• Themis

Någon med allergi men som har tax???

Hej!

Vi har planer att införskaffa hund i vår familj trots min allergi. Jag VET att det inte finns s.k. allergihundar utan min tanke är snarare att jag ska tvätta hunden oftare (jag har pratat med veterinärer så jag har fått råd och tips av dem) så att allergenerna minskar.

Vi skulle så gärna vilja ha en tax eftersom min man är uppväxt med sådana och jag tycker de är otroligt söta och har ett bra temperament.

Någon som har tax trots sin allergi???
    I så fall, hur gör du/ni med skötsel, din/er medicin osv?

Ni andra med allergi som har hund, vad har ni för någon ras??

• Svar på tråden Någon med allergi men som har tax???
  • TheMilky

Jag har astma numer, men det beror på svetsning på diverse skitiga ställen i Norge, och det pajjade mina lungor. Så det är konstaterat att det inte är djuren. Klart jag är orolig att mitt kommande barn ska utveckla allergi, eftersom jag är allergisk mot en massa saker, men saker jag kan undvika. Men visar det sig att hundarna ger problem så åker de, svårt som det är, så tänker jag ju inte låta barnet lida för att jag vill nåt.

• Baby Animal

Du kanske inte är så mycket allergisk?

Jag är uppvuxen med taxar, men är inte allergisk mot hundar däremot Kan väl bara säga att dom är precis som andra hundar när det gäller mot allergiska människor Fäller hår osv precis som andra.

Men är du inte super allergisk ska du se att det kommer gå bra, lycka till!

• HugoochVilma

Vi har en långhårig tax, och min sambo är allergisk mot katter (+ att han har astma). Han har aldrig någonsin reagerat på vår hund.

Sambons lillasyster (som är ännu känsligare + har astma) har heller aldrig reagerat på varken vår tax, eller på deras (de har en korthårig).

Vår långhåriga tax fäller realtivt lite päls (jag jämför med vår labrador vi hade tidigare).

• Snufserufs

Min syster har 2+ på allergi mot hund (pricktestet) och är superallergisk mot katter och liote mot pollen.
    Hon har idag en riesenschnauzer och det fungerar.
    Hom är även allergisk mot damm och är ofta lite tät i näsan men reagerar inte alls som mot katter.
    Det finns en bok som är superbra -
    www.adlibris.se/product.aspx
    Söker du på allergi och hund på nätet så lär du också få upp massor att läsa!
    Söker du på samma ord på alla hundforum som finns så finns det också massor att läsa där.
    Titta på -
    www.vovve.net
    www.aktivhund.se
    Du bör satsa på en ras med så lite stöv som möjligt i pälsen/huden.
    Korthåriga och långhåriga hundar är det generellt mer allgergiker som reagerar på.
    Krulliga, nakna och strävhåriga är oftast bättre.
    Städa ofta, ha inte hunden i sovrummet, ha sovrummet stängt på dagen och gärna med fönstret lite öppet mm mm
    Det finns en del att göra om man absolut inte kan tänka sig att leva utan hund!

• Themis

Vad kul att se att fler har svarat!

Jag har varit hos en läkare igen och de har nu kunnat konstatera att jag troligen inte reagerar på hundar, i alla fall inte på deras hud eller saliv. Tjoho!
    Läkaren jag var hos har dessutom allergi själv men har hund, lite komiskt faktiskt.

Vi har nu vågat boka in oss på en valp som vi ska hämta i januari. Eftersom det är släktingar till oss så har vi en stor fördel i avtalet med valpen. Blir det något problem med min allergi ändå så kommer vi kunna lämna hunden hos dem igen. Nu blir det ingen tax utan en kinesisk nakenhund med päls (chinese crested powder puff) istället. Sen får vi se om det här går vägen och att vi kanske vågar satsa på en tax med. Men en sak i taget...
    Vi håller lite på det du skrivit "Snufserufs" om pälssorten osv.
    Det var bra sidor du gett tips om, tack!

Nu längtar vi och håller alla tummar att det kommer att fungera!
    Tack snälla för era bra inlägg!

• Saltlakrits

Vad kul

JAg har oxå hundallergi!
    Jag har hund oxå......

Jag har endast reagerat på korthåriga hundar, aldrig långhåriga.
    Idag reagerar jag inte på korthåriga heller, mer än sambons arbetskamrats amstaff.

Lycka till med hundköpet

Mamma till tre underbara barn!
  • villervaller

Jag har varit allergisk mot pälsdjur sen tidiga tonåren. Vi hade vid den tiden katt som jag inte alls reagerade på men när jag besökte släkting som hade katt, hund och häst så rann det från ögon och näsa och kände hur svalget svullna. Jag nös konstant. Min mor var också allergisk mot pälsdjur men reagerade inte heller på vår katt.

När jag flytta hemifrån så skaffade jag en katt, första 3-4 månaderna var hemska. Var konstant utslag på allergin men gradvis blev det bättre och inom halvåret reagerade jag inte på katten längre men fick samma våldsamma reaktion när jag besökte andra med pälsdjur.

Senare i livet skaffa familjen strävhårig tax, det var samma visa igen som med katten. 4 månader innan värsta var över sen fort bättre. Nu är taxen 3 år och känner inte av den alls längre, den sover vid fotändan i sängen och hår överallt men jag reagerar inte alls.

Jag är övertygad att vid konstant exponering av en allergen så accepterar kroppen den till slut. Frågar man experter så säger de att det inte alls fungerar så men för mig har det gjort det. Sen får man väl välja själv om det är värt 3-4 månader snor, svullna ögon etc.

• Anonym (Hundälskare)

Jävligt egoistiskt att skaffa en hund om man vet om att man är allergisk. Så fort du upptäcker att de inte funkar så ska du bara placera om den, nej strunta i att skaffa. Utsätt inte en hund för din dumhet. 

• Anonym (Hundälskare)

Tvätta hunden ofta? Och orsaka hudproblem för den istället. Tänk till människa. 

• Anonym (J)
    asul skrev 2007-11-07 09:27:18 följande:

Man har alltid 6 mån "prövotid" om man köper av en seriös uppfödare.

Inte så kul för hunden dock att bryta från sin flock. Och inte för uppfödaren heller då det är svårare att sälja en halvt vuxen hund
  • MagnusA

Pälsdjursallergiker sedan urminnes tider.

Rent generellt tar det 6-9 månader för kroppens immunförsvar att bygga upp en viss tolerans mot just "det" djuret man skaffar. Kan således bli extremt jobbigt i början.

Aldrig tagit antihistamintabletter eller dylikt.

Katter är såklart i en annan liga gentemot hundar, men fungerar också.

Kan idag sova ansiktet mot ansiktet utan problem, med hunden (han ska alltid sova på kudden också).

MEN, tar man in en annan ras i hushållet, så kan det hela börja om igen.

NOTERA, detta är generellt sett, vissa kanske rentav aldrig bygger upp en tolerans.

Svar på tråden Någon med allergi men som har tax???