• Xx KalmarMamman87 xX

Jävla tandvård

Jag är så ledsen. Min kille och jag har ingen bra ekonomi för han pluggar och så. Vi har så det räcker till det nödvändigaste men sen tar det stopp. Vi har redan tagit bort alla obödiga räkningar typ träningskort och sånt. Så allt går till det nödvändigaste.

Min kille har haft bulimi och har superdåliga tänder. Både pga av bulimin och sen lagningar som tandläkaren gjort fel och sen när han skulle klaga på det fick han reda på att hon var avskedad för att hon gjort en massa fel men ÄNDÅ fick han ingen ersättning för det trots att han borde fått det. Jag menar han har  riktigt dåliga tänder! Han gick och frågade hur mycket det skulle kosta att fixa dom och det skulle kosta 63 000. Så han har skitit i att fixa dom för han tänkte att han skulle kunna ta lån till tänderna när han fick jobb. För han har inte haft råd helt enkelt. Han skulle tagit ett sabbatsår det året vi träffades och åkt och jobbat i Norge men han fick problem med gallan och var tvungen att genomgå en stor operation. Så det blev inget med det.

Igår bet han av en tand. Inte bara på ytan utan djupt. Så han har haft skitont hela dagen. Han gråter hela tiden för han vill fixa tanden men har inte råd. Det gör så jävla ont i mig att se honom må så dåligt. Eftersom han inte har fast jobb utan pluggar får han inte låna pengar liksom. Och han har inte råd att ta ett sms lån med återbetalning inom 30 dagar. Det är omöjligt. Fan vad det gör ont i mig att se honom lida! Han har inte ens kunnat äta idag.

• Svar på tråden Jävla tandvård
  • Xx KalmarMamman87 xX

när man pluggar har man typ inga rättigheter alls känns det som

• Xx KalmarMamman87 xX

alla har det inte så lätt så man kan göra det som jag skrev innan. tyvärr. vi har kollat alla möjligheter.

Lola Jämtland skrev 2007-11-04 17:13:27 följande:
    Men låna av nån vän då till tanden som behövs fixas nu o betala av en summa varje månad!
  • Paincake

Studentkåren har fonder och stipendier att söka. De kan dessutom hjälpa till med små lån med förmånliga räntor just till sådana saker. Hör med dem om du kan hjälpa.

Lycka till, bägge två.

• blipblop

Har ni kollat soc m tänderna? Man får inga pengar till uppehälle och sådant men till vård kan man få.

• Minttu

Kolla soc, spelar ingen roll att man pluggar, där kan man få låna pengar.

• Mizzz

Nee.. soc är oftast inte så pigga på att betala till student. "studiemedlet ska ju räcka hela året"...

Men ni har inte möjlighet till ett tandvårdsabonnemang hos folktandvården i ert län? Det blir ju iaf lite mindre pengar åt gången?

Linus är numera mobil
  • Lillpyret0508

Folktandvården har abonnemang, kolla upp det. Lycka till!

• Xx KalmarMamman87 xX

Vi har kollat upp allt och det är kört. Men det där som någon skrev att man kunde kolla med kåren och det lät bra! Det får vi ta och kolla upp. Soc är kört iaf. Det är som Lillisen skrev. Känns lite som moment 22. Nu får vi hopas på kåren då! Står inte ut med hans gråt och det. Han vill typ ta livet av sig just nu. Han har haft dåliga tänder (t.om när han var liten hade han tandproblem hur mycket han än borstade så det är genetiskt) och ont innan men aldrig som nu.

• Xx KalmarMamman87 xX

han har redan varit i kontakt med dom. men innan han får det måste han laga alla tänderna och det har han ju inte råd med. så det är kört där med. moment 22.

Lillpyret0508 skrev 2007-11-04 18:05:17 följande:
    Folktandvården har abonnemang, kolla upp det. Lycka till!
  • Xx KalmarMamman87 xX

"Du måste äga en bostad som du belånar eller låna till en ny bostad"............ så stod det på deras sida och vi har ju hyresrätt bara Ledsen

blipblop skrev 2007-11-04 17:57:33 följande:
    Annars bluestep?
  • Xx KalmarMamman87 xX

Vill verkligen tacka för alla tipsen! Är ju inte det är jag vill vara svår och tvär. Det är ju bara det att vi tyvärr sitter i en moment 22 situation just nu. Kåren och bidrag därifrån är sista chansen och om inte det funkar har Daniel övervägt att hoppa av skolan för att börja jobba.

Inte det bästa men har han inget val så har han inte. Just nu är att han fixa denna tanden viktigaste- de andra tänderna kommer sen. Mamma och dom har iaf erbjudit sig att betala 500 kr till undersökningen iaf. Men det kommer ju kosta mer men det är en bit på vägen. Vi har sålt skitmycket på tradera så vi har inget vi kan sälja där heller :(......

• Lillpyret0508

Jag önskar er ett stort lycka till! Vad knepigt att han måste laga tänderna först för att få avtalet på Folktandvården... Se hemsidan: www.landstinget.sormland.se/Tandvard/folktandvard/frisktandvard/

Jag drabbades av en urkalkning och fick massor av hål när jag var gravid. När jag gick till Folktandvåden gjorde de först en så kallad "riskbedöning" av tänderna för att se vad som behövdes göras. Man hamnar på en skala mellan 1 och 11 och därefter bestäms prisnivån. Jag hamnade ganska högt på skalan, tror jag var en 6:a. Jag betalade en klumpsumma på drygt 5000 kronor, men kunde ha betalat det månadsvis. Jag håller nu på och lagar alla hål och även när det är klart (Hade rutn 15 besök allt som allt!) så räcker abonnemanget ett år ifall jag skulle behöva laga mer.

