Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?
Ännu en tråd i raden, men jag hoppas att vi här kan bemöta varandra med respekt. Oavsett om man väljer att vara 15 eller 60 när man skaffar barn..
Läser ibland i trådar där människor skriver att "Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut än barn till föräldrar som uppnått "rätt" ålder.
Jag undrar vad man baserar ett sådant uttalande på ?
Jag undrar också vad som är "rätt" ålder när man skaffar barn, och isåfall, vem har bestämt det?
Ur ekonomisk synpunkt kan jag förstå att man menar att barn har det bättre till "äldre föräldrar" eftersom att det vanligaste är att man tjänar mer vid t ex 30 än vid 15 (då man oftast inte tjänar pengar alls)
Men å andra sidan, antalet "äldre föräldrar" som lever på a-kassa, sjukpension eller socialbidrag är stort. Minst lika stort, om inte större, än antalet unga.
Vidare funderar jag kring detta med alkohol- och narkotikamissbruk, våld eller övergrepp. Sådant förekommer i samma utsträckning i alla åldersgrupper, så inte heller där kan man anta att en ung förälder skulle vara sämre.
Eller handlar det om livserfarenhet? Hur mycket man varit med om i livet, hur mycket man sett? Det är oerhört personligt och alla är olika. Men hur mycket man hunnit vara med om talar inte heller om hur man är som förälder.
Så, på vilket sätt skulle barn till unga föräldrar i större utsträckning råka illa ut?
Men till sist, varför dessa fördomar? Att människor är olika är väl ingen nyhet?
Och hur många mödrar känner DU som misslyckats totalt som föräldrar? Hur många av dessa är unga och hur många är "normalgamla"?
Finns det ett tydligt mönster och varför har jag missat det?