Zkorpion skrev 2010-11-11 15:02:19 följande:
kontakta soc i din kommun dom kan hjälpa dig förhoppningsvis ... Jag är ensamstående med 5 barn i hemmet och har fått avlastning för dom 2 minsta i alla fall och det e guld värt ... Lycka till !!
Det är soc som vägrar ge mig avlastning för de tycker inte att barnen behöver det... och som flickan nedan säger känner jag definitivt av.. och det suger.. jag HATAR det!
elovesj skrev 2010-11-11 15:06:13 följande:
Det jag hörde för ca 6 månader sedan och även för 2 månader sedan var att man inte längre erbjuder avlastningsfamiljer för uppdraget "avlastning". Det måste finnas ett tydligt behov hos familjen och ett tydligt uppdrag till kontaktfamiljen.
Så är det i Nacka Kommun iaf...
Ex: Man kan få en kontaktfamilj för att behovet finns för barnet att få en närmare kontakt med en manlig förebild.
Uppdraget till familjen blir att knyta an med en manlig förebild/en mamma - pappa relation.
Men man kan inte få en kontaktfamilj för att man behöver avlastning, även om man är utarmad, blivit lämnad.
Det som erbjöds i de 2 fallen jag pratade om var att en person kom HEM till familjerna och fungerade som en hjälp i hemmet. Genom socialtjänsten då...
Vilket jag kan tycka är fel, men det är väl än annan sak...