• underworld

Ni som väntar andra barnet och inte har utbildning!

Jag är 19 år och har en dotter på snart 7 mån.
    Skulle vilja ha ett syskon till henne om inte allt för lång framtid.
    Ni som väntar nr 2-3 [whatever]. Ni som inte har utbildning.
    Hur hade ni tänkt att göra?
    Har man råd med 2 barn om bara ena har jobb? Man måste väll kunna få något bidrag av nå slag?

• Svar på tråden Ni som väntar andra barnet och inte har utbildning!
  • Mosippan

Jag måste bara tillägga: Jag tycker inte att ni ska räkna med att leva på bidrag (utöver barnbidraget). Satsa ïstället på att leva självförsörjda. Visst, det är toppen att det finns bostadsbidrag osv MEN man ska inte skaffa sig ett liv som baseras på att man i förväg räknar med att få bidrag. Det är bra när familjer hamnar i kris eller separerar mm och verkligen behöver hjälp. Du är ung och (verkar ju) arbetsför - och jobb: det finns det. Kanske inga toppjobb när man är outbildad, men även som utbildad måste man arbeta sig upp.

• Jamson
    McGyverForTehWin skrev 2007-11-01 16:03:45 följande:
    "Har man råd med 2 barn om bara ena har jobb? Man måste väll kunna få något bidrag av nå slag?"Fint att veta var skattepengarna tar vägen
    Håller helt med, om man väljer att skaffa barn måste man kunna försörja dem själv, varför ska jag jobba och betala skatt som ska gå till människor som inte ens har viljan att klara sig själv?
    Om alla jobbade så skulle skatten bli lägre och jag skulle kunna vara mer med mina barn, istället för att jag ska jobba mer för att försörja andra och deras barn.
    Sjukt!
  • Fillay

Vi har två barn och jag har ingen utbildning. Vi har klart oss veldig bra, utan något bidrag utöver barnbidraget som ju alla får. Dock vill jag ta utbildning nu. När jag började arbeta igen märkte jag hur värdelöst det är att arbeta utan någon utbildning. Skitjobb..

• Maria med 3

Då tycker jag nog du ska försöka hitta ett jobb så du får upp din fp lite. Du behöver ju inte jobba 4 år utan bara ett år för att få basera din fp på det.

• InteVetJag

hej carro=) jag väntar ju mitt andra barn som du vet...
    funderar också mkt på de där med pengar och det. men jag tänker så här, Noel har inte kostat mer än sitt barnbidrag än, då har vi ju råd med en till, och får man en av samma kön behöver man ju inte köpa massa mer kläder om man sparat kläder från 1. jag har ju sparat varenda plagg=)

och ni som klagar på de här men bidrag, men va faaaan de kanske inte e så jävla lätt att få jobb speciellt utan utbildning, beroende på vart man bor också, de är väl jättebra att man kanske kan få lite hjälp under en liten period i sitt liv. Om de aldrig löser sig med jobb, ska man då lägga drömmen om familj på hyllan, för att de är era skattepengar??? hellre att en familj köper blöjor för pengarna än att en knarkare får pengarna till knark och alkohol? eller?

• Igloo79

Absolut har man råd. Har inte två barn ännu, men tanken är väl det i framtiden. Kommer inte hinna bli färdigutbildad tills dess. Ska dock studera på distans till våren. Men visst har man råd. Man lever inte i lyx, men det är väl inte det som är meningen heller. Sen beror ju allt på partnerns inkomst. Hurdan den är.

• Igloo79

Vill bara tillägga att jag aldrig skulle drömma om att skaffa nr två om jag skulle vara beroende av bidrag - utan jag räknar med att arbetsinkomsten är den som ska försörja. Barnbidrag, föräldrapenning (som jag faktiskt jobbat upp) är bara bonus. Och det fungerar.

• Xx KalmarMamman87 xX

jag funderar på att skaffa nr 2 när man fortfarande får samma fp som med första...... fast då måste man bli gravid gansa snart. hann jobba lite innan jag fick barn så jag har inte lägsta ersättningen men har ingen högre utbildning liksom. vill inte vänta typ 5 år till innan nästa.

• Jamson
    angelica1989 skrev 2007-11-03 22:42:13 följande:
    hej carro=) jag väntar ju mitt andra barn som du vet...funderar också mkt på de där med pengar och det. men jag tänker så här, Noel har inte kostat mer än sitt barnbidrag än, då har vi ju råd med en till, och får man en av samma kön behöver man ju inte köpa massa mer kläder om man sparat kläder från 1. jag har ju sparat varenda plagg=) och ni som klagar på de här men bidrag, men va faaaan de kanske inte e så jävla lätt att få jobb speciellt utan utbildning, beroende på vart man bor också, de är väl jättebra att man kanske kan få lite hjälp under en liten period i sitt liv. Om de aldrig löser sig med jobb, ska man då lägga drömmen om familj på hyllan, för att de är era skattepengar??? hellre att en familj köper blöjor för pengarna än att en knarkare får pengarna till knark och alkohol? eller?
    visst är det jättebra att man kanske kan få lite hjälp under en liten period i sitt liv?
    Jag är just nu föräldraledig, och jag trivs så bra med det att jag inte vill gå tillbaka till jobbet. Och jag har jobbat sedan jag gick ut gymnasiet, alltså i nästan 20 år nu.
    Jag skulle vilja ha lite hjälp i form av att någon försörjer mig.
    Ställer du upp? :)
  • InteVetJag

förresten kom jag på en sak, om de nu skulle finnas något bidrag jag kan få, så får jag ju bara tillbaka min sambos pengar som han betalar in.

• InteVetJag

JAMSON! vad meade du med "Jag skulle vilja ha lite hjälp i form av att någon försörjer mig.
    Ställer du upp? :)"

• tjipi

Jag förstår itne riktigt det är väl inte av utbildningen man får pengar utan av jobb, man kan få jobb utan utbildning jag har haft mängder med städjobb t.ex. Sen kan man ju ibland få mer välbetalda jobb med utbildning. Eller menar du att du ska läsa och undrar om du har råd under studietiden?
    I alla fall har vi klarat oss med två barn och bara ena har haft jobb, ändå har vi en hög hyra. Inte behövts några bidrag men jag har ju så klart haft föräldrapenning lägsta ersättningen. Men så fort vår yngsta var stor nog började jag också jobba.

Svar på tråden Ni som väntar andra barnet och inte har utbildning!