• teambe

    Farstamodellen för att jobba mot mobbing, erfarenheter?

    Vi är angelägna om att skolan vi söker till ska ha bra mobbingförebyggande verksamhet och också vara snabba och effektiva på att gripa in när problem uppstår. Vi har sett att ett par av de skolor vi är intresserade av jobbar enligt "Farstamodellen". Någon som vet om detta är en bra modell?

  • Svar på tråden Farstamodellen för att jobba mot mobbing, erfarenheter?
  • Clever LG

    Det fungerar ypperligt. Är en väl beprövad modell som är pedagoisk och fungerar i praktiken. Det är aktivt gränssättande och inte enbart bollande av ärende.

  • A73H

    Fast jag har jobbat i skolan många år och jag tycker i princip att Farstametoden är okej men i modifierad form! I den ursprungliga modellen ingår inte föräldrakontakter överhuvudtaget och i min värld är det helt galet! Om man inte tar hjälp av föräldrar, både den utsattes och den som utsätter, vad signalerar man då? Att det ska hyschas kring mobbing? Att det är "vår lilla hemlighet"? Helt fel signaler tycker jag. Så Farstametoden är okej, men inte mer. In med föräldrarollen!

  • Ell

    Det jag hört om farstamodellen är att den upplevs som bra av eleverna men den strider mot lagen om allmänna handlingar då alla vårdnadshavare har rätt att få veta allt om sina barn i skolan. En lärare blir mer som en privatperson och inte en tjänsteman "i systemet" i sin roll som lärare vilket är olagligt egentligen.


    Wilmer 060206
  • Coursell

    De har försökt med nån sån modell på vår skola och vi föräldrar protesterade vilt!

    Näst sista punkt var att informera föräldrarna. Totalt oacceptabelt.

    Om min son skulle ha blivit mobbad, så skulle han kommit hem och varit bråkigare än annars troligtvis pga att han mått dåligt, vilket skulle resulterat i att han troligtvis skulle få mer skäll hemma, när det är just det motsatta han behöver.

    Tack vare att vi protesterade så kraftigt så har de nu en annan modell (vet inte namnet)


Svar på tråden Farstamodellen för att jobba mot mobbing, erfarenheter?