• xenaa

Slänger du ut din Tonåring??

I en tidigare tråd så diskuterades en massa ang att slänga ut sin tonåring pga att tonåringen inte följde hemmets regler som att städa efter sig, diska, tvätta etc!
    Utan tonåringen bara latar sig och inte gör något alls!

Vad gör ni då som förälder? När bägaren runnit över och ni inte orkar mera?
    Slänger ni ut era tonåringar?

Personligen skulle jag ALDRIG slänga ut min tonåring till gatan! Det finns andra sätt än att slänga ut tonåringen till gatan. De finns inte i mina ögon hur än förjävlig ungen är!
    Skulle det vara så pass OK då fixar vi nått.
    Men enlingt vissa så får man inte uttala sig för man har inga toonåringar själv.
    Nä ok jag förstår de. Men oavsett så skulle jag aldrig slänga ut mitt barn!!

Vad tycker ni??

♥Leo 07-06-22 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 23:03:14:
    OK glömde nämna att tonåringen är 18 år alltså myndig.
    Men jag kan tänka mig i denna tråd en 17 åring med. vad ni anser ni om de?
  • Svar på tråden Slänger du ut din Tonåring??
  • Legolina

Om man uppriktigt tror och känner sig säker på att det är bäst för TONÅRINGEN att bli utkastad så är det ju bra. Har man kommit fram till att det är det som bäst lär tonåringen att hantera sig själv och livet på ett bra sätt - ja då är det rätt beslut.

Men om det är för att förbättra SIN EGEN situation. Då är det FEL.

• Gutegirl
    xenaa skrev 2007-11-12 12:24:08 följande:
    Inte om 18 åringen går i skolan då är man försörjningsskyldig till de slutar skolan.Sen är det lätt att säga. och du är 18 tar hand om dig själv nu,.jag skulle aldrig kunna säga så till mitt barn
    Jag menar inte enbart försörjningsskyldighet. Barnet för sin egen talan, man har inget vårdnadsansvar längre.
    Du är en misslyckad abort, din jävel *förolämpar*
  • Legolina

Sen kan jag tillägga att jag nog inte skulle ha lärt mig något av att bli utkastad - och jag hoppas för allt i livet att jag aldrig kommer att slänga ut mitt eget barn någon gång.

• Birgitta2
    xenaa skrev 2007-11-12 14:22:27 följande:
    Men de finns som sgat många metoder att ta till och de går att göra saker och ting på andra sätt än att göra de drastiska att slänga ut tonåringen.
    Problemet är att alla de där metoderna du talar om, ofta redan är prövade om och om igen och fullständigt uttömda när man ger ungen ett ultimatum. Att man ber sin tös att flytta eller dra sitt strå till stacken ger ungen en valmöjlighet. Det är inte att sparka ut henne. Hon får antingen ta och skärpa sig eller också får hon väl flytta.

De ungar som ens vågar testa sina föräldrar på det här sättet är trygga barn. Otrygga barn är ofta ängsliga och gör allt för att vara en till lags. Ta exempelvis barn som dagligen blir utnyttjade av en förälder sexuellt eller misshandlade. De barnen är oftast otroligt lydiga och vill inget annat än att föräldern skall vara nöjd. En mycket märklig grej det där. De ungarna borde verkligen revoltera!!! Men det gör de inte.

