• known as beautiful

Ni som är gravida och haft lite förhöjt värde av prolaktin..

Först och främst vill jag säga ett stort grattis till alla er som lyckas blivit gravida..jag är en a dom som ännu inte lyckats.
    jag har ett lite förhöjt värde av prolaktin 700 men ska göra magnetröntgen om en vecka så får jag antagligen medicinering hoppas bara att man blir gravid sen..men jag tycker det e konstigt för dom som har högt prolaktin har ju ingen ägglossning, vätska ur brösten o.s.v men min ägglossning är som den ska o mensen den är regelbunden..men kanske är så att när man bara har lite förhöjt så kanske man inte har dom symtomen nån som vet?

vi har gjort utredning som inte visa något fel på nån av oss eller ja förutom prolaktinet på mej då...

Någon som lyckats bli gravida efter förhöjt prolaktin värde och isf hur länge åt ni medicin och hur långt efter vart ni gravida`?

• Svar på tråden Ni som är gravida och haft lite förhöjt värde av prolaktin..
  • known as beautiful

hallå..*vinkar*

• LALLA1

Hej!

Jag har haft förhöjda värden. gjorde röntgen och syn test som visade sig var normalt. Fick pravidel värdena gick ner och upp. Åt pravidel säkert 1,5 år.Jag hade regelbunden mens och enl proverna även äl. Men som nu visat sig att jag inte äl varje månad. Jag hade ingen vätska i brösten heller. Eftersom tiden gick och vi inte blev gravida så blev det IVF för oss, som lyckades på första försöket :). Då läkarna ansåg att vi var så pass unga att vi försökt länge nog (3år) så därför blev det IVF, men egentligen fanns det inget annat som hindrade för att vi skulle bli gravid på "naturligt". Vår dotter är nu 2 år och vi försöker som bäst på att få ett syskon. Under graviditeten fick jag göra extra kontroller på prolaktionvärdet för att det inte skulls bli allt för högt ( vid graviditet så höjt det , eftersom det är ett mjölkhormon). Nu efter ammning o allt ihopa så är värdena bra, förutom att min äl inte är regelbunden. Högt prolaktin värde kan även bero på stress. Hoppas att det går bra för er!

• known as beautiful

jätte snällt av dig att dela med dig av er historia..
    jag tror min äl är regelbunden för jag känner sv den varje månad..hade du mycket högre värden eller lite grann?
    Hon på RMC sa att jag ska medicineras i 3 månader efter att jag gjort röntgen och funkar inte det ska jag insemineras annars blir det ivf till våren men guu såå länge vill jag inte vänta..vi har försökt i 4 år såå det e verkligen dags känner vii..

ni hade ju med försökt jätte länge såå jag förstår verkligen hur jätte glada ni är nu att ni lyckades..känns som man aldrig kommer lyckas när det gått så lång tid..
    men även om röntgen visar normalt så får man medicin alltså?Hon på RMC sa ju att jag ska medicineras men man förstår ju då inte varför om det ändå är normalt..
    joo jag har oxå hört att det kan bero på stress an vad gör dom åt det isf att man stressar och får man medicinering då iaf?

LALLA1 skrev 2007-11-01 10:56:56 följande:
    Hej!Jag har haft förhöjda värden. gjorde röntgen och syn test som visade sig var normalt. Fick pravidel värdena gick ner och upp. Åt pravidel säkert 1,5 år.Jag hade regelbunden mens och enl proverna även äl. Men som nu visat sig att jag inte äl varje månad. Jag hade ingen vätska i brösten heller. Eftersom tiden gick och vi inte blev gravida så blev det IVF för oss, som lyckades på första försöket :). Då läkarna ansåg att vi var så pass unga att vi försökt länge nog (3år) så därför blev det IVF, men egentligen fanns det inget annat som hindrade för att vi skulle bli gravid på "naturligt". Vår dotter är nu 2 år och vi försöker som bäst på att få ett syskon. Under graviditeten fick jag göra extra kontroller på prolaktionvärdet för att det inte skulls bli allt för högt ( vid graviditet så höjt det , eftersom det är ett mjölkhormon). Nu efter ammning o allt ihopa så är värdena bra, förutom att min äl inte är regelbunden. Högt prolaktin värde kan även bero på stress. Hoppas att det går bra för er!
  • LALLA1

Hej igen!

Ja, jag fick medeicin direkt. Att man gör röntgen är ju för att se att det inte finns någon tumör på hypofysen. Och även om om allt är OK på röntgen, så kan ändå värden vara lite högt. Jag hade nog run 600-700 i förhöjt värde, vad jag tror så ändrade min gyn doserna ganska ofta ibland skulle jag äta två tabletter och sen togs nya prover och då hade kanske värdet sjunkit och så sänkte hon dosen för att sen få veta att det höjts igen, så hade jag fått äta samman dos hela tiden tror jag att det kanske hade funkat ändå.

OM det har med stress att göra, så är nog det enda man kan göra att ta det lugnare. Jag hade ett mycket stressig jobb när vi håll på för fullt, sen sa jag upp mig för jag orkade inte mer. Så vi gjorde IVF en när jag tog några kurser så hela min tillvaro blev annorlunda då. Men jag är säker på att det hade med stress att göra då. Jag åt ju prvidelen hela tiden, fram till IVFen.

