Får jag ge mig in i tråden?
Är själv en sån som varit min egen detektiv och testat det mesta och letar svar, svar, svar!!
Jag är så förbannat trött på alla som säger att jag ska slappna av och riktigt arg blev jag när jag fick veta att jag faktiskt har en orsak till att jag inte kan bli gravid utan att äta Trombyl som är blodförtunnande. Tänk om jag hade lyssnat till alla **** människor och tänkt "ja det är mitt fel, bara jag nu slutar tänka på det så ska det nog gå" (vilket jag ju i perioder tänkt, just eftersom så många säger att det kommer när du slappnar av). De första åren så tänkte vi ju faktiskt inte på det mer än, "händer det så händer det"...
Jag blev så upprörd på hon som skrev inlägg efter inlägg om hur jobbigt hon hade mått efter vad var det... 10 månader??!!!! Kom igen, vad vet du om den här frågan? Ingenting!!
Nu känner jag mig "glad" att jag hittat ett fel som går att göra något åt men är otroligt arg på läkare som struntat i att ta de här testerna.
Vi ska nu göra vår första ivf. Går på privatklinik där jag upplevt det som att de inte tar mina frågor på allvar och sökte därför upp ett komplement till privatkliniken. Hittade en kanonläkare (känd på FL) som direkt kunde konstatera (och efter massor!!! med blodprover) kunde se att jag har TNF-alfa där ett normalvärde ligger på under 4 för att kunna bli gravid och jag har 9,4. Jag hade dessutom APC-resistens vilket är detsamma som "P-Lupus antikoagulans" är jag näst intill säker på.
Det innebär att man har en genetisk koagulationförändring som gör att vi lättare bildar blodproppar och påverkar därmed att vid äggets fäste bildas blodproppar som leder till missfall alternativt ingen grav alls. TNF-alfa är en immunologisk och koagulationsfaktor, när ägget fäster ser kroppen det som ett sår och vill läka såret, genom att bilda blodproppar som tar död på embryot/ägget+spermie. Det är helt enkelt ett för bra immunförsvar
Fortsätter med listan och ser om någon kan lägga till ngt.
- TNF-Alfa
TNF-alfa är en immunologisk och koagulationsfaktor, när ägget fäster ser kroppen det som ett sår och vill läka såret, genom att bilda blodproppar som tar död på embryot/ägget+spermie. Det är helt enkelt ett för bra immunförsvar
- Skölkörteln
- Prolakitn
- Kromosomtest
- PCO
- S-FSH
- S-LH
- S-Östradiol
- P-TSH
- P-T3
- P-T4
- P-TPO-ak
- ANA
- NK-celler
- Cardiolopin
- P-V Willebrandfaktor
- P-Faktor VIII
- P-Lupus antikoagulans
APC-resistens vilket är detsamma som "P-Lupus antikoagulans" är jag näst intill säker på(jag kan inte medicinspårk men efter att ha lusläst internet har jag sett dessa användas i samma meningar).
Det innebär att man har en genetisk koagulationförändring som gör att vi lättare bildar blodproppar och påverkar därmed att vid äggets fäste bildas blodproppar som leder till missfall alternativt ingen grav alls.
- P-PAI-1
- akupunktur
- zonterapi
- Endomitrios
- PCO
?:*¨¨*:?.
Sköldkörteln: P-TSH, P-T3, P-T4, P-TPO-ak
De tre första är olika sköldkörtelhormoner, som styr ämnesomsättningen. TPO-antikroppar(ak) har man ofta om man har hypotyreos, dvs för låg ämnesomsättning. De riktar sig emot kroppens produktion av sköldkörtelhormoner.
- Prolaktin: hormon som stimulerar bröstmjölksproduktion, men som kvinnor som ej är gravida eller ammar kan ha överskott av, och då störs ägglossningen.
- S-FSH: follikelstimulerande hormon, brukar testas på dag 3 i en utredning.
- S-LH: luteiniserande hormon, orsakar ägglossning.
- S-Östradiol: östrogen.
- Kromosomtest
- TNF-alfa
- ANA
- NK-celler: Jag tror att de tre senaste har med immunförsvaret att göra. NK-celler är väl ofta förhöjda vid endometrios, eller?
- Cardiolopin
- P-V Willebrandfaktor
- P-Faktor VIII
- P-Lupus antikoagulans
- P-PAI-1: Åtminstone några av de här fem handlar om blodets koagulationsförmåga, som ju bör vara korrekt för att ett befruktat ägg ska kunna fastna i livmodern.