• Lillpyret0508

NI som har barn som är en månad för tidigt födda...

Hur har ni gjort med mat? Till exempel gröt som är från 6 månader, har ni gett det vid sex månader eller vid sju? Nån som märkt att era barn inte varit utvecklade för mat, ni som gett när ni gett tex en sexmånaders gröt till ert sexmånaders barn? Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Svar på tråden NI som har barn som är en månad för tidigt födda...
  • ElinOlsson

Min son var iofs 2 mån för tidigt född. Jag började med smakportioner när han var 5 och sen följde jag hans ålder. När han var 6 mån fick han 6 mån gröt osv. Fick det rådet av bvc att gå efter hans riktiga ålder, inte när han skulle varit 6 mån. Det var inga problem med att göra så. Tar man det lugnt och ser hur barnet reagerar så är det ingen fara. För mej känns 1 månad som inget Tösen nu är 16 dar "för tidig" och henne räknar jag som en "normal" bebis.

Lycka till med käket!

• Mickis74

Vår son är född 5 veckor tidigt...har inte korrigerat tiden utan gett honom när han var 4 månader osv.

• MillanB

Min grabb är född en månad för tidgit och jag har inte korrigerat hans ålder. Jag började med smakpotioner när han var 4 mån, välling 6 mån osv. Det är aldrig varit nån problem med det. Han alltid gillat mat och åt hela potioner med mat (kött, potatis o grönsaker) när han var 5 mån.

• Lillpyret0508

Ok :) Tack för era svar! Vi håller nämligen på och funderar på om sonen är mjölkallergiker. Så vi ska utesluta mjölk ur kosten ett tag. Men bpde bvc och sjukvårdsrådgivningen har sagt att magen kan ha krånglat för att han inte varit redo för gröt än.

• flickmamman

Jag har två prematurbarn. Mat är nästan det enda som man inte ska korrigera efter när barnet skulle ha varit fött. Tarmarna har arbetat lika länge som barnet varit fött!
    alla barn är ju olika mogna för att börja med mat, det har inte bara med att de är för tidigt födda att göra! Men det är klart, de kanske inte är intresserade lika tidigt som andra barn men man gör inget "fel" om man ger tex sexmånaders till en sexmånaders trots att barnet egetnligen bara är 4...

Svar på tråden NI som har barn som är en månad för tidigt födda...