• Kattöga

Neonatalavd. : ska jag välja KS eller DS? Lite orolig...

Jag är i v. 34+1 och riskerar att få för tidigt, jag har ett cerklage insatt men har så mycket sammandragningar nu att det är omöjligt att veta hur länge till det kommer att hålla...
    Är lite orolig också för han är lite tillväxtreducerad (15 %), och så har jag hört att flickor oftast klarar sig bättre.

Vilka erfarenheter har ni från neonatalavdelningarna på KS och DS?

Har hört att KS är bäst på de extremt prematura barnen, men hur funkar det med de lite äldre prematurerna? Jag vet inte riktigt vilket sjukhus jag ska se till att åka till, ifall det drar igång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-14 11:42:04:
    Jag hör ju geografiskt till DS, så det blir nog så att jag åker dit om det drar igång för tidigt (antar att de annars skulle flytta en från KS till DS så snart det var möjligt, och det låter inte roligt).

Har hört att det finns två neo på DS: avd. 20 och 21.
    Är det någon som vet om det är någon skillnad på de avdelningarna? Vilken vill man helst hamna på? Kan man överhuvudtaget påverka vilken avdelning man kommer till??

• Svar på tråden Neonatalavd. : ska jag välja KS eller DS? Lite orolig...
  • Tax

Hej! Det stämmer som du har hört att Ks tar dom allra tidigaste prematurerna men sen tar dom ju andra prematurer oxså det är väl oxså lite beroende på var man bor vart man hamnar oxså.
    Jag fick tvillingar i vecka 25 på KS ,låg inlagd på Huddinge först men sen skickad till Ks just för att dom är experter på de tidigaste.
    Jag måste få skriva att dom är fantastiska på KS personalen är helt otrolig fullt med superproffitionella ödmjuka människor som man känner sig helt trygg med. Sen vet jag oxså att många av dom jobbar på Danderyd oxså att dom pendlar runt.
    Vi var 18 veckor på ks och vår ena dotter dog (hon levde 8timmar,hon vägde bara 266g)vår andra dotter överlevde många komplikationer det var en lång jobbig tid och personalen kommer alltid ha en plats i våra hjärtan.
    Jag hoppas din bebis stannar så länge det bara går . Lycka till och ha det så bra .kram Tina

• Hanna

Vi var på både DS och KS och de är helt underbara på bägge ställena!

• Kattöga

Tax:
    Ledsen att höra om era tvillingar - våra första barn var också tvillingar och kom i v. 24, de levde när de kom men dog samma dag (hann inte få något kortison, det kanske gjorde sitt till).
    Så jag känner med dig.
    *kram*

• Kaffekopp

Kattöga, vilket sjukhus hör du till egentligen? Det beslutas vilket sjukhus du ska hamna på beroendes på vilket ditt hemsjukhus är. Föder man extremt prematurt innan vecka 27 hamnar man alltid på KS, men föder man efter det och inga direkta komplikationer är förutsedda så föder man på sitt hemsjukhus :)

• Knytets

hört att huddinge är dom bästa på prematurvård, det var det som sas till mig på sjukhuset, och jag blev skickad från KS till Huddinge.... men har ingen anning själv.

Har inte varit på neontalen på karolinska men tror att deras föräldrarum är ungefär som på huddinge. Skit trista och man delar dusch och toa med rummet brevid.

Vi låg ifs på samvård med döttrarna på danderyd, och det var som ett hotellrum. Fina sängar, tv på rummet. Lagad lunch(till mamman) varje dag och varje rum hade egen dusch och toa.

Sånt är rätt viktigt, så ring o kolla med de olika avdelningarna hur era sovsituation och toa/duschsituation ser ut.

Sen kan jag ju förbereda dig på att vårdpersonalen man kommer i kontakt med inte alltid är speciellt trevliga. Till den grad att man funderar varför dom ens utbildat sig till yrket.
    Vi var som sagt på både KS-solna(förlossnings-avd.) Huddinge(spec. mödravård, neontal) och danderyd(samvård) och träffade dessa människor överallt, så man är aldrig immun.
    Jag skulle själv det skulle vart skönt med en förvarning att vårdpersonalen kan vara riktiga jäkla arslen själv innan jag åkte in. Det höll nästan på att ta knäcken på mig och sambon.
    Nästa gång vet jag att man måste ha mer skinn på näsan, och den chansen ökar ju om man iaf är förberedd på problemet.
    Så mina tips är iaf att stå på dig och stå för din rätt till ditt barn och att på ditt sätt ta hand om ditt barn och att göra de val du gör utefter de alternativ som passar bäst i sin familjesituation och varje familjemedlems bästa.

