• Suri

Tack underbara styv/bonusmamma!

Jag är så glad över mina barns bonusmamma. Särskilt efter att ha läst hemska trådar här på FL.

Jag är så glad över att mina barns bonusmamma respekterar och accepterar mina barn.
    Jag är så glad över att mina barn är en lika självklar del i hennes familj och släkt som i min familj.
    Jag är så glad över att mina barn kan anförtro sig åt sin bonusmamma och prata med henne om saker som de inte vill prata med mig om.
    Hon är en viktig tillgång i vår familj.
    Jag är så glad över att mina barn har henne och att de känner trygghet med henne.

Är säker på att det finns fler bonusmammor (föräldrar) som kan vara vuxna i relationer där barn hamnar i situationer de själva inte kan styra över. Det är vi vxna som måste se till att det fungerar.

Den här tråden är till alla gulliga bonusföräldrar "out there"!
    Stor kram till er!

one people, one nation, one destiny
  • Svar på tråden Tack underbara styv/bonusmamma!
  • Suri

Förmodligen har jag en stor del i att det fungerar så bra som det gör. En viktig regel som vi har är att vi absolut inte lägger oss i. Detta är inget vi ens uttalat, det är bara så det är. Dessutom är det vi föräldrar som är föräldrar och har ansvaret och bestämmer över barnens uppfostran. Vi går på föräldramöten och sköter frågor runt barnen. Bonus mamman och pappan är med på allt bonuskul. Lucia, avslutningar, fester osv. Jag lägger mig inte i regler och rutiner hemma hos dem. Jag ringer inte hem till dem (om det inte är något viktigt, någon information jag glömt tala om för pappan) för att prata med barnen när de är hos sin pappa. Vill barnen mig något så ringer de. Samma tvärtom såklart. Barnen kommer alltid först, deras behov före våra. Vi frågar alltid den andre föräldern först om vi behöver barnvakt eller hjälp med hämtning/lämning.
    Alla kan inte ha samma regler. Allt fungerar inte för alla. Men något jag ofta ser är att styvmammor får ta/tar för mycket föräldraansvar om man jämför med styvpappor.  Jag tror att det är en stor orsak till att konflikter uppstår. Man är inte och blir aldrig ett barns förälder.

• Calles matte

"Men något jag ofta ser är att styvmammor får ta/tar för mycket föräldraansvar om man jämför med styvpappor. Jag tror att det är en stor orsak till att konflikter uppstår. Man är inte och blir aldrig ett barns förälder."

Det kan nog säkert vara ett problem om bonusmamman känner sig "tvingad" att ta för mycket ansvar för barnen, det skapar nog lätt en negativ inställning till dem. Detta beror nog i så fall ofta på att pappan inte tar det ansvar han borde för sina barn. Men jag tror att problemen minst lika ofta beror på att biomamman har väldigt svårt att släppa kontrollen den tiden då barnen är hos sin pappa. Det där med att inte lägga sig i utan låta den andra familjen göra på sitt sätt är VÄLDIGT viktigt.

• Teschty

Va skönt att se att det även finns vettiga biomammor. Som verkligen accepterar o vill det bästa för sitt barn. Jag kan utan tvekan säga att jag är en tillgång till min bonus, jag gör allt jag kan för att han ska må som bäst. Å det gör han när han är med mig, något som hans mamma har svårt att acceptera så hon gör allt i sin makt för att han ska tycka illa om mig. Att han inte ska vilja vara hos mig o sin pappa, jag gillar inte hennes sätt o kan inte förstå att man som mamma vill göra sitt barn så illa. Dagis tar ofta upp med oss hur påfrestande hon är o vill att vi ska prata med henne. Men det går inte, vi har försökt allt. 

Om det fanns fler biomammor som du TS så tror jag átt det skulle finnas fler bättre bonusföräldrar, tror att det kan vara där skon klämmer emellanåt. 

Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • fjullegun

Jag är bonusmamma och säger precis som Violerna skrev här tidigare.
    TUSEN TACK till mina bonusbarns Biomamma! Utan hennes otroligt positiva inställning skulle det aldrig funka så här bra att vara Bonusmamma.
    Vi har jättebra kontakt och hon har sagt till mig flertalet gånger att hon är så glad att det funkar så bra mellan oss.
    Vi har nog till och med bättre kontakt än vad hon och barnens pappa har :)

Det har aldrig (inte än i alla fall) varit några kommentarer från barnen om att "du är inte min mamma" osv...
    Jag tror att dom känner sig ganska trygga i att dom har en mamma och att jag är deras "bonus" mamma.

Och igår vid middagsbordet säger den 8 årige bonussonen: "Ska ni inte gifta er snart? För jag vill att ni ska göra det..."
    Bättre betyg kan man väl inte få av sina bonusbarn? Det värmde så otroligt skönt i hjärtat...

• tess701

Ja va oxå rädd inför att mitt ex skulle träffa en hemsk människa när vi separera... att mina barn skulle få en hemsk människa i sitt liv..... men tänkte förnuftigt å vuxet att bara barnen gillade henne skulle allt gå bra.... Nu har de hänt... han har träffat en tjej... å ja säger bara som TS.... hon e en underbar tjej å ja e glad hon finns i mina barns liv å vi har en jättebra rellation. De är nästan för bra för å va sant så ja e överlycklig för allas skull..... De finns bra separationer med nya rellationer....

• In spe

Väldigt bra skrivet !
    Det borde finnas fler som du , som tycker bra om bonusmammor/pappor.
    Jag har problem med mitt ena bonusbarns mamma och det är hemskt tärande på en , men ditt inlägg värme till faktiskt.

Tack

• Jenny70

Jag har oxå turen att mina barn fått en toppen styvmamma!!

• Lyckogrisen

Tack Suri, varför är inte DU "min" biomamma !?!?!

• beam82

Jag har tur jag med! Min son har en supergullig bonusmamma, o vi pratar om allt möjligt! Är bara glad att hon finns där för honom, och det märks verkligen på honom att han älskar henne.

Känns jättebra att veta att han har det så bra när han är hos sin pappa! Man kan aldrig ge ett barn för mycket kärlek, o en extra vuxen att få kärlek från är väl bara positivt för barnet tycker jag!

Kommer jättebra överens med pappan oxå, vi kan umgås allihop, jag är dessutom fortfarande en naturlig del i pappans hela släkt, o är alltid välkommen, så jag kan nog inte ha mer tur!

Och som sagt, "min" bonusmamma är underbar!

• beam82

Jag ringde precis till "min" bonusmamma, och fick höra orden "Hej! Jag pratade precis om dig, med mamma, att du är så trevlig o att det funkar så bra"!

Sånt värmer i hjärtat, och gör att det om möjligt känns ännu bättre!

• Suri
    beam82 skrev 2008-01-07 19:55:44 följande:
    Jag ringde precis till "min" bonusmamma, och fick höra orden "Hej! Jag pratade precis om dig, med mamma, att du är så trevlig o att det funkar så bra"!Sånt värmer i hjärtat, och gör att det om möjligt känns ännu bättre!
    Vad roligt för dig att få höra!

Min dotter handlade en jättefin julklapp till mig från sig och bonusmamman. Jag kan se hur de gått på stan och haft mysigt tillsammans och funderat på vad som skulle passa mig. Dottern strålade av glädje när jag öppnade mitt paket på julaftonen.
    Tack vare hennes bonusmamma.
Svar på tråden Tack underbara styv/bonusmamma!