• Im Fabulous

Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?

Ännu en tråd i raden, men jag hoppas att vi här kan bemöta varandra med respekt. Oavsett om man väljer att vara 15 eller 60 när man skaffar barn..

Läser ibland i trådar där människor skriver att "Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut än barn till föräldrar som uppnått "rätt" ålder.

Jag undrar vad man baserar ett sådant uttalande på ?
    Jag undrar också vad som är "rätt" ålder när man skaffar barn, och isåfall, vem har bestämt det?

Ur ekonomisk synpunkt kan jag förstå att man menar att barn har det bättre till "äldre föräldrar" eftersom att det vanligaste är att man tjänar mer vid t ex 30 än vid 15 (då man oftast inte tjänar pengar alls)

Men å andra sidan, antalet "äldre föräldrar" som lever på a-kassa, sjukpension eller socialbidrag är stort. Minst lika stort, om inte större, än antalet unga.

Vidare funderar jag kring detta med alkohol- och narkotikamissbruk, våld eller övergrepp. Sådant förekommer i samma utsträckning i alla åldersgrupper, så inte heller där kan man anta att en ung förälder skulle vara sämre.

Eller handlar det om livserfarenhet? Hur mycket man varit med om i livet, hur mycket man sett? Det är oerhört personligt och alla är olika. Men hur mycket man hunnit vara med om talar inte heller om hur man är som förälder.

Så, på vilket sätt skulle barn till unga föräldrar i större utsträckning råka illa ut?

Men till sist, varför dessa fördomar? Att människor är olika är väl ingen nyhet?

Och hur många mödrar känner DU som misslyckats totalt som föräldrar? Hur många av dessa är unga och hur många är "normalgamla"?

Finns det ett tydligt mönster och varför har jag missat det?

• Svar på tråden Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?
  • NALLEB

Jag var själv 16år när jag vart mamma. Idag är jag 24år med en son på 8år och en dotter på 4½år.
    Jag tycker inte mina barn har haft det dåligt.

När ska dessa fördomar försvinna,för det kan väl verkligen inte vara så att yngre föräldrar är sämre föräldrar? Jag har då väldigt svårt att tro det.

När ska man förstå att det inte är siffran på åldern det handlar om?

• Cammie86

Ja alla kan ju bara tala för sig själva. Personligen tror jag att JAG är mogen att bli förälder först när jag fått klara mig på egen hand ett tag. Jag beundrar verkligen alla fantastiska tonårsföräldrar, tror nämligen att det är lite svårare att vara förälder då (fördom?). Dels för att man fortfarande utvecklas mycket som person samtidigt som man ska ha ansvar för en annan människa och dels för att man säkert ständigt måste bevisa att man duger som förälder, tyvärr.

• Eva och Nadjas mamma

Jag kan gå med på att unga föräldrar är överrepresenterade i de fall där barn misshandlas i hemmet t.ex. MEN det är viktigt att inse att det INTE har med det faktum att det handlar om unga föräldrar att göra. Det är alltså inte pga den låga åldern som man som förälder misshandlar sina barn. Snarare är det så att de som är benägna att misshandla sina barn generellt skaffar barn som ung.
    Sen måste det väl vara så att majoriteten av alla unga föräldrar är BRA föräldrar och att det finns fler barn till unga föräldrar som haft en lycklig barndom än de barn till unga föräldrar som haft en dålig barndom och det borde räcka för att det inte ska finnas fördomar riktade till unga föräldrar.

• Visalicious

Men vad är problemet med att det finns statistik över en grupp. Statistiken här visar ju på en tendens inte en enskild individ. Den säger ingenting om att just Du som enskild individ är en dålig mamma?

Jämför: Bergsjön i Göteborg är ett så kallat problemområde om man tittar till statistik. Det finns tex väldigt mycket högre andel personen som går på socbidrag. Det betyder ju absolut att Alla i Bergsjön går på socialbidrag, inte heller att alla är arbetslösa. Vad man kan se via statistiken är att här har folk ett sämre utgångsläge än i andra delar av Göteborg.