Nu blev det ett långt inlägg, men jag lider verkligen med er och tycker din kille borde kunna få samma avtal som jag fick. KOlla länken jag bifogade och ifrågasätt varför det inte skulle gälla honom. Lycka till!

• blipblop

Jävla soc! Jag vet folk som fått hjälp förr men då var de kanske inte studerande.

Ring till banken och berätta om er situation, kanske de kan göra ett undantag? Kanske någon i era familjer kan borga för ett lån?

Ta ett sms-lån i värsta fall och sedan ett extrajobb. Det är lättare att arbeta ihop pengar när man inte har ont än när man har det. Dra ut en tand brukar inte kosta ner än 1500kr på folktandvården.

Har ni pratat med tandvården om vad de vet om finansiering av akuttandvård för studenter?

Gud vad det gör mig irriterad att missbrukare som medvetet förstört sina tänder i många år (ja, jag vet några) och sedan lever på soc i alla år får helt nya tänder men inte människor som pluggar och vill något med sina liv.

• blipblop

Kanske skriva till aftonbladet och expressen?

• Xx KalmarMamman87 xX

Tack, dom har skitkonstiga regler! Abonnemanget verkar jättebra annars. Har själv inga problem med tänderna som sagt men killen har en massa. Så man kan hoppas att de ändrar sig om han frågar igen. När han ringde så frågade han vad han skulle legat OM han fått det och då skulle han ligga högt- typ på 8000 kronor.

Tycker det är så konstigt att det är så svårt att få hjälp trots att man är en hederlig medborgare som alltid betalat skatt medan kriminella utan pengar som sitter i fängelse kan få tandvård GRATIS!
    Visst, de är klart att de som behöver måste ha tandvård men det är så jävla orättvist ibland. Ibland har t.o.m Daniel sagt att han hoppas att han går ut nån kväll och att nån slår ut tänderna på honom för då skulle det gå på försäkringen.

Nu har han iaf bokat tandläkartid. Så jag hoppas det går bra. Kommer ju hjälpa honom så mycket jag kan. Särskilt som han bara får 5500 i studiemedel inför december..... sjukt lite. Och sen får han typ 12000 i januari. Det är synd för han hade behövt pengarna bättre nu.

Lillpyret0508 skrev 2007-11-04 20:36:49 följande:
    Jag önskar er ett stort lycka till! Vad knepigt att han måste laga tänderna först för att få avtalet på Folktandvården... Se hemsidan: www.landstinget.sormland.se/Tandvard/folktand.../Jag drabbades av en urkalkning och fick massor av hål när jag var gravid. När jag gick till Folktandvåden gjorde de först en så kallad "riskbedöning" av tänderna för att se vad som behövdes göras. Man hamnar på en skala mellan 1 och 11 och därefter bestäms prisnivån. Jag hamnade ganska högt på skalan, tror jag var en 6:a. Jag betalade en klumpsumma på drygt 5000 kronor, men kunde ha betalat det månadsvis. Jag håller nu på och lagar alla hål och även när det är klart (Hade rutn 15 besök allt som allt!) så räcker abonnemanget ett år ifall jag skulle behöva laga mer.Nu blev det ett långt inlägg, men jag lider verkligen med er och tycker din kille borde kunna få samma avtal som jag fick. KOlla länken jag bifogade och ifrågasätt varför det inte skulle gälla honom. Lycka till!
  • Xx KalmarMamman87 xX

funderar på det hehe. när vi hade problem med tele2 (varken internet eller telefonen funkade på jättelänge men det kunde inte hitta nåt fel) så hörde vi av oss till den lokala tidningen och vips så funkade allt igen och vi slapp betala räkning på 6 månader.

blipblop skrev 2007-11-05 10:12:30 följande:
    Kanske skriva till aftonbladet och expressen?
  • Xx KalmarMamman87 xX
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Glad

Daniel fick en akuttid idag som sagt. Han förklarade vår situation för tandläkaren som sa att det var synd och skam i dagens Sverige att bara de med pengar har råd med tandvård och att han förstod att vi var i en svår sits. Så han fick dra ut tanden GRATIS! Tandläkaren hade blinkat åt honom och inte tagit betalt för utdragningen. Det finns tydligen medmänsklighet i detta landet. Daniel behövde bara betala för undersökningen (500 spänn)..... när det annars hade gått på 2700 för det var så "allvarligt". Jaaaaa Skrattande. Nu är jag glad för älsklingens skull.
  • appius81

Åh a bra att det akuta löste sig! Vilken snäll tandläkare som ställde upp gratis Hoppas att resten löser sig nu och visst är det skam att tandvård är en klassfråga

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia ♥¸.?°´¯) ♥
  • PreciousDivine

Jag lider verkligen med dig, för jag känner igen mig så. Min pojkvän har också problem med tänderna och det är så oerhört svårt att man tvingas stå och titta på, helt maktlös.
    MEN, det finns 3 stycken högskolor i Sverige som har tandläkarutbildningar, där man kan få tänder lagade för 50% av ordinarie pris. Nackdelen är att det tar längre tid, för de är ju just studenter, men vad jag vet ska det inte bli sämre gjort för det. Nu tror jag iof inte att du har nära till något universitet som tillhandahåller dessa utbildningar. Har för mig att det är Umeå, Göteborg och Malmö. Men kan man få tag i en billig tågbiljett kan det ju vara värt det? 60 000 skulle ju kunna bli 30 000, även om man såklart inte har råd att ta allt på en gång. Hoppas det löser sig för er!

Svar på tråden Jävla tandvård