• oOmejaOo

Hur länge har de ett nedsatt imunförsvar??

Antar att det är olika beroende på vilken vecka barnen är födda.
    Men om vi tar min dotter som är född i v.32+0

När har hon ett fullt fungerande imunförsvar som andra barn?

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
  • Svar på tråden Hur länge har de ett nedsatt imunförsvar??
  • Paulina f69

Vi fick veta att vi skulle ta det lugnt med besök osv i tre månader efter att vi kommit hem från neo. Frida föddes v. 28+3 och vi var på sjukhuset i två månader.

• Paulina f69

Men det beror nog på fler saker än vilken vecka... som ev. komplikationer. Och så är det ju värre på vintern, "säsong" för rs-virus m.m. Det borde ju vara så att immunförsvaret blir gradvis bättre.

• oOmejaOo

Det känns som att Meja har ett bra imunförsvar, hon har inte varit förkyld nån gång sen hon föddes. Och det är ju väldigt vanligt att bebisar blir förkylda de inom de tre första månaderna.
    Sen hade hon inga infektioner på neo heller.

Men det är som du säger, nu är det ju rs säsong. En liten pojke på vårat bvc ligger inne på sjukhus, så nu vet vi att den nått Borlänge.

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
  • cruz

Jag tror att det är ganska svårt att svara på det. Jag jobbar på forskningslab på ett barnsjukhus och mina läkarkollegor säger att man bör hålla barnet borta från stora folksamlingar hela vintersäsongen om barnet är fött på hösten. Detta gäller fullgångna barn, så med prematurer ska man vara ännu försiktigare (hur man nu ska kunna vara det).

Mina tvillingar föddes förra hösten (v34)och vi undvek bussar/tåg i rusningstrafik, köpcenter, caféer och dylikt i 5-6 månader. De fick inte heller träffa förkylda dagisbarn under denna period (endast friska). Däremot hände det att vi tog med barnen till ngt folktomt fik eller liten affär.

Jag vet inte om vi var överdrivet försiktiga, men jag fick så dåligt samvete av att utsätta barnen för onödig smitta, så det kändes bäst att vara försiktig. Men vi är alla olika.

Svar på tråden Hur länge har de ett nedsatt imunförsvar??