• Grannen

Avlastningsfamilj

Undrar om det finns ngn möjlighet för ensamstående att få avlastningsfamiljer, är det ngt ni har blivit erbjudna?
    Vi har funderat på att i framtiden ta emot vara avlastningsfamilj för barn med behov av detta men så började vi prata om att det kanske finns ensamstående som skulle behöva lite egentid och att detta är "enklare" känslomässigt då det inte finns sociala problem i familjen.

• Svar på tråden Avlastningsfamilj
  • knottarna

Vi ska träffa en handläggare på fredag om just stödfamilj till en ensamstående med 2 små barn.. Så det är klart att finns det behov av de så bör ju kommunen ordna det, så vitt jag vet så behövs det folk som ställer upp hela tiden, den vi ska vara åt är en kompis så vi känner redan barnen men det återstår för handläggaren att godkänna oss först... Det är bra med dem som tänker på andra// kram

• knottarna

ja hoppas det hjälpte dig lite men jag förstod inte riktigt frågan och är inte helt insatt i dem här situationerna hur de går till osv, än... Men vet många som har de och många som själv bett mig söka det när jag var ensam med 3 barn men jag klarade mig med mamma och pappa som den tur jag hade, blink blink men alla har de inte... Hoppas att fler nappar på din tråd för det är ett intressant ämne för dem som vill veta mera!!

• NoNoo

Hej jag vill bara säga att avlastningsfamilj vore toppen. Jag har varit helt ensam med mina twins sedan de föddes för 4 år sedan.
    Om avlastningsfamilj är något du funderar på så var medveten om att det är väldigt olika om du har rätt till det eller inte beroende på var i Sverige du bor. Här där jag bor så har man bara rätt till avlastningsfamilj om den egna familjen har stora sociala problem, att barnen rikskerar att fara illa, alkohol och drog relaterade problem mm
    Men tyvärr inte för en vanlig ensamstående morsa som behöver lite avlastning för att kunna vara en bättre mamma...
    Hoppas du bor på rätt ställe.

• MosterMammaMia

Kontakta familjerätten i Din kommun, dem kan ge Dig de svar Du behöver.

• madamezzaj

Hej! Jag är en ensam mamma som får hjälp av en helt underbar stödfamilj. Kan nog inte stryka under tillräckligt hur glad jag är att de finns . Det ger mig ett litet andningshål som är jätteviktigt så att jag kan fungera som både morsa och människa. Jag sökte hos kommunen eftersom jag inte har så mycket möjlighet till avlastning genom familj.

• Solaris

Hej!

Är i ungefär i samma tankebanor som er, TS. Vi funderar starkt på att bli avlastningsfamilj, gärna åt  ett yngre barn och vars mamma kanske är ensamstående och behöver helt enkelt avlastning för att bli en ännu bättre föräldrer.
    Eftersom våra egna barn är 4 resp. 1,5 år så kommer vi önske ett yngre barn i 1-2 årsåldern eller ännu yngre om det finns.
    Vi känner oss tryggast med de åldrarna då våra barn passerat/passerar de åldrarna nu.

060928 & 090321
  • mamman2008
    madamezzaj skrev 2007-11-29 20:52:23 följande:
    Hej! Jag är en ensam mamma som får hjälp av en helt underbar stödfamilj. Kan nog inte stryka under tillräckligt hur glad jag är att de finns . Det ger mig ett litet andningshål som är jätteviktigt så att jag kan fungera som både morsa och människa. Jag sökte hos kommunen eftersom jag inte har så mycket möjlighet till avlastning genom familj.
    Hej, vart i sverige bor du? Kan man bara söka hos komunen sådär? måste de inte gå genom sov och familjerätten? Jag är ensam med 2 små barn och jag känner att ja inte orkar vissa tillfällen och ja behöver bara få vara människa ibland och inte mamma 24/7. Jag skulle verkligen behöva avlastningsfamilj.
    Jag har tyvärr inge släkt eller vänner som har möjligheter att ställa upp för mig. Tyvärr :(

Har bara en i familjen i livet och som kan hjälpa mig eller har kunnat.. men han ligger på sjukhus och har ingen möjlighet att ställa upp nu på bra länge...

Jag vet bara inte vart jag ska vända mig..
  • Zkorpion
    mamman2008 skrev 2010-10-31 09:54:07 följande:
    Hej, vart i sverige bor du? Kan man bara söka hos komunen sådär? måste de inte gå genom sov och familjerätten? Jag är ensam med 2 små barn och jag känner att ja inte orkar vissa tillfällen och ja behöver bara få vara människa ibland och inte mamma 24/7. Jag skulle verkligen behöva avlastningsfamilj.
    Jag har tyvärr inge släkt eller vänner som har möjligheter att ställa upp för mig. Tyvärr :(

Har bara en i familjen i livet och som kan hjälpa mig eller har kunnat.. men han ligger på sjukhus och har ingen möjlighet att ställa upp nu på bra länge...

Jag vet bara inte vart jag ska vända mig..
    kontakta soc i din kommun dom kan hjälpa dig förhoppningsvis ... Jag är ensamstående med 5 barn i hemmet och har fått avlastning för dom 2 minsta i alla fall och det e guld värt ... Lycka till !!
  • elovesj

Det jag hörde för ca 6 månader sedan och även för 2 månader sedan var att man inte längre erbjuder avlastningsfamiljer för uppdraget "avlastning". Det måste finnas ett tydligt behov hos familjen och ett tydligt uppdrag till kontaktfamiljen.
    Så är det i Nacka Kommun iaf...
    Ex: Man kan få en kontaktfamilj för att behovet finns för barnet att få en närmare kontakt med en manlig förebild.
    Uppdraget till familjen blir att knyta an med en manlig förebild/en mamma - pappa relation.

Men man kan inte få en kontaktfamilj för att man behöver avlastning, även om man är utarmad, blivit lämnad.
    Det som erbjöds i de 2 fallen jag pratade om var att en person kom HEM till familjerna och fungerade som en hjälp i hemmet. Genom socialtjänsten då...

Vilket jag kan tycka är fel, men det är väl än annan sak...

• mamman2008
    Zkorpion skrev 2010-11-11 15:02:19 följande:
    kontakta soc i din kommun dom kan hjälpa dig förhoppningsvis ... Jag är ensamstående med 5 barn i hemmet och har fått avlastning för dom 2 minsta i alla fall och det e guld värt ... Lycka till !!
    Det är soc som vägrar ge mig avlastning för de tycker inte att barnen behöver det... och som flickan nedan säger känner jag definitivt av.. och det suger.. jag HATAR det!
    elovesj skrev 2010-11-11 15:06:13 följande:
    Det jag hörde för ca 6 månader sedan och även för 2 månader sedan var att man inte längre erbjuder avlastningsfamiljer för uppdraget "avlastning". Det måste finnas ett tydligt behov hos familjen och ett tydligt uppdrag till kontaktfamiljen.
    Så är det i Nacka Kommun iaf...
    Ex: Man kan få en kontaktfamilj för att behovet finns för barnet att få en närmare kontakt med en manlig förebild.
    Uppdraget till familjen blir att knyta an med en manlig förebild/en mamma - pappa relation.

Men man kan inte få en kontaktfamilj för att man behöver avlastning, även om man är utarmad, blivit lämnad.
    Det som erbjöds i de 2 fallen jag pratade om var att en person kom HEM till familjerna och fungerade som en hjälp i hemmet. Genom socialtjänsten då...

Vilket jag kan tycka är fel, men det är väl än annan sak...
Svar på tråden Avlastningsfamilj