• Ofelia

Hormon-info till alla som känner sig förvirrade

Många tycker förståeligt nog att det är rörigt med alla hormon hit och dit. Därför lägger jag mitt svar på ett inlägg som en separat tråd för alla undrande! Lycka till i röran

Så här ligger det till. Före ÄL har man låg nivå av fyra olika hormon; FSH som stimulerar utvecklingen av ett ägg, LH som ger ÄL, progesteron som behövs för att en befruktning ska kunna fortsätta som en graviditet samt slutligen östrogen som ger uppbyggnad av livmoderslemhinnan; "boar till den" för det lilla ägget.

Någon vecka före ÄL börjar östrogenhalten stiga så att slemhinnan byggs upp. Till slut är nivån tillräckligt hög för att stimulera höjning av hormonet LH som alltså ger ÄL. (Slemhinnebädden är färdigbyggd) Detta sker 24-36 h före ÄL. Direkt efter ÄL sjunker LH snabbt. Östrogennivån fortsätter vara hög, vilket ger en del av PMS/graviditets-symtomen. Dessutom stiger progesteron-nivån vilket ger andra PMS/graviditets-symtom samt även temp-stegringen. Progesteron förändrar livmoderslemhinnan så att det blir mottagligt för ägget, så att det kan växa fast. Det är detta hormon som gynekologen mäter när hon vill se om du har haft någon ÄL.

ÄL-test mäter stegringen av LH, alltså 24-36 h före ÄL.

hCG bildas av den del av fostret (alltså INTE av mamman) som ska bli livmoder. Dessa celler börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktning. Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter. Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filteras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det. Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i terorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. Från sjukvården rekommenderar man test 1-2 veckor EFTER att mensen uteblivit just av dessa skäl, men jag vet att det är allt för tungt för alla ivriga blivande mammor Blev det något klarare? Fråga annars igen om något var luddigt!!!

• Svar på tråden Hormon-info till alla som känner sig förvirrade
  • KaffeTös

Ägget börjar sända ut hcg redan på vägen till livmodern för att signalera "här kommer jag"..

• HCS
    KaffeTös skrev 2015-03-13 13:24:15 följande:

Ägget börjar sända ut hcg redan på vägen till livmodern för att signalera "här kommer jag"..

Ja men det kan väl inte komma ut i blod/urin förrän det finns förbindelse med blodkärl?..
  • Emmissara

En liten fråga 

I februari var jag hos gyn och där sa min läkare att jag troligtvis inte tillverkar tillräckligt med hormon så att mitt ägg inte lossnar, Är det då LH min kropp har svårt att producera? (Detta förändrades efter ett MF för ett år sedan) 

Och en annan fråga, vet någon om det finns bra hormoner för detta (har inte kollat upp detta alls då jag inte försöker bli gravid för tillfället) 

• Emmissara
    Emmissara skrev 2015-05-16 17:56:01 följande:

En liten fråga 

I februari var jag hos gyn och där sa min läkare att jag troligtvis inte tillverkar tillräckligt med hormon så att mitt ägg inte lossnar, Är det då LH min kropp har svårt att producera? (Detta förändrades efter ett MF för ett år sedan) 

Och en annan fråga, vet någon om det finns bra hormoner för detta (har inte kollat upp detta alls då jag inte försöker bli gravid för tillfället) 

Menar hormoner som man tillsätter själv genom tablett eller sprutor 
  • mamalolo
    Emmissara skrev 2015-05-16 17:56:01 följande:

En liten fråga 

Trillade in här då jag sökte på låga LH-nivåer. Efter en sen abort ligger mina LH-nivåer betydligt lägre. Syns knappt något streck alls. Så var det inte innan graviditeten. Hur gick det för dig?
  • Emmissara
    mamalolo skrev 2016-12-19 07:20:58 följande:
    Trillade in här då jag sökte på låga LH-nivåer. Efter en sen abort ligger mina LH-nivåer betydligt lägre. Syns knappt något streck alls. Så var det inte innan graviditeten. Hur gick det för dig?

hade fortsatt problem med ägglossning, men är nu gravid i v.19 

Blev gravid i våras som tyvärr slutade i MA i v.13. 

