• Linnea Mark

Gravid efter IVF, progestron?

hej!

Jag är nyfiken på hur länge man bör ta vaggisarna? jag är i v:6 nu efter mitt andra ivf/icsi ..

jag tänker förtsätta med vaggisar fram till v:12 (så rädd för missfall) ..är det vanligt att vaggisar fram till v 12 ....menar bara en om dagen!

• Svar på tråden Gravid efter IVF, progestron?
  • motalatjej

jag tog fam till v12+ för att vara på den säkra sidan... min läkare sa 12-13 veckor

• Hannah74

Jag tog till v12 för att vara säker. Läste i en mammatidning att risken för missfall ökar lite igen iv 8-9 då fostret slutar ta näring från gulkroppen. Om man då har för låg progestoronhalt så kan det gå illa. Så jag vågade inte chansa. Däremot trappade jag ner efter v 8 och tog bara 2 om dagen.

Äntligen gravid!
  • Swedish Aqua

Jag tog 2 om dagen fram till vecka 14+0. Borjade med dem samma dag som jag plussade, tog ocksa en daglig progesteronspruta fran dagen innan embryotransfer och sen till ungefar vecka 7-8 nanting, sen var hormonvardet OK sa jag tog bara kapslarna fram tills nu. Vantar tvillingar och det gjorde att jag fick ta sprutor extra lange for sakerhets skull. Vid vecka 14 borde moderkakan kommit igang med tror jag.

• Linnea Mark

tack för svaret tjejer ..men jag tänker bara ta en omdagen ! va tycker ni? tycker ni att jag bör ta 2 om dagen? jag är i v 5+5 idag.

• motalatjej

Jag tog bara en om dagen, varje kväll. Blir ju så kladdigt å äckligt annars... Och det har gått bra! Går in i v 20 på onsdag!

Svar på tråden Gravid efter IVF, progestron?