Thezzan76 skrev 2008-01-13 22:18:14 följande:
Det är väl klart att många adoptivbarn kan ha blivit bortadopterade pga inte så trevliga grunder, men så länge de känner sig trygga, älskade och mår bra i den familj de har idag, så kanske en inte så trevlig sanning om varför de blev bortadopterade, behöver bli så jätte traumatisk.Det är bara en idé och möjligtvis lite egna erfarenheter. Min syster, som är från ett annat land än jag, vet absolut igenting om sin bakgrund. Någon hittade henne inlindad i tidningspapper utomhus...kanske inte känns så kärleksfullt av de biologiska föräldrarna, men hon ser det så att hon hade tur på det sättet, att hon ändå fick chans till ett bra liv, och att hon fick bli min lillasysterMen reaktionen kan ju förstås variera från barn till barn.
Jag gissar att det är lite olika beroende på vilken sorts jobbig bakgrund det handlar om. Att ha varit så oönskad att man lämnades att dö i en sophög måste vara förfärligt, men går nog ändå att leva med. Särskilt om man vet att man senare kommit att bli både önskad och älskad. Handlar det däremot om incest, våldtäkt, svåra brott eller liknande tror jag att det är svårare. Nu är jag själv inte adopterad och kan nog inte helt och fullt sätta mig in i hur det skulle vara. Jag inbillar mig ändå att det vore oerhört svårt att veta att mina bioföräldrar vore exempelvis far och dotter. Förutom vetskapen om vad min bio-mamma blivit utsatt för skulle jag nog oroa mig för vad det kunde innebära för mig. Vilka sjukdomar och problem kan jag råka ut för pga en incest-bakgrund? Kommer jag att dö i förtid? Om jag varit kille och fått veta att jag blivit till genom att en vuxen man våldtog en tolvåring skulle jag oroa mig för det genetiska arvet. Förmodligen finns det siffror på att våldtäkt inte går i arv, men jag tror att det ändå skulle ligga som en liten gnagande oro längst inne i mig.
Hur man ska hantera sådana fakta är jättesvårt. Jag avundas verkligen inte Indras dotter som måste fatta det beslutet. Ibland sörjer jag att vi vet så lite om vår dotters bakgrund, men när man läser en sådan här tråd är jag nästan glad att det är på det sättet.