För mig hjälpte det att äta rosenrot och munkpeppar för att få en normal cykel (det jag åt nu när jag blev gravid i augusti/september)

• mamalolo
    Emmissara skrev 2016-12-19 22:21:43 följande:

hade fortsatt problem med ägglossning, men är nu gravid i v.19 

Blev gravid i våras som tyvärr slutade i MA i v.13. 

För mig hjälpte det att äta rosenrot och munkpeppar för att få en normal cykel (det jag åt nu när jag blev gravid i augusti/september)

Vad härligt! Grattis! (Mindre roligt med MA, jag fick MF i april och avbruten grav i v 17 i nov pga trisomi 13) Fick du reda på vilket hormon som strulade? Jag tog också munkpeppar när jag blev gravid i aug. Har PCOS.
  • Emmissara
    mamalolo skrev 2016-12-20 05:38:50 följande:
    Vad härligt! Grattis! (Mindre roligt med MA, jag fick MF i april och avbruten grav i v 17 i nov pga trisomi 13) Fick du reda på vilket hormon som strulade? Jag tog också munkpeppar när jag blev gravid i aug. Har PCOS.

ne vet inte vilket som strular, men har inte PCOS iaf. 

Tråkigt med att behöva avsluta graviditeten :( 

• Pippispetra

Fick min mens den 18 och hade den 3 dagar som vanligt. Men slutade en dag. Kom tillbaka dagen efter. Sedan dagen efter det bara gammalt blod. Åkte in till gyn då jag tyckte det var konstigt. Men äggstockarna och livmodern såg bra ut. Och neg på gravtest. Men hon så att jag hade jättebra nivå hav hcg. Vad betyder det?

• Längtar88

Så bra inlägg! Men jag har en fundering.

Försöker att inte bli gravid pga många missfall, senaste nu i månadsskiftet.

Hcg sjönk bra första veckan de två blodproven jag tog och jag avstod från sex fram till cd 18 för att inte riskera bli gravid (brukar vanligtvis få äl ca 14-15 även efter missfall) och sedan cd 19. Därefter har jag inte haft sex.

Tog ännu ett hcg cd 23 och det provet visade under 1.

Senaste dagarna har jag varit yr, väldigt hungrig och mått illa. I morse kräktes jag.

Är de troligt att jag blivit gravid igen cd 18-19 och att hcg inte hunnit stiga cd 23? Andra hormoner som kan spöka fortfarande från missfallet? Eller är de helt enkelt nått helt orelaterat som gör mig illamående?

För att göra frågan mer opersonlig; är de möjligt ha hcg 1 äl+5 om befruktning skett?

• PelloBello
    Längtar88 skrev 2019-08-25 12:39:30 följande:

Så bra inlägg! Men jag har en fundering.

Försöker att inte bli gravid pga många missfall, senaste nu i månadsskiftet.

Hcg sjönk bra första veckan de två blodproven jag tog och jag avstod från sex fram till cd 18 för att inte riskera bli gravid (brukar vanligtvis få äl ca 14-15 även efter missfall) och sedan cd 19. Därefter har jag inte haft sex.

Tog ännu ett hcg cd 23 och det provet visade under 1.

Senaste dagarna har jag varit yr, väldigt hungrig och mått illa. I morse kräktes jag.

Är de troligt att jag blivit gravid igen cd 18-19 och att hcg inte hunnit stiga cd 23? Andra hormoner som kan spöka fortfarande från missfallet? Eller är de helt enkelt nått helt orelaterat som gör mig illamående?

För att göra frågan mer opersonlig; är de möjligt ha hcg 1 äl+5 om befruktning skett?

Ja. Ägget fäster 5-10 dagar efter befruktning ca. Hcg utsöndras efter att ägget fäst. Så det är verkligen i tre omöjligt om din äl var lite senare.
  • ttcjuliaa

Puffar den här tråden, behöver hopp i mörkret då jag fick minus på äl+11 idag.

Svar på tråden Hormon-info till alla som känner sig förvirrade