• Kwela

Hatar att vara oförklarligt barnlös!

Är det fler här inne som är oförklarligt barnlösa och som blir tokig över att inte veta vad felet är? Vad ska vi göra? Tänkte att vi kanske kunde samla vår kunskap och tankar här inne och ge varandra tips på hur man kan gå vidare. Finns det fler tester att ta? Någon som hört om bra kliniker utomlands där forskningen har kommit längre? Vad kan de alternativa felen vara? När ska man ge upp?

Hur tänker ni? Jag hatar att vara oförklarligt barnlös...

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Svar på tråden Hatar att vara oförklarligt barnlös!
  • Kwela

Hej Tummelisa och välkommen hit!

Ang attached hatching så sa min första klinik att det är ngt som de ibland utför på äldre kvinnor som brukar ha hårdare skal. Den kliniken som jag går på nu har helt slutat att göra det eftersom att de inte har sett några resultat.

Läste i en tråd här på FL att man har lika stor chans upp till 6 färsk ivf. Blev så glad och hoppas att det stämmer. För i sådana fall har man ju just börjat sin ivf resa.

It's not a walk in the park
  • Love4cats

Lyfter den här tråden med en fråga;

Har någon av er varit med om att ha en lurig cysta som kommer och går?

Vid kontraströntgen så visade det sig att jag har fri passage men den verkar komma tillbaka vid varje cykel och försvinner efter mensen...Så nånstans efter ÄL och innan mensen kommer den rackaren tillbaka.....Förvånad

Nu ska vi kolla den igen om ett par veckor, ny kontraströntgen och vul men ja funderar ändå om den springer fram och tillbaka vid rätta dagarna bara för att j-las med oss....

Försvinner den inte så blir det tyvärr titthålsop ändå fast de vill att allt "ska vara som det var från början"....

• Kwela

Nej vad jobbigt! Jag har haft turen att hittills slippa cystor. Hoppas att den går tillbaka av sig själv!

Hur går det för alla i tråden? Jag väntar på FET.

Väntar på FET...
  • HoppetKärleken

Jag hoppar mer än gärna in i tråden då vi fått "diagnos" oförklarligt barnlösa...

Är så fasligt trött på denna hållplats där tåget svichar förbi ett efter ett utan att ta med mig och dem gånger jag kastat mig med har jag snabbt blivit avkastad...

Själv gör jag just nu uppehåll i allt vad behandlingar heter och har bestämt mig för att jag ska göra allt som står i min makt att hittat felet innan jag fortsätter. har precis påbörjat en missfallsutredning och hoppas att dem hittar något som går att åtgärda. För jag är så otroligt trött som ni andra på dessa eviga hormonkurer!

Lycka till med ditt FET Msnorrland!

• killing

Hej på er alla!

Love4cats
    Vad mystiskt med en cycsta som kommer och går så där....... men vilken positivs sak att det var fri passage annars, alltid något att glädjas över!

Msnorrland:Hur går det för er?

Jag har precis startat en akupunktur behandling, det känns både nytt och spännande, I första hand går jag ditt pga stress, på jobbet och kring att vi aldrig blir gravida och skall till CvL-kliniken för att disskutera en ev fortsättnign på de 3 misslyckade inseminationerna!

Ha en skön söndagkväll!

När du vet vad som är viktigt, lär dig att prioritera!
  • Nöjder

Hej!
    Efter 5 IVF och 2 FET är det svårt att forfarande hoppas. Läkarna har dock fortfarande inte avrått från fler försök, eftersom embryona fått högsta betyg. Man undrar ju så man blir blå: vad är fel? Läkaren säger att det troligen är kromosomfel som gör att det ej lyckas. Så då har nästan 100% av mina ägg haft kromosomfel sen 36-års ålder?! Det känns lite osannorlikt..."Beviset", enlikt läkaren, är att så många kvinnor med diagnosen "oförklarlig barnlöshet" lyckas med ÄD, + att de i Chicago har analyserat många embryos och hittat en väldigt hög procent kromosomfel. Men ändå..? Jag läste om en tjej som gjort hysteroskopi (tror jag det heter), där man går in med kamera i livmodern ogh kollar formen och om det finns cystor mm. Detta syns ofta inte på vanligt ultraljud. De hade då upptäckt att hon hade en ovanlig form på livmodern som gjorde att hon aldrig skulle kunna bli med barn. Nu söker de erättning för alla IVF de gjort i onödan. Känner ni till ngt om denna form för undersökning? Är det ngt vi borde kräva?

