• minskaivikt

hur ofta är okej att en hund spyr "galla" ?

Ja hur hofta är det okej om en hund spyr "galla" ?
    Kan det vara något fel om den spyr ofta?..

Jag har inte tänkt på det så mycket förut, möjligen för att min hund alltid markerat när han velat ut, så jag har alltid släppt ut han på baksidan då han velat ut fort fort fort, och efter det gått ut och gått med han..
    Men nu är det värdens lerpöl¨på baksidan, så han får inte gå ut där, och då blev det mer påtaligt, han spyr säkert galla varje dag

gul/gtönt aktigt, ibland när vi kommer hem, har han spytt, det har jag tänkt på men, även tänkt att jaja han har väll stoppat i sej något grässtrå eller så när vi var ute..

Så idag när sambon sa, nu har han spytt igen, ringde en klocka, han spyr ju ofta, säkert en gång om dagen!

Ska ringa vet på Måndag, då vi bor i buchen o här finns ingen vet på helgerna.

Men någon som vet vad det kan bero på??

• Svar på tråden hur ofta är okej att en hund spyr "galla" ?
  • mysmamman2

det kan vara så att han har känslig mage och behöver annat foder... sensitive eller nått!!

• minskaivikt
    gogomman skrev 2007-11-18 21:33:11 följande:
    det kan vara så att han har känslig mage och behöver annat foder... sensitive eller nått!!
    Han äter inte sensitive, har redan testat, men han äter ett liknande foder..
  • frulan

Har du kollat om han har problem med mage, hals eller tänder?
    Kan vara en orsak till att en hund äter dåligt.
    En annan är att de inte får ut all energi de behöver.
    Hur gammal är han?
    Om min hund inte får den aktivering han behöver, t ex hjärngympa eller motion, då äter han inte lika mycket. Kroppen går ner i varv så att säga.

Hur ser hans dagar ut?

Vår hund spydde galla ett tag när han var yngre, det var för att magen var tom. Men om din hund har svårt att äta så förstår man ju att den är tom
    Lycka till med vovvisen!

• minskaivikt
    frulan skrev 2007-11-18 22:41:01 följande:
    Har du kollat om han har problem med mage, hals eller tänder?Kan vara en orsak till att en hund äter dåligt.En annan är att de inte får ut all energi de behöver.Hur gammal är han?Om min hund inte får den aktivering han behöver, t ex hjärngympa eller motion, då äter han inte lika mycket. Kroppen går ner i varv så att säga.Hur ser hans dagar ut? Vår hund spydde galla ett tag när han var yngre, det var för att magen var tom. Men om din hund har svårt att äta så förstår man ju att den är tom Lycka till med vovvisen!
    han är ca 15 månader just nu..
    jadu hur ser hans dagar ut, promenad 3-4 gånger om dagen minst 2 timmar varje dag nu, ökat på lite efter höftledsröntgen..
    annars är det träning lydnad mm 2-3 timmar Tisdag och Torsdag, spår minst en gång i veckan, wn gång på helgen sedan någon mer gång.

Han är med nästan överallt, men jag är noga med att vi är hemma en dag i veckan i alla fall så han får ta det lungt, men vissa veckor blir det mer lugna dagar än andra..
    vi har stor gård han ofta springer på under dagen med, på den har jag testat det mesta, gräva ner maten, sprida ut osv osv, för att han ska få jobba och kanske tycka det är lite roligare med maten o äta den..

men han har sina kräsna perioder då inget duger, sedan dom bra där all hans hundfoder går ner och lite godis..

det är inge fel på han, då vi vart till vet, med enda förklaringen att han är unghund och kräsen, möjligen löptikar i närheten.

han äter inte mer dom aktiva dagarna, o inte mindre dom oaktiva.
  • minskaivikt
    frulan skrev 2007-11-18 22:41:01 följande:
    Har du kollat om han har problem med mage, hals eller tänder?Kan vara en orsak till att en hund äter dåligt.En annan är att de inte får ut all energi de behöver.Hur gammal är han?Om min hund inte får den aktivering han behöver, t ex hjärngympa eller motion, då äter han inte lika mycket. Kroppen går ner i varv så att säga.Hur ser hans dagar ut? Vår hund spydde galla ett tag när han var yngre, det var för att magen var tom. Men om din hund har svårt att äta så förstår man ju att den är tom Lycka till med vovvisen!
    han är ca 15 månader just nu..
    jadu hur ser hans dagar ut, promenad 3-4 gånger om dagen minst 2 timmar varje dag nu, ökat på lite efter höftledsröntgen..
    annars är det träning lydnad mm 2-3 timmar Tisdag och Torsdag, spår minst en gång i veckan, wn gång på helgen sedan någon mer gång.

