• rungirl

adopterade med biobarn-graviditet

Hej, undrar hur ni gått upp i vikt under er graviditet? Funderar om det finns skillnader mellan olika folkgrupper.

Själv dubblade jag nästan min vikt under första gravven, jag gick upp 45kg (100kg på förlossningsdagen-slå det om ni kan!).

Min bm säger att jag antagligen inte kan göra ngt åt det, att mina gener är såna bara. Nu tränar jag hårt fastän jag är gravid. Jag springer ca 3mil/vecka, kör 1h hård kondition övriga dagar och styrketränar med pt 2ggr/v. Jag äter mer restriktivt än när jag inte är gravid. Är i vecka 18 och har gått upp från 54kg-60.5kg. Jag har i princip gått upp allt de senaste 3 veckorna, så nu går det i rasande tempo.

Jag är asiatisk. Är det fler från Asien som väger som en fluga normalt (53-54kg till 168cm) men gravid väger som en mindre elefant?

• Svar på tråden adopterade med biobarn-graviditet
  • Dahleen

jag är väl inte riktigt inom ditt normala mått innan graviditet.:/ men jag är asiat och gravid i alla fall. vägde 68 vid inskrivningen och väger 68 nu i vecka 20 i morgon. är bara 163 lång. har jätte svårt att hålla vikten i vanliga fall, brukar pendla mycket. måste verkligen banta för att gå ner och tänka på vad jag stoppar i mig för att behålla vikten. men nu när jag är gravid har jag ätit vad jhag velat men ändå hållt vikten. känns lite konstigt.:) men lyckades du går ner alla dina kilon från första? riktigt bra gjort.:)

Väntar marsbebis.:D
  • Sussipussi

rungirl: Haha....ursäkta att jag skrattar...men oj vad jag känner igen mig! Jaha, så man kanske kan skylla "övervikten" på att man har asiatiska gener... vore skönt!

Jag är ca 1,65 m och väger normalt runt 55 kg. I slutat av min graviditet expolderade jag nästan. Gick upp ca 30 kg totalt och mestadels den senaste månaden. Mycket var vatten, men ändå. Jag åt också ganska mycket onyttigt måste jag erkänna.....

Nu ca 15 månader senare har jag gått ner nästan allt (har några kilon kvar). Och det utan att anstränga mig ett dugg. Äter fortfarande mycket godis och sånt. Konstigt! Om jag får ett till barn så har jag dock lovat mig själv att äta nyttigt.

Jag fick nämligen ganska mycket problem med lederna och det sitter kvar. Kanske beror det på övervikten.... vet inte.

• Dahleen

men det är ju inte så farligt att gå upp massa kilon, helst inte om man går ner dem igen. Jag är jätte rädd att jag kommer ha svårt att tappa kilon efter förlossningen, eftersom jag hade halvsvårt att gå ned i vikt innan graviditeten.

Väntar marsbebis.:D
  • rungirl

He he he, vi kanske kan skylla på att vi är asiatiska då är det inte vårt fel...he he, fram med kladdkakan...

I alla fall min BM säger att det ligger i generna, kanske inte i ras-tillhörighet dårrå. Läste på forumet att asiatiska (Japan o Kina) kvinnor rekommenderas att gå upp max 9kg under gravven...jag är inte ens i närheten. BM säger att det inte spelar så stor roll hur jag gör. Jag kommer att gå upp mycket i vikt ändå. Det känns ju muntert.... Jag fortsätter att slita som en galning på gymmet, så får vi väl se vart det slutar.

Ja, det är skönt för dom som inte behöver jobba för sin viktminskning. Verkligen. Jag är avundsjuk. Själv slet jag för varenda kilo. 35 kg fick jag banta och träna bort. Och jag säger som så att det är svårt att gå ner i vikt, bara 1kg är ett j-a jobb att få undan, tycker jag. Hur man än gör så måste man ligga på energiminus, varje dag. Det finns inga andra sätt.

Dahleen, du ligger på en bra nivå, du har ju inte gått upp ngt alls. Själv känner jag mig som en exposionsfärdig ballong.

Jag väntar i slutet på mars!

• rosa drömmar

Hej, är en adopterad 31-åring, med BF 31 mars. Var lite överviktig innnan graviditeten 71 kg, 168 cm lång. Men gick ner pga illamående till 68 och har nu lagt på mej ca 1,5 kg.

Är intresserad av mera kontakt med andra vuxna adopterade. Är själv född i Korea.

Svar på tråden adopterade med biobarn-graviditet