• MrsFritz

Prematur/ damp/adhd .. vad kan jag som föräldrer få för hjälp??

Hejsan alla!!
    ja jag har då en son som föddes i vecka 27+.Han är idag 5½ år gammal å går fortfarande kvar på dagis efter som han varit sjuk så mycket och ligger en hel del efter i å mä det.
    Vi väntar svar/tid från Nevrologen för att kunna göra en utredning på sonen som misstänks ha Damp/ADHD. Hans far har Damp/ADHD och de e ju sånt som är ärftligt så efter att ha pratat lite med den nya BVC (har flyttat i april) så tyckte även dom att han verkade ha en släng av damp/ADHD.. och att en utredning på de hela inte alls var fel..
    Å efter som han ligger efter med så mycket å jag ställer höga krav på barnomsorgen som inté kan ge honom den hjälp jag tycker han borde få så ska här sökas stöd person som ska finnas där för honom i svåra perioder i/på dagis men även sen i skolan..

vad har jag som förälder rätt till som stöd om de visar sej att han har Damp/ADHD ??

(kommer säkert mer jag har frågor på under tidens gång men de e vad som flyger upp just nu i huvudet)

tacksam för svar..

mvh Marie

• Svar på tråden Prematur/ damp/adhd .. vad kan jag som föräldrer få för hjälp??
  • UWO BaraJag

Det beror ju lite på vilken diagnos han får, vilken hjälp han kan få. De klassas lite olika.
    Men undras om du inte skulle få fler svar om du frågade under "barn/funktionshinder"?
    Eller tänker du på att du vill ha hjälp från förskolan iom att han är prematur? Där tycker jag ju personalen ska ha en goodwill att stötta honom i vad han behöver.
    Har ni haft utvecklingssamtal? Kanske dags för ett extra sådant? Eller att du behöver ta kontakt med rektorn för enheten?

Permanent Vacation
Svar på tråden Prematur/ damp/adhd .. vad kan jag som föräldrer få för hjälp??