JAg förstår verkligen hur jobbig det är att vänta så länge. Från det att vi skickade remissen till RMC och tills vi började med IVF så tog det 1 år!!! Det var jobbigt, men det lönade sig ju. Nu hoppas jag att det funkar med pergon som jag har ätit nu.

• brokenheart87

known as beautiful, efter att ha pratat med dig om detta tidigare så frågade jag läkaren om detta, eftersom mina värde brukar åka upp o ner utan medicin o eftersom jag nu tar puregon spurtor då får jag ju äl, o han sa då att man vet inte hur prolaktin påverkar fertilitet direkt men den påverkar mest äl, men enligt honom så ska man se till att värden e normal fast man har äl för att förhöjda värden kan påverka på negativ sätt!!! o pga av detta har jag fått ta nya prover o om d visar sig att jag har förhöjda då ska jag ta pravidel med puregon...

• brokenheart87

fick du inte kombinera nån annan medicine med pravidel??? som pergo????
    glad att du lyckades..
    kram

LALLA1 skrev 2007-11-01 11:25:52 följande:
    Hej igen!Ja, jag fick medeicin direkt. Att man gör röntgen är ju för att se att det inte finns någon tumör på hypofysen. Och även om om allt är OK på röntgen, så kan ändå värden vara lite högt. Jag hade nog run 600-700 i förhöjt värde, vad jag tror så ändrade min gyn doserna ganska ofta ibland skulle jag äta två tabletter och sen togs nya prover och då hade kanske värdet sjunkit och så sänkte hon dosen för att sen få veta att det höjts igen, så hade jag fått äta samman dos hela tiden tror jag att det kanske hade funkat ändå.OM det har med stress att göra, så är nog det enda man kan göra att ta det lugnare. Jag hade ett mycket stressig jobb när vi håll på för fullt, sen sa jag upp mig för jag orkade inte mer. Så vi gjorde IVF en när jag tog några kurser så hela min tillvaro blev annorlunda då. Men jag är säker på att det hade med stress att göra då. Jag åt ju prvidelen hela tiden, fram till IVFen.JAg förstår verkligen hur jobbig det är att vänta så länge. Från det att vi skickade remissen till RMC och tills vi började med IVF så tog det 1 år!!! Det var jobbigt, men det lönade sig ju. Nu hoppas jag att det funkar med pergon som jag har ätit nu.
  • LALLA1

Hej!

Nej, jag åt bara pravidel under den tiden, eftersom prover visade att jag hade äl. Men det har visaat sig idag att den inte är direkt regelbunden. Det var väl därför man rikta in sig på att det var prolaktin värdet som var problemet. Men jag tror att min äl inte funkade som den skulle då heller.

• brokenheart87

Tack för ditt svar en till fråga åt du pravidel under ivf???

LALLA1 skrev 2007-11-01 13:28:44 följande:
    Hej!Nej, jag åt bara pravidel under den tiden, eftersom prover visade att jag hade äl. Men det har visaat sig idag att den inte är direkt regelbunden. Det var väl därför man rikta in sig på att det var prolaktin värdet som var problemet. Men jag tror att min äl inte funkade som den skulle då heller.
  • known as beautiful

hej igen=)

nej men prolaktinet kan ha en inverkan men det behöver ju inte alltid vara såå men i mitt läge såå tror dom det..
    ja min ägglossning har jag ju såå nu ska jag bara få iordning på prolaktinet oxå såå hoppas jag man blir gravid sen..har läst om en del som lyckats blivit gravida efter 3 månader med medicinering så hoppas man har samma tur..

brokenheart87 skrev 2007-11-01 13:12:02 följande:
    known as beautiful, efter att ha pratat med dig om detta tidigare så frågade jag läkaren om detta, eftersom mina värde brukar åka upp o ner utan medicin o eftersom jag nu tar puregon spurtor då får jag ju äl, o han sa då att man vet inte hur prolaktin påverkar fertilitet direkt men den påverkar mest äl, men enligt honom så ska man se till att värden e normal fast man har äl för att förhöjda värden kan påverka på negativ sätt!!! o pga av detta har jag fått ta nya prover o om d visar sig att jag har förhöjda då ska jag ta pravidel med puregon...
  • LALLA1

Hej!
    Nej jag åt ingen pravidel under IVFen.

• Puffalina
    Smiter in här med en liten fråga... Om man har för högt prolaktinvcärde och får medicin mot det kan man kombinera det med pergo????

Varför jag undrar är för att jag har PCO och i princip aldrig ägglossning på egen hand. Fick Primolut (för att få mens) och pergo (för stt få ägglossning) och det tog sig på första försöket. Nu vill vi skaffa syskon men läkaren ville inte skriva ut pergo åt mig utan att ha kollat mitt prolaktinvärde. Just nu går jag å väntar på provsvaren men det är så många tankar som snurrar...
    * Sebastian 061016 *
Svar på tråden Ni som är gravida och haft lite förhöjt värde av prolaktin..