• troja07

Dr Phil

Såg ett program med Dr Phil som handlade om styvmammor. Ganska så intressant faktiskt.
    I första fallet så visade det sig att biomamman hade utotsätt accepterat att hennes x hade en annan, men när Dr Phil och hans medarbeteare började gräva under ytan så var hon så sotis på hans nya liv. Det gick så långt att hon anklagade Dr Phils medarbetare för att ljuga. Hon fick ju självklart ge sig.

Varför jag öppnade denna tråd är för att jag verkligen skulle vilja veta ärligt varför ni biomammor har så svårt att acceptera era x's nya liv? Och oss bonusmammor?

Det spelar ingen roll i vilket forum man läser som handlar om oss bonusmammor så får vi massor med skäll av er. Det finns tydligen inget som passar er. Vilket är mycket tråkigt. Och viska bara sitta tyst och ta emot allt.
    Ni tycker att vi bonusmammor ska tänka på att när man blir förälskad i en man som har barn så måste vi acceptea att barnen får vi på köpet. Vem har påstått något annat?
    Vi är fullt medvetna om det. MEN det som inte inte ingår är ni biomammor till 100%. Jag är fullt medveten att ni är just biomammor men det innebär inte att ni behöver styra och ställa med allt.

Vad jag menar är att när biopappan har barnen så låt han få ta hand om sina barn. Ni behöver inte lägga er i vad som skall göras eller görs då.

Men i grunden så tror jag faktiskt om man nu går tillbaka till Dr Phil's program så handlar det många gånger om ren avundsjuka. Och tyvärr så går det ut över era barn. Men då kanske det inte beror på oss bonusmammor?! Kan det vara så att ni själva påverkar barnen negativt på Pappas nya flickvän eller fru? Jag vet inte men tankarna går dit.

I början när jag träffade min nuvarande man så funkande det kanonbra med hans barn. Allt var toppen. Men mitt lilla helvete började när vi flyttade ihop och förlovade oss. Då ska vi inte tala om när vi gifte oss.
    Sen har der bara fortsatt genonm alla år. Men jag vägrar att ge upp mitt äktenskap bara för att en biomamman tycker att jag ska packa och försvinna.

Så vad jag vill säga till er biomammor är: Skärp er. Försöka att inse fakta att livet går vidare. Och livet funkar faktiskt även om nin inte är med era barn 24/7.
    Sluta att gnälla på oss bonusmammor. Och framför allt, sluta att dra in barnen. Lämna dom utanför.

• Svar på tråden Dr Phil
  • Chax

Jag såg också det programmet. Såg du styvmamman nr 2?

• olpansfamilj

ligger i generna tror jag! Illa vore det väl annars om alla struntade i att leva familjeliv=)
    Man vill väl hålla ihop sin familj tror jag....jag skyller på generna. Min smabo och jag är fortfarande ett par men skulle nog ha lite svårt med en ny "mamma" åt mitt barn...

• Karpet

Jag lever själv i en kärnfamilj utan några tidigare barn från något håll men jag kan ändå fullt förstå att man som biomamma har svårt att acceptera en bonusmamma. Inte kanske så mycket för att man själv vill ha tillbaka mannen utan mer för att det är, för mig, svårt att tänka mig någon annan än just jag eller min man som pussar mitt barn god natt på kvällen, som blåser på fingret när hon har klämt sig, som fixar hennes favoritmellanmål eller som läser en saga för henne när hon är trött. Sådana saker skulle jag ha jättesvårt att låta en annan kvinna göra, för att det känns för mig som något så heligt mellan mig, mitt barn och hennes pappa.

Sedan att man måste vara vuxen och acceptera att det kan bli så att någon annan kvinna tar hand om och älskar ens barn varannan veckaär ju något vi alla säkert förstår, men det gör nog det inte enklare att trycka undan känslorna man får.