• Love4cats

Jag tror den är ett dumt aprilskämt och jo, jag är jätteglad att det finns passage, får hålla tag i det och hoppas nu om ett par veckor att den lägger sig igen. Helmysko är det..

Hade förhoppningar att starta med Ivf direkt i förra veckan..eller ja, vänta på rätt dag också..men nu blir det i nästa månad. *Knyter tummarna*

Lycka till MsNorrland

Varför kan vi bara inte få svar alla???

killing skrev 2008-01-13 18:12:31 följande:
    Hej på er alla!Love4catsVad mystiskt med en cycsta som kommer och går så där....... men vilken positivs sak att det var fri passage annars, alltid något att glädjas över!Msnorrland:Hur går det för er? Jag har precis startat en akupunktur behandling, det känns både nytt och spännande, I första hand går jag ditt pga stress, på jobbet och kring att vi aldrig blir gravida och skall till CvL-kliniken för att disskutera en ev fortsättnign på de 3 misslyckade inseminationerna!Ha en skön söndagkväll!
    Varje steg är ett steg närmare...
  • LiMoFe

Love4cats: Har inte haft oturen att dras med cystor också. Hoppas att den vill försvinna av sig själv så att ni slipper "fixa" det också innan ni kommer igång.

Ego: Här går det för tillfället väldigt bra. Har lyckats få mitt andra plus i livet (är i vecka 9). IVF verkar trotts allt vara vår grej. Är dock otroligt orolig för att det ska visa sig att det är kromosomfel på denna bebisen också, blev inte lungnare av det Hoppaslina skrev. MEN mina läkare har alla (både där vi gjorde nupp där det upptäcktes, hemortsläkaren och klinikläkaren) säger samma sak att det inte är därför som vi har svårt att få barn, det finns inget samband. Vilkt motsäger Hoppaslinas läkare.

• Love4cats

Oj, vad härligt Grattis och hoppas nu att allt fortskrider utan trubbel. Håller tummarna för er. I all oreda är det roligt med glada nyheter. Hoppas, hoppas hoppas

• Kwela

Kromosomfel- det har faktiskt min läkare på Sophiahemmet en gång nämt. Kan man göra ngt åt det? För om det är det som är felet så är det ju helt sanslöst att fortsätta med alla ivf...

Väntar på FET...
  • Kwela

Jag har läst om hysteroskopi i en bok om barnlöshet baserad på forskning. Där stod det att det är mkt dyrt. Men jag skulle med glädje betala ganska så mkt bara för att få veta vad som händer där inne. Undra vart man ska börja leta efter ngt sjukhus som vill göra detta?

Väntar på FET...
  • Kwela

Fast jag undrar om det heter hysteroskopi? Det jag tänker på är när de går in med kamera som tar stillbilder under en viss period! Vet inte vad det heter...

Väntar på FET...
  • Glitter2

Får jag ge mig in i tråden?

Är själv en sån som varit min egen detektiv och testat det mesta och letar svar, svar, svar!!
    Jag är så förbannat trött på alla som säger att jag ska slappna av och riktigt arg blev jag när jag fick veta att jag faktiskt har en orsak till att jag inte kan bli gravid utan att äta Trombyl som är blodförtunnande. Tänk om jag hade lyssnat till alla **** människor och tänkt "ja det är mitt fel, bara jag nu slutar tänka på det så ska det nog gå" (vilket jag ju i perioder tänkt, just eftersom så många säger att det kommer när du slappnar av). De första åren så tänkte vi ju faktiskt inte på det mer än, "händer det så händer det"...
    Jag blev så upprörd på hon som skrev inlägg efter inlägg om hur jobbigt hon hade mått efter vad var det... 10 månader??!!!! Kom igen, vad vet du om den här frågan? Ingenting!!

