Svarttusch skrev 2007-11-02 22:44:17 följande:
Att det är en dans på rosor vet jag väl, det är det väl aldrig att bli förälder, men ni som är unga föräldrar borde ju ha någon åsikt. Skulle ni rekomendera någon ung (17-20 år gammal) att skaffa barn? Planerat alltså. Bara nyfiken, har inga egna åsikter och är inte ute efter att tracka någon eller trampa någon på tårna.
Jag skulle itne kunna rkomendera någon att skaffa barn.. Av den anledningen att man själv måste känna sig mogen först, och verkligen redo att göra uppoffringar.
Om man känner sig redo för det stora ansvaret är ju individuellt, oavsett ålder.
Men att planera barn innan man kan försörja sig skulle jag aldrig göra. Man måste ju kunna ta hand om sig själv och sina barn.
Skulle heller aldrig rekomendera nån som inte har ett tryggt och stabilt förhållande att planera barn.. Tröttheten och allt som kommer på köpet med barn, tär oftast endel på förhållandet. Då gäller det att man är säkra på varandra i relationen, att man kan samarbeta, kommunicera, och dela upp arbetet så att båda trivs osv.
Över lag skulle jag väl inte rekomendera nån som är under 18 att planera att skaffa barn, och över den åldern måste man ju tänka efter själv innan man sätter igång. Har man råd, tid, ork, och kärlek att ge?