• PernillaWaxin

    Fel att vara hemma för vårda barn av chefen.

    Hej! jag kände att jag måste skriva av mig. Jag har en dotter på 2 år och i morse hade hon feber och näsan rinner så jag ringde till en av mina chefer (den chefen som är som en häxa, den andra är hemma för vårda barn) och berättade att dottern var sjuk så jag som igentligen skulle börja kl 12 idag är tvungen att börja lite senare runt 13.30 så att mannen hinner hem från jobbet (han är lastbilschafför så han kan itne springa hem om han är ute och åker). Jag hade också ring till det ställe jag jobbar på och pratat med arbetskamraterna som tyckte att det var okej inga problem alls att jag dyker upp lite senare än vad jag skulle göra. Jag ska stänka cafét ikväll så det är därför jag börjar sent. Jag har för mig att man har rätt att stanna hemma för vårdat barn utan att chefen ska skrika och skälla ut en för att barnet har blivit sjukt en dag från en annan. Det var det jag fick hon var arg och sur för att jag börjar 1½ timme senare. Jag kunde varit "elak" mot arbetskamraterna och stannat hemma hela dagen så att något av dom måste jobba över ett par timmar men det tycker jag inte att de ska behöva om jag och min man kan lösa detta. (Förut en gång gjorde jag och mannen likadant och den andra chefen som inte jobbade idag tycker att det är en jätte bra idé att man kan fixa till det så att det funkar för alla) Urch, blev ledsen kanske jag är lite löjlig men jag behövde skriva av mig för att få nya krafter. Tack!

  • Svar på tråden Fel att vara hemma för vårda barn av chefen.
  • Bluescreen

    Men ååååh vad arg jag blir när jag hör sånt här!!!

    Samma sak hände i min skola i förra veckan. Min klasskompis barns dagis ringde och sa att tösen fått feber, så hon var tvungen att åka och hämta barnet. Då fick hon en utskällning, att "här kör vi med raka puckar" och vad det var...

  • mludvigs

    Shit vad arg jag hade blivit om det varit min chef!
    Läs på lite regler och dra en harang för henne angående rättigheter att vara hemma för vård av barn!

  • Maggis

    Öh, va?!

    Hon är ju så fel ute att hon gått vilse. Blir vansinnigt irriterad när jag hör sånt här och särskilt när du ju fixat så det flyter med minsta möjliga mankemang.


    //Maggis
  • Sotardotter

    Du måste ju prata med din chefs chef eller åtminstone den andra chefen. Så där får hon ju inte hålla på! Särskilt inte när du gjort vad du kunnat för att underlätta.

    Fy fan för sådana människor.

  • sladdmiraklet

    jag tror nog att du har mer en halva svenska folket på din sida,.

  • Chax

    Fy för såna chefer! Hon borde inte vara chef. Jag tycker att du ska berätta för din andra chef.

    Jag är ingen chef, men jag har en del personalansvar på mitt jobb. När någon blir sjuk eller vabbar så är det till mig personlen ringer. Ibland kan jag tänka så här: shit, hur ska jag nu lösa det här! Men ALDRIG att jag skulle blir arg eller säga något nedlåtande till personen eller övrig personal. Då tycker jag att jag är fel man på fel plats, så att säga.

    Jag tycker att du och din man har löst det alldeles utmärkt. Du kunde ju som sagt blivit hemma hela dagen.

    Du har all rätt att vara hemma när du eller ditt barn är sjukt. Skit i surkärringen!

  • PernillaWaxin

    chaw: Det är det som är problemet. De är rätt bra kompisar med varandra så det är svårt att prata med den ena om den andra så att han tänker göra nått åt det.

  • ElinMaria

    Hon ska ju vara tacksam för att du kommer in och jobbar överhuvudtaget. Jag har en anställd som har två småbarn och hon brukar göra som du och komma senare när något av barnen är sjuka eftersom hennes man kan vara hemma på eftermiddagen. Jag är väldigt tacksam över att vi kan lösa det så för hon är den enda anställda på mitt företag så om hon är hemma blir inget gjort då jag själv är mammaledig. Så hon borde tacka dig för att du kommer in och jobbar fast ditt barn är sjukt och inte skälla.

  • mackel

    Det finns regler för sånt här och vill man jävlas och tala om så kan man visa lagboken!

  • jerveline

    Vilken chef! Du har all rätt att vara hemma med ditt barn.

  • Meli

    I Sverige har vi rätt att stanna hemma från våra arbeten för att vårde sjuka barn. Ja, man är tom tvungen, eftesom man, tack och lov inte får lämna sjuka barn på dagis.

    Din chef verkar inte känna till detta, en länk till föräkringskassan kanske

Svar på tråden Fel att vara hemma för vårda barn av chefen.