• FamLilja

Sola solarium när man är gravid?

jag har frågat runt bland bekanta... vissa säger att man inte ska sola solarium när man är gravid för de blir för varmt där inne.. sen säger vissa att de inte är så farligt om man solar högst 15 minuter typ.... någon som vet? vill gärna veta om jag kan eller inte...

• Svar på tråden Sola solarium när man är gravid?
  • Mayen

Fast om man ligger på solbädd där det kommer ljus både uppifrån och nerifrån kanske bebisen inte kan vända bort huvudet om den tycker att ljuset är för starkt...

• blivande mamma 24

ja hade också tänkt o sola men min bm sa att de inte vet om det är farligt eller inte o även om man lägger handduk över magen så så kan strålarna gå igenom via ryggen.
    eftersom de inte vet kanske man ska skita i det.

• Rombin

du kan sola...! ingen som helst fara för barnet! vart får alla allt ifrån.... däremot finns risk att DU kan få pigmentsfläckar som inte försvinner.... har dock inte hänt mig.. ( än) lr nån jag känner.. men vill du inte ta risken så ska du nog låta bli... får stå ut till bebbe har kommit.. =)

• miagräddnos

Jag var i Grekland (i v.23) och solade flera timmar om dagen i 1 vecka och det gick bra. Fick svalka mig oftare med en duscha och massor av kall dryck. Sen när jag kom hem så solade jag lite då och då i solarium och det kändes faktiskt inte alls för varmt. Solade dock bara 12-15 minuter med mkt ös på fläkten. Sen är det ju det här med pigmentfläckar som drabbar vissa. Jag har läst i en bok att dessa fläckar ska försvinna efter graviditeten, men om det stämmer vet jag inte. Kanske inte så kul att chansa.
    Hur som helst så tror jag inte att det är farligt för bebben.

• Elvisgirl

Jag och min syster tänkte sola solarium när hon var gravid. Men dom som hade solariet sa att hon inte fick sola. Det var skadligt för barnet. Med tanke på att solariumet utsetter barnet för strålning som inte är bra. Har frågat min bm om det är farligt. O hon sa att man skulle undvika att sola helt under graviditeten.

• Fiansess

Jag solar lite då o då och min bebis mår bra. Solar inte lika ofta som innan men varannan vecka kanske.. i 20 minuter.

Den dagen jag märker att jag får pigmentfläckar så slutar jag bums.

• Timyle

Min Bm sa att det finns inget som tyder på att det skulle vara farligt för barnet, men pigmentfläckar är vanligt.
    Hon rekomenderade att man skulle täcka över magen, och inte sola för länge.

• Mijjan

Är förvånad att folk faktiskt solar solarium överhuvudtaget när det finns rapporter på hur farligt och cancerframkallande det är.... ???? jag slutade för flera år sedan. Som många andra skriver så är huden mycket känsligare som gravid och man får väldigt lätt pigmentförändringar så jag vet inte om jag skulle tycka det var ens värt risken av den orsaken eftersom vi har lite problem med det i familjen. Men visst rent medicinskt kan du säkert sola flera kortare stunder men det gäller väl samma sak som vid bastning att du inte ska bli överhettad? Jag är i tredje semestern nu och har småbastat hela graviditeten och det har gått bra. Man får bara inte bli för varm.. Men en positiv grej med graviditeten är att jag blivit brunare än vanligt i år. Tacksamt med tanke på hur få minuter solen varit framme ????

Svar på tråden Sola solarium när man är gravid?