Han är med nästan överallt, men jag är noga med att vi är hemma en dag i veckan i alla fall så han får ta det lungt, men vissa veckor blir det mer lugna dagar än andra..
    vi har stor gård han ofta springer på under dagen med, på den har jag testat det mesta, gräva ner maten, sprida ut osv osv, för att han ska få jobba och kanske tycka det är lite roligare med maten o äta den..

men han har sina kräsna perioder då inget duger, sedan dom bra där all hans hundfoder går ner och lite godis..

det är inge fel på han, då vi vart till vet, med enda förklaringen att han är unghund och kräsen, möjligen löptikar i närheten.

han äter inte mer dom aktiva dagarna, o inte mindre dom oaktiva.
  • Udda

Men hur beter han sig annars då? Dricker han mkt vatten?

Hade en tik för många år sen som började kräka mer å mer för varje dag samt drack mkt vatten - hon hade njursvikt....

Har du ringt veterinären å frågat dom?? *nyfiken då de e måndag*

• LjuvligaJulia

Låter som att han är lite av den proteinkänsliga typen. mitt tips är att ge honom mat vid flera tillfällen på dagen i mindre potioner. Det du kan göra är att köpa "revir bas" och sen köpa kött i djurbutikerna så du kan se själv hur mycket proteiner han tål. Min kille va precis likadan men han blev helt ok när jag bytte till ett basfoder utan direkta proteiner mm..de får han via köttet istället! Sen e de faktiskt ett lite billigare alternativ och mycket bättre för en känslig hunds mage!

• ms smurfan

jag skulle gå till veterinären.

Du säger att han är kräsen, en hungrig brukar äta, kanske tyder de på en halsinfektion etc.

jag skulle iallafall kolla upp det efter den fakta du nu la till

• minskaivikt

JAg har varit till veterinären flera gånger med han, pg av att han är "kräsen" och det finns ingen annan anledning än att han just skulle vara "kräsen"..
    vet har kollat hals, mage, öron, ögon, nos, tänder, tom röntgat käken på han och magen, pg av min oro!

han är helt fri från några fel, och enligt vet är det inte helt ovanligt.

Vi talade om njurana ett tag, men han sa att då brukar dom inte få ätar perioder, och inte heller vara så aktiva som han faktiskt är.
    Dock bokade jag tid nu för att ta test, blodprov och urin tror jag det var, för att kolla njurarna.

Snart är hela hunden undersökt känns det som, o inget fel hittas, han är tydligen bara såhär, om man nu kan vara det.

Det där med att dricka mycket vatten, det gör han, vet dock inte hur mycket som är normalt att dricka på en dag, men han kan lätt svepa i sej en liter, åt gången, dvs att han kan dricka den mängden flera gånger om dagen..

• LjuvligaJulia
    minskaivikt skrev 2007-11-20 15:43:55 följande:
    JAg har varit till veterinären flera gånger med han, pg av att han är "kräsen" och det finns ingen annan anledning än att han just skulle vara "kräsen".. vet har kollat hals, mage, öron, ögon, nos, tänder, tom röntgat käken på han och magen, pg av min oro! han är helt fri från några fel, och enligt vet är det inte helt ovanligt.Vi talade om njurana ett tag, men han sa att då brukar dom inte få ätar perioder, och inte heller vara så aktiva som han faktiskt är. Dock bokade jag tid nu för att ta test, blodprov och urin tror jag det var, för att kolla njurarna. Snart är hela hunden undersökt känns det som, o inget fel hittas, han är tydligen bara såhär, om man nu kan vara det. Det där med att dricka mycket vatten, det gör han, vet dock inte hur mycket som är normalt att dricka på en dag, men han kan lätt svepa i sej en liter, åt gången, dvs att han kan dricka den mängden flera gånger om dagen..
    Jag tror inte iaf.att de e nåt fel på han. Han är kräsen och har en känslig mage. Jag brukar en gång i veckan vila min killes mage och bara ge honom vatten o dricka och ris att äta! ris är vänligt mot magen och suger upp överdriven magsaft! Han mår prima av de och han svälter inte heller(ha vilodag när de inte e nån träning). Om tarmarna får vila så mår magen mycket bättre. Sen ger vi våran kräsne som jag skrivit tidigare "Revir Bas" och så blandar vi i kött som vi köper från zoo. Man blandar i kött i fodret och blötlägger sen e de bara för ha o möla och han älskar de. Sen kan man alltid byta kött för att dem inte ska tröttna! Kolla på de iaf. om de kan va nåt. Inget annat har fungerat på våran. Tränar oxå min mycktet mycket så de krävs ju att magen e ok! Lycka till!
  • Christel och tiken Nelly

Hej undra vad jag kan göra åt de små blåser Nelly har i slid mynningen eller måste det ha antibiotika eller går det att behandla med salva och rengöring ?

Svar på tråden hur ofta är okej att en hund spyr "galla" ?