Men sen är ju inte all vårdpersonal pest, det finns riktiga diamanter där också.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Kaffekopp

Knytets, bästa prematurvården beror ju på vilken vecka barnet föds i.... menar man sjukhusmässigt eller personalmässigt eller bara vårdmässigt... :)
    Neo i Solna är ju känt för att vara bland de bästa i Sverige på prematurvård, och alla barn som föds innan vecka 27 i Stockholm skickas till Solna :)

• Kattöga

Tack för alla svar, glad att få lite input!

När vi fick våra tvillingar i v. 24 körde ambulansen till DS (geografiskt hör vi till DS), och det var ingen rolig upplevelse där. Med tanke på det usla bemötandet undrar jag hur vana de egentligen var vid extrema prematurer - och varför ambulansen körde oss dit istället för till KS. Men, OK, det var över 10 år sedan så det får väl anses preskriberat...

Likväl är känslorna blandade för DS. Har ändå gått hos deras spec-MVC eftersom jag fick kontakt med en läkare där som jag trivs fantastiskt bra med, det är en riktig pärla.

Knytets:
    Tråkigt att ni fick tidvis dåligt bemötande, man behöver _verkligen_ inte det i en sån utsatt situation. Bra att du förvarnar mig, jag har lätt för att bli en riktig mespropp i förhållande till vårdpersonal.
    Problemet är också att situationen är helt ny: man har ingen aning om vad man så att säga kan ställa för krav. Det är lätt att ta personalens ord för lag, liksom.

• Nellies matte

Har precis flyttats från KS till DS med min prematura flicka. KS är bäst på prematura barn innan v.27.
    Danderyd är experter på tillväxt, så fick jag förklarat för mig av min läkare som faktiskt jobbar på Huddinge..?!
    Kan varmt rekomendera DS avd.21 men tyvärr får man ju inte välja fritt utan hamnar på sitt hemsjukhus om barnet inte är så sjukt att det måste ligga på KS.

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • sommardax

Hejsan, hoppas du får möjlighet att välja sjukhus. KS Solna är ju som många säger, de bästa på extremt tidiga och väldigt sjuka barn. Du är så pass långt gången så jag tror inte att du får välja Ks Solna om din bebis inte är väldigt sjuk. Själva hamnade vi Sös pga platsbrist. Eftersom jag fick mitt i sommaren var det flera som även blev skickade till Örebro och Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Alternativet var att jag skulle ligga på Ks Solna och min bebis på DS. Inget alternativ för oss som du förstår. En tröst kanske är att DS och Ks Solna samarbetar och vissa läkare och sköterskor är på båda ställena.

Lite tråkig fakta kanske men jag skulle nog se det som possitivt att inte hamna på Ks Solna eftersom de sjukaste barnen finns där, och då skulle ju inte vi tillhöra den kategorin.

Lycka till!

• Lefo

Man väljer tyvärr inte. Vet flera på tillexempel SöS som låg inne och när det var dags fans det ingen plats just då för barnet på neo sär så de blev körda till Uppsala eller Västerås eller annat sjukhus med neo där det fans plats. Vid extremt för tidigt födda så är det KS eller Uppsala i första hand.
    Jag hade den stora turen att föda barn i 29+3 och vara inlagd på SöS innan och att det när det blev dags för akutsnitt fans neo platser på SöS.
    Där var vi i 10 veckor (2½ vecka med ena barnet på Astrid BIVA också) och jag tyckte det var mycket bra där.
    Vet flera som varit på DS, KS och Huddinge som tycker det var bra också.

/Lena

• Kattöga

(Lägger till det här längst ner i tråden också:)

Jag hör ju geografiskt till DS, så det blir nog så att jag åker dit om det drar igång för tidigt (antar att de annars skulle flytta en från KS till DS så snart det var möjligt, och det låter inte roligt).

Har hört att det finns två neo på DS: avd. 20 och 21.
    Är det någon som vet om det är någon skillnad på avdelningarna?
    Vilken vill man helst hamna på?
    Kan man överhuvudtaget påverka vilken avdelning man kommer till??

• sommardax

Det finns 2 Neo-avdelningar på de flesta sjukhus i Sthlm. Det ena är familjeNeo där man får bo tillsammans med sina barn. Den andra avdelningen är det bara barnen som ligger på. Själv får man åka hem på natten eller så kan man få bo någon annanstans på sjukhuset. Försök att få familjeNeo om du inte har fler barn hemma. Jag hade tyvärr inte den turen. Vet ej vilken avd som har vilket nummer på DS men det borde stå på deras hemsida.

• Kaffekopp

Man lottas till vilken avdelning man ska hamna på på DS. De har en Neo-avdelning och en Neo Samvårdsavdelning. Har man inga fler barn hemma och vill vara mycket på sjukhuset är det ju bäst om man hamnar på samvården och kan få ett rum där :)

Svar på tråden Neonatalavd. : ska jag välja KS eller DS? Lite orolig...