• iniiz

vad ska jag gora?

HJALP!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, ja vill flytta hem mer an allt annat, jag har bott i england i nastan 3 ar nu och har nu en son pa snart 3 mander.
    Saken ar den att min partner ar engelsk och har en dotter sen ett tidgare forhallande sa ni kan forsta att vi inte vill lamna henne har.
    Men hennes mamma skulle aldrig lata henne flytta till sverige med oss.
    Jag funderar pa att flytta hem med min son ensam for jag klarar inte av att bo har nar ja kanner som jag gor.
    Men hur tar jag i kontakt med socialen?
    Hur gor ja....har har jag lagenhet o jobb men hemma sa skulle jag fa flytta in med mamma o pappa igen!
    Nan som kan hjalpa?

/hopplost.....

• Svar på tråden vad ska jag gora?
  • Karinski

Jag forstar inte riktigt. Varfor ska du kontakta socialen? Vill du lamna pappan och fa ensam vardnad till barnet?

• JANI

hej iniiz,
    förstår exakt hur du känner dig, jag trivs i Spanien men jag vet inte om jag ska ta steget och flytta till Sverige igen, det är sååå svårt. Man vill ju veta om man gör rätt eller fel...men det kan jag inte veta om jag inte försöker.
    Jag befinner mig i Sverige nu och allt känns som nytt, jag känner mig hel vilsen och vet inte vart jag ska börja. Jag har varir här i 2 veckor snart och letar jobb, ( svårare än jag trodde). Vet inte varför du vill kontakta socialen men gäller socialbidrag måste du vara i Sverige,du måste vara inskriven hos arbetsförmedligen. Angående bostad, så tror jag att du måste skriva in dig hos någon bostadförmedling, det tar cirka 1,5 år att få en bostad.
    vet inte om jag kan hjälpa dig med något men fråga gärna, jag är ingen expert då jag bara varit här i 2 vckr. Men jag kan försöka i alla fall
    ha det bra

• Koffie

Hej iniiz!

Det låter inte så kul som du har det, men mitt råd är att ta det lugnt. Du har bott utomlands i mer än tre år, så om du flyttar hem till Sverige nu så kommer det bara att bli jobbigt i och med att du kommer att ses som utlänning av myndigheterna. Socialbidrag kan bli jättesvårt att få eftersom de då är skyldiga att utreda om du verkligen har rätt till det, eftersom du "egentligen" bor i England. Därför bör du se till att ha ett jobb eller någon annan försörjning om du planerar att flytta hem. Om du vill flytta hem, så sök jobb först, ifrån England.
    Och eftersom du och din partner har barn tillsammans, jag utgår ifrån att det är gemensam vårdnad, så måste ni komma överens om att du och barnet får flytta. Gör ni inte det så kan du bli anklagad för barnkidnappning och du kan bli tvungen att åka tillbaka med barnet till England. Det går att flytta, men försök först med att övertyga partnern om det, går inte det så går du till en engelsk domstol och ber om ett tillstånd att flytta med barnet. Ta då först kontakt med en advokat.

Men, jag undrar vad det är du inte trivs med i England och vad som skulle bli så mycket bättre i Sverige. Går det inte att ändra på saker i ert gemensamma liv i England, så att du trivs bättre? Det är ofta bäst att börja gräva där man står - det jag menar är att det kanske är bättre att försöka gripa tag i halmstrån för att få ett bättre liv i England, än att fly till Sverige hals över huvud. Prata ordentligt med din partner om det här!

Svar på tråden vad ska jag gora?