• meku

När kan man börja på dagis?

Hur gamla bör barnen vara när de börjar på dagis? Med tanke på förkylningar etc. Hur har ni gjort med era prematurer? Jag har en pojke som är född i vecka 25 och vi funderar på att börja när han är runt 1,5 år (korrigerad ålder).

• Svar på tråden När kan man börja på dagis?
  • Gemelas

Mina tjejer ska vara hemma tills de är ca 22 mån okorr dvs nästan 2 år. De föddes v 29+1.

• Gemelas

Förlåt, hann inte svara ordentligt innan..

Jag tycker man ska avgöra beroende på hur infektionskänslig barnet har varit. Enligt vår neo-läkare så har barn inget eget immunförsvar innan 2 år och det är först efter den åldern som de kan bygga upp ett försvar. Det är så ofta man får höra att de ska "härdas" men det kan man alltså inte göra innan 2 år.
    Kolla med din neo-läkare om ni har möjlighet, de kan säkert rekommendera en lösning. Om de är riktigt infektionskänsliga så kanske det är bättre med mindre grupper som tex dagmamma eller föräldrakooperativ, eller rent av spara på dagarna så man kan vara hemma längre vilket jag själv har gjort/gör..

• Kiala

Vår son började på dagis när han var 1 år 8mån okorrigerat (född 29+5). Det har gått väldigt bra och han har bara varit sjuk en gång och då en mindre förkyling och lite feber.

Nu har ju inte han varit väldigt frisk hela tiden sen vi kom hem från sjukhuset...knappt en förkylning. Det kan ju vara annorlunda om barnet är infektionskänsligt...m a o det är väldigt individuellt

• Kiala

Jag menade naturligtvis att han har varit väldigt frisk hela tiden... det slank visst in ett inte där...

• annamamma74

Min dotter född v 26 med alla önskade prematuråkommor man inte önskar sig däribland BPD. Hon började hos dagmamma korrigerat 1,5 år. Höstermin. Gick jättebra.
    Sedan flyttade vi och dagis var ända alterantivet. Korrigerad ålder ca 2 år. Två lunginflamationer på raken. (Vårtermin)
    Kanske är det bättre att börja på hösten när barnen är mer utomhus och inte så "på" varnadra som under vintern/vårterminen? Så de hinner vänja sig vid varandras bakteriflora?
    Denna termin har hon inte vart sjuk en enda dag trots att många har varit hema med svåra förkylningar.
    Så kanske är lite tur bra att ha även här.

meku skrev 2007-11-20 13:11:54 följande:
    Hur gamla bör barnen vara när de börjar på dagis? Med tanke på förkylningar etc. Hur har ni gjort med era prematurer? Jag har en pojke som är född i vecka 25 och vi funderar på att börja när han är runt 1,5 år (korrigerad ålder).
  • annamamma74

Jag menade oönskade prematuråkommor däribland BPD.

• knäppisen

Min son (född v 29+0) kommer vara hemma till han är 19 månader, sen blir det dagis ca 20-25 tim/vecka till att börja med.

Jag vet att de inte kan bygga upp något eget immunförsvar innan 2 års ålder, men eftersom storasyster 3 år drar hem alla infektioner från dagis ändå så tror jag inte det blir så stor skillnad, infektionsmässigt alltså.

Svar på tråden När kan man börja på dagis?