Nå, kom ifrån ämnet...
  • Legolina
    Birgitta2 skrev 2007-11-12 14:31:25 följande:
    Problemet är att alla de där metoderna du talar om, ofta redan är prövade om och om igen och fullständigt uttömda när man ger ungen ett ultimatum. Att man ber sin tös att flytta eller dra sitt strå till stacken ger ungen en valmöjlighet. Det är inte att sparka ut henne. Hon får antingen ta och skärpa sig eller också får hon väl flytta. De ungar som ens vågar testa sina föräldrar på det här sättet är trygga barn. Otrygga barn är ofta ängsliga och gör allt för att vara en till lags. Ta exempelvis barn som dagligen blir utnyttjade av en förälder sexuellt eller misshandlade. De barnen är oftast otroligt lydiga och vill inget annat än att föräldern skall vara nöjd. En mycket märklig grej det där. De ungarna borde verkligen revoltera!!! Men det gör de inte.Nå, kom ifrån ämnet...
    Att sätta ett ultimatum kan nog vara bra - det ser inte jag som att "kasta ut". Det är ett val att flytta.
  • xenaa
    Birgitta2 skrev 2007-11-12 14:31:25 följande:
    Problemet är att alla de där metoderna du talar om, ofta redan är prövade om och om igen och fullständigt uttömda när man ger ungen ett ultimatum. Att man ber sin tös att flytta eller dra sitt strå till stacken ger ungen en valmöjlighet. Det är inte att sparka ut henne. Hon får antingen ta och skärpa sig eller också får hon väl flytta. De ungar som ens vågar testa sina föräldrar på det här sättet är trygga barn. Otrygga barn är ofta ängsliga och gör allt för att vara en till lags. Ta exempelvis barn som dagligen blir utnyttjade av en förälder sexuellt eller misshandlade. De barnen är oftast otroligt lydiga och vill inget annat än att föräldern skall vara nöjd. En mycket märklig grej det där. De ungarna borde verkligen revoltera!!! Men det gör de inte.Nå, kom ifrån ämnet...
    Hmm njaa grjen är den att jag blev slagen som liten några gånger och inte var de lite heller. men ändå vart jag trotsig liksom. Men visst om du nu menar de som misshandlas dagligen ok. men fattar vad du menar.

Ok men du nu säger så till din flicka. Att hon får skärpa sig eller så får du flytta.
    Hur menar du då?
    Vad låter du henne flytta till?
    Eller väntar du tills hon har ett ställe eller bara säger du idag flyttar du vart de vet jag inte och de bryr jag mig inte liksom.

eller hur menar du i den frågan?
    ♥Leo 07-06-22 ♥
  • Gutegirl
    xenaa skrev 2007-11-12 14:34:28 följande:
    Hmm njaa grjen är den att jag blev slagen som liten några gånger och inte var de lite heller. men ändå vart jag trotsig liksom. Men visst om du nu menar de som misshandlas dagligen ok. men fattar vad du menar.Ok men du nu säger så till din flicka. Att hon får skärpa sig eller så får du flytta.Hur menar du då?Vad låter du henne flytta till?Eller väntar du tills hon har ett ställe eller bara säger du idag flyttar du vart de vet jag inte och de bryr jag mig inte liksom.eller hur menar du i den frågan?
    DOttern kan ju välja att börja hjälpa till hemma uistället.
    Du är en misslyckad abort, din jävel *förolämpar*
  • Fia Lundbom

Exakt Gutegirl - det är ju det man vill nå fram till..

Att ens vuxna barn ska inse att denne inte bara har rättigheter -utan även skyldigheter.
    Att det borde vara självklart att man hjälps åt i en familj.

• xenaa
    Gutegirl skrev 2007-11-12 14:36:19 följande:
    DOttern kan ju välja att börja hjälpa till hemma uistället.
    självklart! det ska vara en självklarhet!
    ♥Leo 07-06-22 ♥
  • TrailerTrash

Om det inte hjälper då?

xenaa skrev 2007-11-12 14:23:17 följande:
    Ringer polisen. skulle fortfarande inte slänga ut mitt barn utan jag åtgärdar problemet. alltså ringer polisen OM nu tonåringen skulle uppträda hotfullt mot mig och mina barn
    one people, one nation, one destiny
  • xenaa
    TrailerTrash skrev 2007-11-12 14:52:10 följande:
    Om det inte hjälper då?
    hmmm det måste ha gått väääldigt långt för att inte han eller hon ska inse vad det är som händer. för om polisen kommer så häktas personen och de kan få dom att fundera och om inte de hjälper så hjälper jag mitt barn för att bli kvitt drogerna först i beh.hem.
    jag hittar lösningar går så långt de går. skulle aldrig ge upp. skulle kämpa vid dennes sida och en vacker dag kommer han eller hon att tacka mig.
    ♥Leo 07-06-22 ♥
  • Birgitta2