Nu känner jag mig "glad" att jag hittat ett fel som går att göra något åt men är otroligt arg på läkare som struntat i att ta de här testerna.
    Vi ska nu göra vår första ivf. Går på privatklinik där jag upplevt det som att de inte tar mina frågor på allvar och sökte därför upp ett komplement till privatkliniken. Hittade en kanonläkare (känd på FL) som direkt kunde konstatera (och efter massor!!! med blodprover) kunde se att jag har TNF-alfa där ett normalvärde ligger på under 4 för att kunna bli gravid och jag har 9,4. Jag hade dessutom APC-resistens vilket är detsamma som "P-Lupus antikoagulans" är jag näst intill säker på.
    Det innebär att man har en genetisk koagulationförändring som gör att vi lättare bildar blodproppar och påverkar därmed att vid äggets fäste bildas blodproppar som leder till missfall alternativt ingen grav alls. TNF-alfa är en immunologisk och koagulationsfaktor, när ägget fäster ser kroppen det som ett sår och vill läka såret, genom att bilda blodproppar som tar död på embryot/ägget+spermie. Det är helt enkelt ett för bra immunförsvar

Fortsätter med listan och ser om någon kan lägga till ngt.

- TNF-Alfa
    TNF-alfa är en immunologisk och koagulationsfaktor, när ägget fäster ser kroppen det som ett sår och vill läka såret, genom att bilda blodproppar som tar död på embryot/ägget+spermie. Det är helt enkelt ett för bra immunförsvar

- Skölkörteln
    - Prolakitn
    - Kromosomtest
    - PCO
    - S-FSH
    - S-LH
    - S-Östradiol
    - P-TSH
    - P-T3
    - P-T4
    - P-TPO-ak
    - ANA
    - NK-celler
    - Cardiolopin
    - P-V Willebrandfaktor
    - P-Faktor VIII
    - P-Lupus antikoagulans
    APC-resistens vilket är detsamma som "P-Lupus antikoagulans" är jag näst intill säker på(jag kan inte medicinspårk men efter att ha lusläst internet har jag sett dessa användas i samma meningar).
    Det innebär att man har en genetisk koagulationförändring som gör att vi lättare bildar blodproppar och påverkar därmed att vid äggets fäste bildas blodproppar som leder till missfall alternativt ingen grav alls.
    - P-PAI-1

- akupunktur
    - zonterapi
    - Endomitrios
    - PCO
    ?:*¨¨*:?.
    Sköldkörteln: P-TSH, P-T3, P-T4, P-TPO-ak
    De tre första är olika sköldkörtelhormoner, som styr ämnesomsättningen. TPO-antikroppar(ak) har man ofta om man har hypotyreos, dvs för låg ämnesomsättning. De riktar sig emot kroppens produktion av sköldkörtelhormoner.
    - Prolaktin: hormon som stimulerar bröstmjölksproduktion, men som kvinnor som ej är gravida eller ammar kan ha överskott av, och då störs ägglossningen.
    - S-FSH: follikelstimulerande hormon, brukar testas på dag 3 i en utredning.
    - S-LH: luteiniserande hormon, orsakar ägglossning.
    - S-Östradiol: östrogen.

- Kromosomtest
    - TNF-alfa
    - ANA
    - NK-celler: Jag tror att de tre senaste har med immunförsvaret att göra. NK-celler är väl ofta förhöjda vid endometrios, eller?
    - Cardiolopin
    - P-V Willebrandfaktor
    - P-Faktor VIII
    - P-Lupus antikoagulans
    - P-PAI-1: Åtminstone några av de här fem handlar om blodets koagulationsförmåga, som ju bör vara korrekt för att ett befruktat ägg ska kunna fastna i livmodern.

• Kwela

Glitter- kanon med alla förslag på tester! Välkommen in i tråden! Hur gick du tillväga för att få ta alla tester?

Väntar på FET...
  • Glitter2

Kontaktade en läkare som lyssnade på mig och tog fler prover än jag fått tidigare. Jag är osäker på om han tagit alla ovanstående prov men det här var de svar jag fick. TNF-alfa, APC och ett till vilket jag har tagit om och väntar på nytt svar, prolaktin, därför att prolaktin kan förändras under dagen och ge missvisande svar.

Svar på tråden Hatar att vara oförklarligt barnlös!