• grodan07

Flyga med prematur

Har nyss fått bassning i en annan tråd ang. att vi tänker åka till Gran Canaria med vår son. Han är 7 v för tidigt född, o enligt en användare så får man inte flyga med förtidigt födda? Stämmer det, både bvc o barnmottagningen vet att vi ska åka, och ingen har reagerat.... ?

• Svar på tråden Flyga med prematur
  • Långbenopluto

Vad är anledningen till att ni inte skulle åka i de andra tådarna?

Hur gammal är barnet nu?

Och vet barnmottagningen att ni ska åka och de ej har reagerat så är det väl OK!

Mamma till Marcus och Isak
  • Kaffekopp

Ring och prata med det Neo som ni låg på. Som regel ska man inte flyga med prematurer innan de är ett halvår gamla från det att de skulle varit födda. Pga syrebalansen i flygplan och tryck m.m. som påverkar lungorna mer på barn än på vuxna.

• Little Ms Chatterbox

Tittade i din press och såg att din son skulle vara född i slutet av feb, stämmer det? Då skulle han vara ca 9 månader nu. Så om man går på det som "Kaffekopp" skriver är det ju ok men kolla med Neo där ni var. Hade han C-PAP, respirator eller syrgas något längre?

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • grodan07

Användaren i den andra tråden tyckte (om man läste mellan raderna), att jag var rent förskräcklig som inte brydde mig om mitt barn ungefär, eftersom man absolut inte ska flyga med prematurbarn innan de är ett år. Nu har jag letat information på nätet och kan endast hitta rekommendationen 6 mån korr. Vår son hade aldrig några besvär eller komplikationer alls efter födseln, utan vi var kvar i 3 v på avdelningen enkom för att han skulle börja äta själv. Enligt läkaren var han en ovanligt stark liten "33:a" . Men jag ska ändå prata med läkaren till veckan o höra mig för, även om jag tror att han kommer att säga att det inte är några problem att resa.

• Kaffekopp

Grodan, jag tror inte att det är några problem för er att flyga, men prata med eran läkare på Neo och hör för säkerhets skull :)
    //C - Neosyster.

• hotten

grodan kanske inte skall göra egna tolkningar mellan raderna, å dessutom fanns det inte en rad om ovanligt stark utan komp mm i ts på den andra tråden enbart att barnet var 2 månader förtidig... (vilket kunde betyda även tex 9-10 veckor förtidig)
    å så fick du svar på frågan oxå..

• grodan07

Nu gällde ju inte heller min fråga i den andra tråden om det var ok att flyga med prematurer, utan jag ville ha tips från andra som varit på Gran Canaria om vad man kan göra där, solskydd mm när man reser med en bebis. Men jag fick ju lite mer svar än vad jag bad om....

• Gemelas

Vi flög till Gran Canaria med våra tvillingar födda v 29+1 när de var 6 mån okorr. De har visserligen aldrig haft några problem med andningen, låg endast i CPAP ett knappt dygn efter förlossningen. Vi tvekade läääänge innan vi bestämde oss för o resa just pga att de skulle kunna bli smittade av något under resan (luftkond) men vår neo-läkare tyckte inte det var några problem. Det var mitt på våren så de värsta förkylningstiderna var över, jag skulle nog aldrig åka under vintertid när de var så små.

Hör gärna av dig till mig om du vill ha tips o råd!

• Kaffekopp

Grodan - prata med din neoläkare om vad han/hon tycker om ni ska åka innan lillkillen är 6 mån från det att han skulle varit född :) Det är mitt tips som Neo-syrra i alla fall :) så att man är på den säkra sidan =)

• lill yra

Hej jag tror inte det är någon fara för er att åka iväg på semester.Vad jag förstod i din pres. så är han född i januari och då är han ju redan 10 mån nu okorr. Vi var till mallorca när våran dotter var 6 mån okorr. Hon är född 6v. för tidigt. Och enligt våra läkare så var det ingen fara att åka på sem. Allt gick bra på resan. Ha en skön semester !

Svar på tråden Flyga med prematur