Ser ni liknelsen?
    För min del tycker jag det är självklart att om någon som går i gymnasiet blir gravid så har personen ett sämre utgångsläge än om personen var 25år. Inte bara av ekonomiska anledningar för de tycker jag personligen är underordnade. Utan främst för att det

• Visalicious

Dum mus...

Uran främst för att den egna personan inte är färdigutvecklad. Vilket inte handlar om hur färdig man är med krogen eller hur mysigt det är att pyssla i ett hem. Snarare har det att göra med värdet man sätter på sin egen person, tryggheten i sig själv och sådana saker.

Här kommer min fördom/fråga; varför har så många unga mammor få FL så svårt för att skilja på en generaliserad bild av samhället samt deras egna individ?

• FrökenLarsson
    Visalicious skrev 2007-11-12 09:33:14 följande:
    Här kommer min fördom/fråga; varför har så många unga mammor få FL så svårt för att skilja på en generaliserad bild av samhället samt deras egna individ?
    Jag tycker att alla åldersgrupper här på FL har svårt att skilja på detta. Men det beror också på trådinnehållet. I denna tråd har du antagligen rätt. Har inte följt den så noga.
  • Jalapeno

www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez&db=PubMed&list_uids=15252071&dopt=AbstractPlus

Där har ni en förskningsstudie där man helt enkelt har gått till svenska sjukvårdsregister och jämfört unga och gamla föräldrar.

I översättning: Forskarna har valt ut ca 800.000 barn födda 1987-1993 när de föddes. I Sverige registreras alla dödsfall, inläggningar på sjukhus och sjukvårdskontakter. Man registrerar också varför man sökt sjukvård, varför man vårdats på sjukhus och vad man dör av. Forskarna har använt sig av dessa svenska register och tittat hur många barn som blivit inlagda på sjukhus eller dött på grund av olycksfall eller skador. Sedan delade de upp barnen i olika grupper - barn till unga mammor, under 18 år och barn till äldre mammor, över 32 år.

Barn till mammor under 18 år råkar ut för nästan tre gånger (2,7 gånger) så många svåra olycksfall jämfört med barn till äldre mammor.

Slutsatsen forskarna drar är att samhället ska satsa mer pengar på att lära just unga mammor hur man förebygger olycksfall.

Detta betyder förstås INTE att ALLA barn till unga mammor dör eller vårdas på sjukhus efter olycksfall

• Eva och Nadjas mamma

Nån statistik som jämför unga föräldrar med äldre föräldrar är ju totalt ointressant i en fråga om hur unga generellt är som föräldrar. En sån statistik säger ingenting om det.
    Intressantare vore att se en statistik som jämför unga föräldrar med unga föräldrar... Är majoriteten av unga föräldrar bra eller dåliga? Statistiken skulle nog visa att majoriteten av unga föräldrar är bra och DET säger väl mer om unga föräldrar i sig?

• Jalapeno

Im Fabulous skrev 2007-11-11 00:34:55 följande:

Ännu en tråd i raden, men jag hoppas att vi här kan bemöta varandra med respekt. Oavsett om man väljer att vara 15 eller 60 när man skaffar barn..Läser ibland i trådar där människor skriver att "Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut än barn till föräldrar som uppnått "rätt" ålder.Jag undrar vad man baserar ett sådant uttalande på ?
    mitt inlägg svarar på TS fråga men det är upp till var och en att tycka att det är intressant eller inte.
    Självklart är majoriteten av alla föräldrar, unga eller gamla, bra föräldrar
  • TyraPaloma

När jag var 17 år och hemma med min 3 veckor gamla dotter ringde en av sveriges största aftontidningar och frågade om jag hade misshandlat min dotter. Någon hade ringt och tipsat dem om det.

