• snusmumin

Söka jobb i England

Min lilla familja har precis flyttat till England (sydöstra Kent) då min man fått jobb. Jag är hemma med sonen men planerar att börja jobba då han blir ett år i april. Har några funderingar kring jobb i England:

1. Finns det några bra engelska sajter för att söka jobb? Jag vill jobba med IT - systemutveckling.

2. Hur är lönerna här jämfört mot svenska löner?

3. Hur fungerar det om sonen är sjuk och man behöver vara hemma med honom? Är det en självklarhet att man kan vara hemma men honom eller brukar arbetsgivaren tycka att det är besvärligt?

4. Andra tips kring att jobba i England?

Tackar!

• Svar på tråden Söka jobb i England
  • Turran

Här finns lite information:

www.jobcentreplus.gov.uk/JCP/index.html

Jag bor också i England, men eftersom jag är heltidsmamma så vet jag tyvärr inte hur det fungerar med sjukt barn. Jag har dock märkt att det är många snoriga barn till och från på min dotters dagis, så jag kan tänka mig att det inte är så ekonomiskt förmånligt att stanna hemma...

Lycka till med jobbletandet!

• mcintosh

Hej Snusmumin,

Jag sag en gammal trad du lade in for nagra manader sedan om att flytta over (jag bor i Canterbury) men du kanske inte sag mitt svar. Jobbar din man pa Pfizer mojligtvis?

Det finns flera siter for jobbsok, Monster.co.uk och totaljobs.co.uk var jag inne pa innan jag kom over men fick sen jobbet har pa Pfizer genom deras hemsida.

Det ar lite beroende pa vilken arbetsgivare du har om de ar ok med att du ar hemma med sjukt barn. Min arbetsgivare verkar vara valdigt flexibel och bra, man kan jobba hemifran etc.

Och lonerna ar battre! Tror jag tjanar 1/3 mer har jamfort med mina universitetsvanner som jobbar pa apotek i Sverige, men sen ar ju England mycket dyrare vilket jag sakert tror att du markt.

Hoppas detta hjalpte nagot, hor garna av dig om du vill veta mer

karin

• apelsin

Det ar inte lika formanligt i England som i Sverige att vara hemma med sjukt barn. Varje arbetsgivare har sina regler. Jag har 6 dagar vard av barn per ar och min man har inga dagar. Vi maste ta ledigt utan betalning om vi maste vara hemma med sjukt barn efter att mina sex dagar ar tagna.Jag far lov att ta upp till 6 veckors obetald ledighet per ar ocksa har jag sex veckors betald semester.

• sbalogun

Pa mitt forra jobb sa var de inte alls flexibla. Antingen fick jag vara hemma utan att fa betalt eller ta semester. Dar jag jobbar nu ar det lite mer flexibla och man kan ev jobba hemifran.

• sherlock

jobserve.co.uk är bäst för IT jobb. Maken fick sitt jobb genom den sidan. De flesta jobb där är annonserade av en agent och just nu är agenterna desperata för IT folk så borde vara lätt för dig

Lönerna beror på din specialitet, tex sharepoint kan du få upp till 500-600 pund om dagen om du är expert på det programmet.

Vet ingen om barnledighet men de flesta arbetsgivare verkar ganska flexibla. Min makes kollega (manlig) lämnar sina barn på jobbet på vägen till arbetet och kommer då inte in till kontoret förrän halv tio, det är visst okay.

Jag arbetar som lärare så vet inte hur arbetslivet på ett kontor i England är men maken verkar trivas!

Svar på tråden Söka jobb i England