xena, jag menar att tösen har en valmöjlighet. Och, om hon pluggar som min tjej gör, så får hon ansöka om csn (ca 7500 per månad), vi hjälps åt att skaffa en lägenhet och sen får hon sköta sitt hushåll själv. Eller så, om hon nu har pojkvän, så tar jag ett samtal med killen och så får han ta över ett tag. För är det så att man inte vill fullgöra sina plikter hemma så skall hon heller inte bo hemma. Men som de flesta av oss här säger, de har valmöjligheter: Hjälp till hemma, plocka undan efter dig och kör dammsugaren ibland och avlasta lite grand. Då är de sååååå välkomna och jag tar emot med öppna armar. Vill du vara en snyltare: nej tack, var snäll och se till att skaffa ett eget boende. Jag kan hjälpa dig, men du gör det mesta jobbet själv.

Jag själv var en festprisse när jag var 18. Visserligen jobbade jag, men jag bodde hemma. Sällan var jag hemma före 06.00 lördag eller söndag morgon. Pappa var väldigt orolig varje helg, och inte fattade jag det. Till slut sa han att antingen får jag flytta eller se till att komma hem i tid på nätterna för han orkade inte med ångesten att se min säng tom på morgonen. Jag flyttade två timmar senare. Skaffade en andrahandslägenhet. När jag kom hem på eftermiddagen för att hämta mina sista pinaler stod pappa och grät på balkongen. Han hade ju inte menat det, han hade bara velat ruska om mig. Precis som ts gjorde i förra tråden. Hon ville ju inte heller att ungen skulle flytta, bara ruska om.

En annan på FL har hjälpt sin dotter flytta för hon vägrade ta reson. Men hon köpte en lägenhet till sin dotter, där dottern nu måste ta ansvar för hyran, maten, städningen osv. Jag överlåter åt henne att, om hon vill, berätta hur det gått. Men inte heller den tjejen står på gatan. Ingen av oss skulle överge våra barn på det viset, så jag förstår fortfarande inte vad diskussionen går ut på. Ingen av oss skulle låta våra ungar sova i portar och frysa utan mat eller känna sig övergivna. Aldrig i livet.

• xenaa
    Birgitta2 skrev 2007-11-12 14:56:01 följande:
    xena, jag menar att tösen har en valmöjlighet. Och, om hon pluggar som min tjej gör, så får hon ansöka om csn (ca 7500 per månad), vi hjälps åt att skaffa en lägenhet och sen får hon sköta sitt hushåll själv. Eller så, om hon nu har pojkvän, så tar jag ett samtal med killen och så får han ta över ett tag. För är det så att man inte vill fullgöra sina plikter hemma så skall hon heller inte bo hemma. Men som de flesta av oss här säger, de har valmöjligheter: Hjälp till hemma, plocka undan efter dig och kör dammsugaren ibland och avlasta lite grand. Då är de sååååå välkomna och jag tar emot med öppna armar. Vill du vara en snyltare: nej tack, var snäll och se till att skaffa ett eget boende. Jag kan hjälpa dig, men du gör det mesta jobbet själv.Jag själv var en festprisse när jag var 18. Visserligen jobbade jag, men jag bodde hemma. Sällan var jag hemma före 06.00 lördag eller söndag morgon. Pappa var väldigt orolig varje helg, och inte fattade jag det. Till slut sa han att antingen får jag flytta eller se till att komma hem i tid på nätterna för han orkade inte med ångesten att se min säng tom på morgonen. Jag flyttade två timmar senare. Skaffade en andrahandslägenhet. När jag kom hem på eftermiddagen för att hämta mina sista pinaler stod pappa och grät på balkongen. Han hade ju inte menat det, han hade bara velat ruska om mig. Precis som ts gjorde i förra tråden. Hon ville ju inte heller att ungen skulle flytta, bara ruska om. En annan på FL har hjälpt sin dotter flytta för hon vägrade ta reson. Men hon köpte en lägenhet till sin dotter, där dottern nu måste ta ansvar för hyran, maten, städningen osv. Jag överlåter åt henne att, om hon vill, berätta hur det gått. Men inte heller den tjejen står på gatan. Ingen av oss skulle överge våra barn på det viset, så jag förstår fortfarande inte vad diskussionen går ut på. Ingen av oss skulle låta våra ungar sova i portar och frysa utan mat eller känna sig övergivna. Aldrig i livet.
    ja de låter bra . så är min tanke iaf. att ordna nått ihop i sånnafall absolut
    ♥Leo 07-06-22 ♥
  • TrailerTrash