Några månader tidigare hade jag polisanmält en bekant för förtal då hon spridit rykten om att jag hoppat av skolan, bara söp på helgerna och gick på socialbidrag (detta är något jag fortfarande får höra). Äldre kvinnor på stan har sagt stackars barn så mina barn har hört eller helt enkelt sagt rakt i mitt ansikte att det är skamligt att jag inte gjorde abort.

Hade jag varit invandrare hade detta kallats rasism. En hög med elaka fördomar.

Jag tycker inte det är konstigt att procenten unga föräldrar som misshandlar sina barn är något högre. Föräldrar under 18år är en grupp som hamnat utanför det svenska välfärdssystemet. Man har i laglig mening ingen rätt till socialbidrag eller hjälp med boende. Stödet från vården är enligt min erfarenhet väldigt dåligt. När jag fick förlossningsdepression efter en mycket svår förlossning med mitt andra barn fick jag ingen hjälp från vården i Sundsvall där jag bodde. Det enda de sa var att jag fick "skylla mig själv som skaffade barn som ung". "Klart att du ångrar dig". Dessa uttalanden har chockat den vårdpersonal jag fick kontakt med när jag flyttade till kalmar. Tänk om jag hade blivit ännu sjukare? Det tog ett år för mig att få hjälp trots att jag bad om den långt tidigare! Kanske jag hade blivit en av de unga föräldrar som misshandlade mina barn?

Jag tror inte att barn till unga föräldrar blir loosers.
    Jag och mina två systrar är barn till unga föräldrar. Mamma var 16 år när min storasyster föddes för 26 år sen. Min storasyster är jurist och utbildad på uppsalas universitet. Hon har ett barn.

Jag är 22 år och snart 3 barnsmamma! Usch, gissa fördomarna där Men jag läser på högskolan med toppbetyg, lärare säger åt mig att jag "måste" läsa en magister sen.

Min lillasyster är 20 och har fast anställning på ett 8 till 17 jobb med mycket bra möjligheter att avancera om hon vill.

Jag tror inte att någon som känner oss skulle kalla oss loosers vilket vi då borde vara med tanke på hur unga våra föräldrar är! Och speciellt med tanke på att två av oss sjväla skaffat barn som relativt unga.

En högre procentsats betyder inte alla och jag önskar att folk kunde få in det i sina huvuden och sluta tala om för oss unga föräldrar vad vi klarar av och inte klarar av. Hade jag lyssnat på andras ord om min kapacitet hade jag varken tagit studenten eller läst på högskolan. Jag hade väl jobbat på donken eller gått hemma på socialbidrag, misshandlat mina barn, gett dem godis till middag och haft barnvakt varje helg så jag haft möjlighet att supa.

• InteVetJag

de här med att barn till unga föräldrar är med om mer olyckor, sjukhusvistelser mm,
    jag va skit nojig och jätte rädd att göra fel dom första månaderna av min sons liv, jag va då 17år, ringde sjukvårdsrådgivningen så fort de var nånting, gick till bvc, åkte till akuten mm
    och han har ändå alrdig skatad sej mer än att han blöddt ur munnen när han ramlat eller ramlat ur sängen. ringde om prickar han hade, han åt inte bra, han gjorde der och han gjorde inte det. och vad jag vet så regis´treras allt.
    så kan de inte vara så att unga föräldrar kanske är såå rädda att göra fel att dom är extra försiktiga?
    för många hör nog under grav att, du kommer aldrig klara de här mm.
    så om alla slutar lägga sån jävla press på unga föräldrar så kanske siffrorna sjukner??!!
    jag fyller 19 år i feb och väntar mitt andra barn i mars, och jag bryr mej inte ett skit om vad folk säger. blir bara irriterad på allt sånt här man ser/läser/hör.
    jag har tack och lov sluppit höra att jag alrdig kommer klara detta, annnar kanske jag vart ännu mer nojig.
    kan alla bra sluta ha fördommar mot unga föräldrar precis som vi inte har fördommar mot dej som är 30 år och skaffar barn.
    låt oss vara föräldra precis som vi låter er vara det!