• troja07
    Chax skrev 2007-11-16 12:06:06 följande:
    Jag såg också det programmet. Såg du styvmamman nr 2?
    Ja så litegrann av henne
  • Dag o natt

Jag tror nog det lika väl kan vara problem på andra hållet. Jag är själv både biomamma och bonusmamma och kan av den erfarenhet jag har upplevt att svartsjukan kan vara minst lika svår för en bonusmamma. Biomamman gör allt fel ständigt, hur hon är gör så blir det bara fel. Bonusmamman kan också ses göra fel hur hon än beter sig... Så det är nog väldans olika från fall till fall.

Vi kvinnor är nog svåra i dessa situationer ibland.

*Biomamman känner avundsjuka för att en annan kvinna tar hand om hennes mest heliga i livet -hennes barn. Mannen har gått vidare och är lycklig med den nya kvinnan.

*Bonusmamman känner avundsjuka på biomamman för att hon delar något så vacker med hennes man -deras barn. De har ett förflutet och dessutom får bonusmamman ständigt acceptera en fortsatt kontakt med mannens ex.

• Chax
    troja07 skrev 2007-11-16 12:45:23 följande:
    Ja så litegrann av henne
    Jag har ingen erfarenhet av bonusar, jag lever med min sambo och mina barn, så jag kan kanske inte uttala mig. Men jag håller med dig om att den första biomamman var nog en riktig "pain in the ass".

Den andra styvmamman var däremot läskig tycker jag. Hon försökte ta över mammarollen helt och hållet. Nu var ju i och för sig inte biomamman okej heller. Men jag kunde förstå den biomamman mer för styvmamman ville att barnet skulle kalla henne för mamma och biomamman för hennes tilltalsnamn, osv.osv.

Jag har så svårt att förstå att vuxna människor håller på så här. Som sagt jag har ingen erfarenhet, vill inte ha och hoppas att jag slipper.
  • Chax

Man hör sällan (jag har aldrig gjort det, tror jag) att biopappan har det jobbigt med bonuspappan och tvärtom.

Är detta något kvinnligt fenomen, eller?

• kissen

jommen ja tror inte killarna gnäller lika mycket som vi kvinnor gör..

• ludenben

Jag har uppfattat allt tvärtom. Jag ser hela tiden trådar där bonusmamman gnäller över sina bonusbarn och över biomamman. och jag tycker att det är helt gräsligt. Jag har sett trådar där man inte vill att bonusbarnen ska vara med på familjefoton, nån som beklagar sig över att de kissar i sängen och att de bara är till allmänt besvär. Så det är nog lite åt båda hållen...

• kissen
    ludenben skrev 2007-11-20 08:53:01 följande:
    Jag har uppfattat allt tvärtom. Jag ser hela tiden trådar där bonusmamman gnäller över sina bonusbarn och över biomamman. och jag tycker att det är helt gräsligt. Jag har sett trådar där man inte vill att bonusbarnen ska vara med på familjefoton, nån som beklagar sig över att de kissar i sängen och att de bara är till allmänt besvär. Så det är nog lite åt båda hållen...
    men herregud!!!! e de verkligen en bonus mamma som har gnällt över att ett bonusbarn har kissat i sängen???

Det enda jag egentligen kan gnälla på mina bonus barn/tomåringar elle iaf pojkarna e att dom e lite små tråkiga,, vill inte hitta på något förrutom att sitta vid datorn elle tv:n..
  • Agni

Jag tycker det verkar vara helt tvärtom...kan ju just nu inte hitta en enda tråd som en bio startat i syfte att gnälla om bonusar. Men jag kan hitta närmare 50 st där bonusar på ett eller annat sätt gnäller om biosar! Har jag dålig syn eller ser TS bara det hon vill se?

Jag är bio, självklart. Och jag är varken avundsjuk eller sotis. Jag är bara väldigt mån om mitt barn. Men för det så kör jag varken över eller bryr mig i hur bonusmamman gör så länge min dotter mår bra. Sen är väl jag en av få vad det verkar i alla bonusmammors synvinklar alle fall som sköter min kontakt ang min dotter med hennes far, inte med bonusmamman.
    Det är nog där det faller för majoritetetn som har problem med bonusmamman><biomamman... att pappan i fråga tar åt helevete för lite ansvar och sätter för lite gränser! Tror jag!

Tack för mig!

Jag är så jävla grym
Svar på tråden Dr Phil