• fairyfloss

    Axel? Är det fint?

    Maken föreslog Axel som namn till vårat blivande barn. Han är Australiensare och det låter väl bra på engelska, samt funkar på Svenska. Men jag känner lite att det är ett gubbnamn. Men så hette både morfar och farfar nått med Axel i namnet så det är ju lite släktnamn också... men naturligvis därför jag ser det som ett gubbnamn .

    Nåja, vad tycker ni? Fint eller gubbnamn?

  • Svar på tråden Axel? Är det fint?
  • fairyfloss

    Yenlinn skrev 2007-11-13 11:34:31 följande:


    Axel är jättefint! Gubbnamnen är ju det trendigaste, ju! Alltså - just nu döper vi alla barn till Elsa, Alva, Hugo etc... 3 generationer uppåt (som vanligt) - så därför är det ju extra coolt atta bara gå till mormors generation - eller t.ex. 40-talisterna. Axel är alltså hur coolt som helst!!!*spår att våra barnbarn kommer att ha dubbelnamn... ha ha ha*
    Hah, dubbenamn, jo det skulle inte förvåna mig! Men det blir roligt med dubbelnamn nu när så många barn har två efternamn. Anna-Lisa Gustavsson-Tranfors liksom .
  • Novela

    Axel tycker jag är jättefint och det är helt inne just nu och jag ser det inte som ett gubbnamn! Om vi får en pojke ska han heta Axel i mellannamn, för så hette även min farfar :)

  • Akvamarin

    Världens finaste pojknamn! Självklart är jag partisk eftersom min 10 månader gamla son heter Axel :)

  • Baby Ru

    Axel är det i särklass finaste namnet i världen, inte minst då min lille gubbe (11 månader) heter så!

  • Baby Ru

    Mandyyy: Ja plus att det är as-kul att sjunga Huvud, Axel, Knä och TÅÅÅÅÅ..... he he

  • fairyfloss

    Lol! Som ni håller på ska jag nog stryka några av de andra namnen på listan

  • Demeter

    Jag tycker att det är ett fint och klassiskt namn som varken blir omodernt eller inne.

  • vill bli mamma meddetsamma

    verkligen ett vackert namn, hederligt och riktigt. gammalt danskt namn som inte klingar falskt som många namn idag tyvörr gör. såklart tycker jag det när jag själv gett namnet Axel åt vår son!

  • Baby Ru

    Vill bli mamma meddetsamma: Vad då Danskt namn??????? Förklara dig. Har fått det för mig att det är en skandinavisering av namnet Absalom?

  • vill bli mamma meddetsamma

    Baby Ru skrev 2007-11-18 17:26:43 följande:


    Vill bli mamma meddetsamma: Vad då Danskt namn??????? Förklara dig. Har fått det för mig att det är en skandinavisering av namnet Absalom?
    det stämmer! det är en dansk form av det hebreiska namnet Absalon som betyder " fadern är välgång".
  • skrosa

    lillans kusin på 2 månader heter axel, jättefint men tog en liten stund att vänja sig men nu inga problem

  • ALY538
    Axels och Annies mamma skrev 2007-11-13 08:47:28 följande:

    Självklart tycker jag att det är fint


    Självklart, det ser man på ditt användarnamn!
Svar på tråden Axel? Är det fint?