• Tygtiiger

Precis Aelwa, en högre procentsats betyder inte "alla". Skandalöst bemötande du har fått förresten. Nästa gång någon tant säger att du borde gjort abort så svara "nej, men det är skandal att din mor behöll dig!"

Barn till unga föräldrar blir inte loosers, lika lite som att barn till alkoholiserade föräldrar blir det. (Men jag, som har en far som söp, har högre risk att själv bli missbrukare. Det är ett statistiskt faktum, men innebär inte att jag måste supa. Jag känner till risken och dricker ytterst sällan - men jag känner mig inte förolämpad om någon tror att jag har högre risk att bli alkis.)

• Ninni76

Hmmm...
    Åldern spelar ingen roll...Jag är både en "ung o. gammal" mamma...det finns för-o.nackdelar med vilket som..
    Råka illa ut...Titta på den stackars 16 dagars bebis som blev misshandlad..Mamman var 30!!!!!Hmmmm... säger jag bara...

• Dakinna

Jag fick barn som ung, som normalålder och som "gammal" hahaha..
    å inget av mina barn har farit illa.

Vad jag märkt med mig själv däremot så är det att när jag var ung så tog jag lättare på saker och ting, min dotter kunde ramla å ja jag sa med en gång -Upp med dig igen, sånt som händer.

När jag var normal ålder (27år) så var jag som en hönsmamma med hjälmar å plåster å saker hela tiden, skyddade in som bara den.

Älsta tösen lärde sig cykla själv bakom ryggen på mig å jag skrattade, 27års mamman vägrade låta dom lära sig cykla för det var ju backar å gropar å husväggar ivägen.. helt loss var jag..

Tur dom hade en normal pappa som lärde dom att cykla å simma när jag satt hemma vettskrämd hahahaha..

Nu är jag en sån där "gammal mamma" för jag var 38 med mitt absolut sista barn å med honom är allt så mycke lättare, han ramlar å jag skrattar åt han å kramar om han, han ska ju cykla som alla andra å jag lär han, han ska ju vinna alla springtävlingar men jag e ju en sån där elak;) mamma å vill ju vinna också.. alltså jag peppar honom alltid för han är bara bäst på allt.

Skillnaden nu å med dom andra åldrarna är, med älsta tösa var jag alltid stressad pga min ålder å att jag skulle mista mitt barn å bla bla bla.. vågade aldrig göra nåt fel osv..
    Med 27års beteendet var jag också stressad för jag jobbade som en blå för barnen skulle ha allt.

Med lilleman .. noll stress, noll jäkt.. noll planering utan vi har det bara kul varje dag, vi mysar å vi gör precis som vi vill..jag jobbar natt å har all tid i världen hela dagarna med honom till att njuta av min sista godisbit.

• SystraMi
    www.nymedicin.com/news/2004/02/04/Tonarsgravi...

ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=933&a=15494&cid=9...

www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2004-07-...

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=29033...

www.nymedicin.com/news/2000/12/18/Bor_lakare_...

Nej, det säger ingenting om den enskilde individen.
    Men det kan ha att göra med att man i tonåren går igenom en utvecklingsfas som inte är förenlig med föräldraskapet. Eller att de som har en benägenhet att vara "dåliga" föräldrar väljer att skaffa barn i ung ålder.
    Hur som helst, om inte annat kanske det kan förklara varför så många är negativt inställda till unga föräldrar?
    Och om man nu som ung förälder vet varför en del reagerar negativt så kan man ju också bemöta det på ett bättre sätt.
  • Fillay

Jag vill säga att självklart har unga mammor "sämre" utgångspunkt än äldre. På alla sätt anser jag. Derimot betyder inte det att alla unga mammor är dåliga, eller att alla barn av unga mammor har det svårt.
    Jag är själv en ung mamma, och jag har mött många unga mammor som gör val med tanke på barnet, som öht inte är genomtänkt eller velöverveid. Jag tycker det är skrämmande, vad jag har sätt..

Svar på tråden Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?