• Bellablingbling

vecka 25+4

är det farligt för barnet ifall man har barnvakt, min värmor sa att prematur barn har svårare att knyta kontakt med sina föräldrar än vanliga barn. Känner inte detsamma. Men skulle gärna höra mer er som har fått prematur barn, Vi har vart på sjukhus iungefär fm månader. Så behöver råd å hjälp

• Svar på tråden vecka 25+4
  • alnömamma

Hej!
    Jag har aldrig hört att prematurbarn skulle ha svårare att knyta ann till sina förräldrar än andra barn och jar har pratat med många prematurföräldrar sen min som kom för 3 år den. Däremot är det viktigt att föräldrarna tar hand om sig själva för att orka all oro och allt det praktiska, det bästa ert barn kan få är en mamma som mår bra, så ta barnvakt om du kan och behöver göra något utan barnet!
    När vi var på sjukhuset tog min man och jag "ledigt" från prematuren en dag och gick på spa, det var innan jag kunde börja amma. Det kändes pinsamt när min man berättade för en sjuksköterska vad vi hade gjort, jag hade inte tänkt säga det, men hon tyckte det var en jättebr idé.

Sköt om dig!

• Millsan

har heller aldrig hört det.. vår son föddes i v.31+3 och mina föräldrar har varit barnvakt åt honom 3 ggr (en hel natt dessutom) och det har gått jättebra

• Linjo82

Vår dotter föddes i v. 24+3, och vi vistas fortfarande på sjukhuset så jag vet inte hur det kommer vara sen. Men de jag har fått berättat för mig är att prematurer har svårare att få in rutiner (för fullgångna bebis brukar det ta ca 2-3 månader). Så att det är extra viktigt att man följer vissa rutiner vaje dag ex. badar kl 19, sover kl 20..

Svar på tråden vecka 25+4