• puppan

Är det bara vår familj som ska fira jul med bion??

Jag har läst igenom en hel del trådar angående julfirandet i styvfamiljer och undrar mig över att det inte verkar vara så många som är så pass goda vänner med sin bio, att dom kunde tänka sig fira jul med henne/honom??

Min mans ex fru och deras barn firar jul med oss - och det är alltid jag som bjuder in henne. Maken är helt avklarad med henne och det finns inte ett unds svartsjuka ifrån min sida. Dom skilde ju sig av en anledning...
    Våra gemensamma barn skulle heller aldrig ifrågasätta varför hon är med.

Och visst - jag förstår att det kan ligga gammalt groll bakom eller en bio som är mer eller mindre ute efter att förstöra för bonusmamman och därmed har man väl knappast lust att fira jul tillsammans.... men för alla er där det faktiskt funkar mellan bio och bonus - hur gör ni??

Vår biomamma har varit mer eller mindre singel sen dom skilde sig för 10 år sen och har ingen direkt familj som värnar om traditioner - så för mig känns det bara självklart att barnen inte ska behöva veta att deras mamma sitter själv på julafton, utan att dom får ha bägge sina föräldrar där.

Och nej, jag är varken bästa vän med bion eller tycker att hon är speciellt fantastisk men jag försöker att göra julen till ett minne för alla barn - styvbarn som biobarn.

Hoppas att ni alla får en mysig jul - oavsett hur ni väljer att fira den.

• Svar på tråden Är det bara vår familj som ska fira jul med bion??
  • Pochahontas

Sund inställning, tycker jag... Tänk om fler kunde tänka så.

Då var man fru Byrlén...
  • Tezz72

Tyvärr vill inte ha med bio-mamman att göra. Det är en lång historia.

• zoolander

Vad står bio mamma för, har aldrig hört det innan.

• Tezz72

Biologiska mamman

zoolander skrev 2007-11-17 18:01:14 följande:
    Vad står bio mamma för, har aldrig hört det innan.
  • roflmao

Mina barn o jag firade jul ihop, fast förra julen, med
    mitt ex, barnens pappa.
    Med hans nya familj.
    Vi var hos barnens farmor o farfar,
    gick jättebra.

• OMWF

Min pappa firar jul med oss hos min mamma och hennes kille + massa barn, funkar asbra.

• AnnanAnna

Det där gör man väl helt och hållet som man vill. Trivs man att fira allihopa tillsammans som en stor familj så verkar det väl jättebra. Men inte sitter man och lider och firar jul med någon man inte vill ha mer att göra med än man måste om man inte behöver?
    Det är väl som med många andra situationer, både vi som är inblandade och själva situationerna skiljer sig åt så man gör det man själv känner blir bäst för alla.

• Dag o natt

Vi har god kontakt med både biopappan till mitt barn och biomamman till mitt bonusbarn men vi firar aldrig jul tillsammans. Det beror nog mer på att vi alla firar med stora släkter. Min familj är väldigt stor med föräldrar, syskon och syskonbarn. Biomamman vill såklart fira med hennes föräldrar och syskon, biopappan firar med sina föräldrar och syskon. Vi har alla stora familjer! Det skulle kanske vara skillnad om någon av dem satt ensamma. Men så är ju inte fallet hos oss. Det skulle krävas en stor lokal om alla skulle få fira med sina barn på julafton. Biomamman till mitt bonusbarn är dessutom själv bonusmamma till ett barn och då skulle hon även få tänka på biomamman till det barnet. Ja, det går helt enkelt inte att få ihop så det fungerar bra för ALLA barn. Så därför kör vi på varannat år var. Det året man inte har barnen på julafton får man fira en "extra-jul" en annan dag i anslutning.

Fin handling av dig ts!  

• Tola

jag hoppas på att fira jul med bion + min nya! han har inte bestämmt sig än. Men ni är så nära att jag har sagt att det bara är att komma. Vi firar jul hos min bror och det kommer massa andra också.. vilket kanske gör honom osäker.

• sjalempa

Vi firar jag o min sambo +barn; hans mamma; hans syster m sambo och så min mamma + sambo; min pappa + sambo; min (hel)bror och min syster från mammas första äktenskap.

Jag tycker att du har rätt inställning och jag tycker det är bra att skilsmässan är så pass avklarad att ni kan umgås allihop o att alla har gått vidare med sina liv.

• Lizzard

Skulle aldrig falla mig in att göra det! Av ett par anledningar. Dels just för att han är helt färdig med henne och det gäller högtider också och dels för att han inte klarar av att se henne längre stunder. Hade jag bjudit in henne til något sådant eller bara bjudit över huvudtaget så hade det tagit hus i helvete. För mig känns det helt abnomrt att över huvudtaget umgås med ett ex, det gäller även mina ex. Maken tycker likadant. Han har barn med henne men jag har inga tidigare barn än vår dotter

• Teschty

Va skönt att ni kan göra så, MEN det måste ju ha med hur biomamman är till sättet också. Om man tar vårat fall så skulle det aldrig gå, finns inte ett enda ben i min kropp som litar på den kvinnan hon e kapabel till precis vad som helst...

Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • In spe

jag önskar vi också kunde ha det så !

• Jenny70

Så firade vi oxå jul. Jag, Kärleken - våra respektive barn (hade inga gemensamma) oxå mitt ex + hans ex. Ingen av dom hade nya familjer. + mina & Kärlekens föräldrar. Jättekonstigt, tyckte många. Men vi hade väldigt trevligt!!! & barnen var överlyckliga med många vuxna omkring sig - som alla tyckte om dom!

I somras lämnade Kärleken mej...& gick tillbaks till sitt ex. Efter 6 år som separerade. Då kändes det lagom kul att hon firat jul hemma hos oss, kan jag säga...

• nika

Jag har ingen generell åsikt om hur man ska göra utan det beror på situationen och människorna.

I ett tidigare förhållande kunde jag mycket väl ha firat jul med de bonusbarnens mamma. Däremot känns det helt otänkbart att göra det med min nuvarande sambos barns mor.

• Little J

Vi firar alltid jul och våra gemensamma barns födelsedagar tillsammans.
    Men så har vi inga problem med att ses och träffas heller, min nya sambo tycker också det är helt ok.
    Jag kan förstå att om man har svårt att kommunicera med varandra så vill man ju inte heller sitta "runt samma julgran som X-et" precis

• maddis72

Jag resonerar precis som du TS men verkar vara sälsynt!

Svar på tråden Är det bara vår familj som ska fira jul med bion??