• Devania

Barn som fastnar?

Har förstått att bebisen kan fastna i förlossningskanalen?! Hur sjutton gör man då? Om huvudet är ute men sen sitter resten fast????! Måste ju göra svinont dessutom. Är livrädd.

• Svar på tråden Barn som fastnar?
  • Pion75

Tydligen kan man göra snitt så länge huvudet inte är framfött, det sa de till min syster i alla fall, vet inte om det stämmer.

• Oliwa

Det kanske går snabbare att hjälpa barnet ut med tång/klocka än att göra ett snitt? När min bebis fastnade och fick dåliga värden så tog det kanske 3 minuter att ta ut honom med klocka och yttre press. Ett snitt tar kanske lite längre tid?

• No way
    Camilla1974 skrev 2007-11-15 11:43:03 följande:
    En fråga bara... Har era små fått några betående problem pga att de har fastat och fått syrebrist?
    När han kom ut var han helt blå och de sprang iväg med honom och masserade igång andningen.

Efter det har allt varit jättebra. Inget problem alls
  • Mirakel händer
    Bikerbitch skrev 2007-11-15 11:57:39 följande:
    När han kom ut var han helt blå och de sprang iväg med honom och masserade igång andningen. Efter det har allt varit jättebra. Inget problem alls
    Undrar bara hur vanligt det är att det blir komplikationer. När jag födde sonen vart komplikationer. Å han har bestående problem. Mer står i min press.
  • mammas skatt

Min lille fastnade i förlossningskanalen efter 4 dygn med rejäla förvärkar och 4.5 timmar med KRYST värkar så fastnade han med huvudet i förlossningskanalen... Han roterade inte klart så han låg snett. Han drogs ut med sugklocka (bild finns under starka bilder), en läkare drog i sugklockan (å då menar jag verkligen allt va hon orkade..), BM hängde över magen en uska i varje ben och barnets pappa tryckte upp mitt huvud för att ge mig kraft.. Ett helt barnläkarteam stod redo i periferin för det var tydligen inte så vanligt detta. Man får dessutom bara dra 6 gånger med sugklockan sedan kan det vara skadligt för barnet.. Han kom faktiskt ut på 7:de dragningen men då hade läkaren fått klartecken från barnläkarteamet att dra en gång till... Men han drogs ut efter min värk.. Aj ajaj....

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Lilla V

Har inte läst tråden men skriver ändå...

Jag har också börjat undra om det där...hur FASEN gör man då? Kan man typ bli paniksövd o de bara drar ut ungen? Hellre än att den dör menar jag?

• mammas skatt

Jag frågade dom efteråt vad dom hade gjort om dom inte fått ut honom efter den sista dragningen, och jag fick aldrig något svar på det riktigt.. För det var försent för att snitta, han var redan för långt ner.... Så jag vet faktiskt inte...

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • lillajag82

jag fattade som att frågan var om barnets huvud va ute att bebisen fastnade med axlarna

Emelié010224 & Albin060520
  • MrsCD

Mammas skatt: Hur mar du och sonen idag? Det later som en helt fruktansvard forlossning, men tur att du fick ut lillen till slut. Har du fatt fler barn efter det? Forstar om du blivit erbjuden snitt...

• jebba

Min lilla (stora) mellantjej på 5,6 kg fastnade med huvudet ute p.g.a. breda axlar. Henne knäckte de ena nyckelbenet på. Hon fick också en s.k. plexusskada eftersom nerverna till armen skadades. Hennes nyckelben läkte dock fort och med lite sjukgmnastik fick vi ordning på armen också så några men "för livet" får hon inte.

Svar på tråden Barn som fastnar?