• Ina75

fler med barn som har svårt att ställa om till vintertid?

Har jättesvårt att få vår 19 månaders att ställa om till vintertid, vi försöker dra ut på läggningen med ca 10 minuter varje dag. Ibland lyckas vi men inte alltid. Problemet är att han vaknar alldeles för tidigt, runt 04.15 är det hopp och lek tycker han, spelar ingen roll om vi säger att det är natt och ignorerar honom i hopp om att han ska somna om. Han somnar 18.00-18.30, sover middag 1-1,5 timmar. Någon med samma problem, eller några tips kanske?

• Svar på tråden fler med barn som har svårt att ställa om till vintertid?
  • Lily38

jo det är nog så...min son är 8 månader o vi har haft det jobbigt innan vintertiden oxå men nu är det värre tycker jag. han vill med upp vid 4 äta o leka...o han somnar oftast vid 18 för han sover dåligt på dagtid o är jättetrött så dags. Jag försöker att få honom att somna om efter han fått lite mat men det är omöjligt, han bara ligger o gnäller o sparkar på mig...till slut ger jag upp o går upp! huuu jag är såååå trött!!!!! jag behöver oxå lite tips o råd.

• Ina75

det var väl det vi misstänkte, i stort sett alla andra barn har lyckats ställa om utan problem.

• Höstäpplet

På kvällarna inga problem då somnar hon sju som vanligt. Men hon vaknar fortfarande tidigare på morgonen. Förr sov hon oftast till 6-6.30. Nu ska hon upp 5.30. Så hon sover ca en timme mindre nu per natt.

• FruAnna
    Höstäpplet skrev 2007-11-09 13:01:31 följande:
    På kvällarna inga problem då somnar hon sju som vanligt. Men hon vaknar fortfarande tidigare på morgonen. Förr sov hon oftast till 6-6.30. Nu ska hon upp 5.30. Så hon sover ca en timme mindre nu per natt.
    Känner igen det där! Hela förra veckan och tom tisdag har Vicke vaknat vid 4-5 trots läggning vid sju som vanligt. Vaknar ju vanligtvis vid halv sex/sex så det är ju gamla tiden an använder sig av han me   Men igår och idag har jag bara gått in till honom och hyssat och gett honom nappen när han vaknat och då har han lugnat sig och somnat om! Igår sov han till kvart över sex och idag, hör och häpna, till tjugo över sju!!!! Lyckliga jag!
  • Gates

Mina tva har bada problem, tvaaringen borjar komma ikapp nu, men 3-manaderns har jag bara lyckats flytta fram en kvart och da ar han sa trott att han stensomnar. Tank vad man tyckte om att fa sova en extra timme pa hosten innan man fick barn, nu foredrar jag att stiga upp en timme tidigare pa varen!

• zanzibar

Har också en 8 månaders som inte ställt om klockan..Så morgonen börjar halv 5 eller 5 nuförtiden. Han lägger sig också samma tid som vanligt. Ja, vad gör man?

• Ina75

skönt att höra att fler har problem med morgonpigga barn. Imorse sov han dock till 04.45 ca 30min längre.

• dreamingtree

Vi har flera barn (2 år, 6 år, 8 år), alla med samma problem! Svårt att ställa om till normaltid (vintertid)... Inte så stora problem att skjuta läggtiden, men jättesvårt att lyckas skjuta tiden de ska kliva upp. Vaknar en timme för tidigt varje morgon... Håller i sig en vecka eller två sen börjar det normalisera sig.

Tror det är svårt att göra nåt åt problemet, men om nån har några användbara tips så skriv gärna!

Tror dock det enda raka är att avskaffa tramset med sommar-/vintertid! Är ju inte hälsosamt varken för barn eller vuxna! Och det finns forskning som stöder det... Många länder tar bort sommar-/vintertid och jag tycker Sverige kan följa efter!

Tidstjyven
  • k girl

Du är inte ensam. Vi har samma problem. 1,5-åringen kan somna sent men vaknar ändå vid 4. Ett par veckor innan omställningen hade hon börjat vakna 5 (normaltid då, alltså sommartid) så nu är det jättetidiga morgnar för oss... Även för fyraåringen.

• MammaBella
    dreamingtree skrev 2013-10-29 07:16:54 följande:
    Vi har flera barn (2 år, 6 år, 8 år), alla med samma problem! Svårt att ställa om till normaltid (vintertid)... Inte så stora problem att skjuta läggtiden, men jättesvårt att lyckas skjuta tiden de ska kliva upp. Vaknar en timme för tidigt varje morgon... Håller i sig en vecka eller två sen börjar det normalisera sig.

Tror det är svårt att göra nåt åt problemet, men om nån har några användbara tips så skriv gärna!

Tror dock det enda raka är att avskaffa tramset med sommar-/vintertid! Är ju inte hälsosamt varken för barn eller vuxna! Och det finns forskning som stöder det... Många länder tar bort sommar-/vintertid och jag tycker Sverige kan följa efter!
    Avskaffa dumheterna! Jag håller med dig.
    Både 3,5åringen och 1,5åring har inga problem med att somna normal ny tid med vaknar en timme för tidigt så båda sover en timme mindre varje natt. Inte bra! 
Svar på tråden fler med barn som har svårt att ställa om till vintertid?