• Lukka

Ni med hård mage, här kommer några tips...

Jag drabbades tidigt av hård mage under min graviditet. Nu är jag i vecka 25 och jag följer noga upp min mage för att undvika förstoppning. Har samlat på mig en hel del bra tips faktiskt och jag använder mig av något av råden varje dag och för mig fungerar det fint och jag kan tömma tarmen nästan dagligen (hm.. kanske inte det trevligaste samtalsämnet, men men?)

- ät plommonpuré
    - ät grovt bröd regelbundet
    - ät äpplen
    - drick mycket vatten
    - rör dig så mycket som möjligt (riktat till folk med stillasittande arbete)

Listan kan säkert fyllas på, så om ni har fler tips så skriv gärna ner dem här...

• Svar på tråden Ni med hård mage, här kommer några tips...
  • Wimmi

blir man inte hård i magen av njölk!!!!!

• lata kocken Johanna

en "gröt" som vi gör till de gamla med hård mage är gjord på

2 delar linfrö
    1 del russin
    2 delar katrinplommon

det får koka ca 45 minuter och till de gamla mixas det - men det är godare att bara hacka plommonen innan man kokar det... (testa på gröten, filen eller vad ni brukar käka till frukost)

• Jipan

Min kompis fick rådet att slopa mjölk helt och hållet för att man blev trög i magen av den.

• Du är för liten

en HEL påse sourcream and onion chips är som laxermedel.... inte det nyttigaste dock

• Pandy

Nej mjölk blir man inte hård av..När man har maginfluensa ska man absolut inte dricka mjölk för de kan sätta igång ännu mera..

• lata kocken Johanna

nja

det där med mjölk är väldigt olika...

har man det minsta laktosproblem är mjölk lösande annars blir det lätt lite stoppande

messmör brukar vara bra för tröga magar eftersom det innehåller mängder med laktos

• Angel74

Tigertofflan
    för mig är mjölk stoppande så det beror nog på person

• Miss Shira

Blev förstoppad pronto! Har inte varit förstoppad sen...ja, sen jag var väldigt liten, så jag blev ganska förvånad. Trodde man blev förstoppad först senare p.g.a. att tarmarna inte får lika mycket "arbetsyta". Lättlurad kallekoskit!

Jag är lite rädd för att vara förstoppad, tycker liksom det är läskigt, så jag köpte hem All Bran Plus med 27% fibrer. Efter en dag, och två portioner All Bran Plus med yoghurt fick jag bajja...5 ggr...på en dag...! Då hade jag förvisso inte tömt mig på 3 dagar. Och jag är den som behöver minst två bajspauser om dan. :-P

Mitt tips: All Bran Plus (27 % kostfibrer), dessutom dricker jag mycket mer vatten nu än innan, men det skedde per automatik. Jag är helt enkelt törstigare.

P.S. Kan tillägga att jag bara äter mörkt bröd i annars.

• Nautical

Gammal tråd men nya inlägg behövs alltid. För mig funkar Ekströms chokladpudding. Jag använder laktosfri mjölk men det verkar kvitta. Är laktoskänslig. Även vissa kokosmjölksgrytor. Typ panengcurry och kokosmjölk. Gott men sätter fart på magen.

• Nautical

Gammal tråd men nya inlägg behövs alltid. För mig funkar Ekströms chokladpudding. Jag använder laktosfri mjölk men det verkar kvitta. Är laktoskänslig. Även vissa kokosmjölksgrytor. Typ panengcurry och kokosmjölk. Gott men sätter fart på magen.

Svar på tråden Ni med hård mage, här kommer några tips...