Det är inte alltid ungen häktas..Dom gör en anmälan till socialen och därifrån händer det ingenting förrens det är försent..Jag har/är i den karusellen..Min son sitter på sluten ungdomsvård efter 3 års kamp för honom..Hde någon gjort något tidigare så hade det inte behövt gå så långt.Man kämpar i motvind och har man småbarn också så måste man skydda dom i första hand..

xenaa skrev 2007-11-12 14:55:42 följande:
    hmmm det måste ha gått väääldigt långt för att inte han eller hon ska inse vad det är som händer. för om polisen kommer så häktas personen och de kan få dom att fundera och om inte de hjälper så hjälper jag mitt barn för att bli kvitt drogerna först i beh.hem.jag hittar lösningar går så långt de går. skulle aldrig ge upp. skulle kämpa vid dennes sida och en vacker dag kommer han eller hon att tacka mig.
    one people, one nation, one destiny
  • Mamma PI

Tjaa vad svarar man, jag har sjv 2 tonåringar hemma , en på 18, och handen på hjärtat har jag velat slänga ut henne när vi grälat en gång ordentligt o då menar jag ordentligt men det hade ju inte löst ngt, men jag förstår hur hjälplös du har kännt dig när man inte får ngn vettig respons,men det lugnar sig och ngn dag efter får man ta upp till diskution och försöka komma överrens om hur det ska bli hållbart, för de e ju trots allt det viktigaste vi har //

• Birgitta2
    ivanoff skrev 2007-11-12 15:07:40 följande:
    Tjaa vad svarar man, jag har sjv 2 tonåringar hemma , en på 18, och handen på hjärtat har jag velat slänga ut henne när vi grälat en gång ordentligt o då menar jag ordentligt men det hade ju inte löst ngt, men jag förstår hur hjälplös du har kännt dig när man inte får ngn vettig respons,men det lugnar sig och ngn dag efter får man ta upp till diskution och försöka komma överrens om hur det ska bli hållbart, för de e ju trots allt det viktigaste vi har //
    Det är ju oftast så vi alla känner. Och nån enstaka gång som det går så långt att man faktiskt inte kan bo ihop längre. Men det är ju undantag. Och det är ju inte konstigt att man kommer på rejäl kollisionskurs med varandra när man bor ihop så mycket som man gör. Jag läser här om tjejer som klagar så enormt på sina lata sambos. Och de är ju ibland i samma ålder som våra barn. Men våra barn skall vi acceptera det ifrån, men inte sambos fast de är i samma ålder. Men det verkar som om det är ok att utnyttja sina föräldrar. Men sen när man bli sambo, då skall man helt enkelt förstå att man inte får utnyttja sin tjej som man bor ihop med. Ekvationen går inte ihop för mig. Man ställer upp för de människor man bor ihop med, vilka de än må vara. Och man drar sitt strå till stacken.
  • Zmilla

Hur ska man göra när tonåringen är 18 och fortfarande inte respekterar husets regeler, såsom att inte röka hash hemma? Vi har två tjejer hemma som är tre och ett år. Känns inte kul att har en brajrökande mysbralla i källaren, ständiga påhälsningar av polisen, och utöver detta ständigt gap och skrik inför barnen? När får man slänga ut en tonåring - och till vad? Jag känner mig ganska maktlös och får inget stöd från varken pappan till tonåringen eller sos.

Svar på tråden Slänger du ut din Tonåring??