel, hur går det till? Hur lång tid tar det? Hur mycket kan de se med hjälp av denna metod? Nån man ska tänka på innan? Jätte tacksam för svar...
  • D med N och A
    Äldre 17 Dec 14:53
    #21

    Min son har bara haft en UVI/njurbäckeninflammation, men de kollar visst alla barn som haft det?

  • D med N och A
    Äldre 17 Dec 14:57
    #22

    Jaaa, just det. Kanske ska tillägga att vi fick svar i fredags och allt är precis som det ska med min killes njurar. *skönt*

  • Äldre 17 Dec 15:08
    #23
    Nellie Jonathan skrev 2007-12-17 14:48:32 följande:
    Jag ska göra en sådan på mig själv pga förstorad sköldkörtel, hur går det till? Hur lång tid tar det? Hur mycket kan de se med hjälp av denna metod? Nån man ska tänka på innan? Jätte tacksam för svar...
    Du ska inte ta dina mediciner om du tar några särskilda mot sköldkörtelsjukdom, som Levaxin t ex dessa brukar vi sätta ut ca 1v innan us.

    Om du bara ska göra ett enkelt scint där man kollar körteln och ev förstoring så kommer du få en spruta i en ven (armvecket vanligtvis) sen efter ca 10 min tar du en bild inne i ett "kamerarum" där man riktar en smal kamera mot din hals och sätter den ganska nära.

    Hur lång tid bildtagningen tar beror på hur stort upptag du har i din körtel, detta kan alltså variera vanligtvis mellan 5-15 min där ca 7 min är medel enligt min uppfattning. Man måste ligga helt stilla men kan lyssna på musik el annat under tiden

    Sen är undersökningen klar och man får svaret av sin läkare inte av vår avdelning

    Det man ser är körteln, hurdan "aktivitet" det är i den, om höger och vänster lob skiljer nåt bl a
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • Äldre 17 Dec 16:01
    #24

    Tack för svaret! Äter levaxin, blir det inte fel om man inte får äta det på en vecka?

  • Äldre 17 Dec 16:12
    #25
    Nellie Jonathan skrev 2007-12-17 16:01:56 följande:
    Tack för svaret! Äter levaxin, blir det inte fel om man inte får äta det på en vecka?
    Jo man ska aldrig sluta medicinera utan att prata med sin läkare så hör med henne/honom

    Vi brukar ha det skrivet i kallelsen att man ska hålla upp med medicineringen, står det inte i din?

    Äter man medicinen så blockerar man körteln och scintet är då meningslöst
    D med N och A skrev 2007-12-17 14:57:05 följande:
    Jaaa, just det. Kanske ska tillägga att vi fick svar i fredags och allt är precis som det ska med min killes njurar. *skönt*
    Grattis, så skönt!
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • Wed 8 Feb 2023 22:22
    #26
    Hannnas skrev 2007-12-17 14:25:43 följande:

    Härligt att er US gick bra

    Jag jobbar med nuklearmedicin och har oftast hand om barnpatienterna, så finns det fler frågor rörande denna avdelning och dess undersökningar så hjälper jag gärna till


    Min dotter på 1,5 år ska göra en DMSA-undersökning. När vi var på barnakuten förra veckan pga njurbäcksinflammation hade hon total panik hela den tiden vi var där, vid båda tillfällena. Hon skrek och krängde sig, även när de bara skulle lyssna på hjärtat. Jag kan därför inte föreställa mig att hon kommer att kunna ligga stilla under röngten. Hur gör man då?
    Jag vill verkligen inte att hon ska gå igenom alla förberedelser och sen att det inte är möjligt att röntga henne ändå.....
Svar på tråden Scintigrafi - någon med erfarenhet ?