Hmmumma skrev 2025-08-08 20:39:44 följande:
Vad är synd? Grekiska ordet är Hamartia och handlar om att göra det som inte är Guds vilja.
Bibeln säger att Gud är densamme igår, idag och i evig tid.
Guds ord ändras inte.
Jag tror det är du som måste läsa på i Bibeln.
Har du läst igenom hela Bibeln? Om inte så föreslår jag verkligen att du gör det.
Det är exakt samma synder idag som för 2000 år sedan.
Vi har väl samma problem idag?
Du säger att synd är allt som kan skada andra eller allt du gör som skadar andra.
Var står det i Bibeln?
Jesus visar absolut på förlåtelsens kraft. Men förlåtelse får man ju bara ifall man ber om ursäkt för de fel
man begått.
Jesus var ingen paragrafryttare. Men det betyder inte att du inte måste be om ursäkt för dina fel.
De 10 budorden är lika gällade idag som tidigare. Budorden gäller inte bara judarna.
Jag tror du bör studera detta ämne.
Man kan liksom inte bara bli kristen och tro att man får göra som man vill.
Vem har lärt dig det?
Om du tror på bibeln som Guds ord så blundar du för att bibeln inte skrev s av Gud utan av olika människor från olika tider. Allt som skrevs om Jesus kom inte heller med i NT. Man valde ut de delar man tyckte passade.
Om man är Kristen tror man på det kristna budskapet
Att läsa hela bibeln gör dig mera kristen. Det är hur man lever efter jesus exempel som avgör om du är kristen eller inte. Något av det viktigaste i hans lära är att inte fördöma andra. Han användser sig av liknelser som den barmhärtige samariten när han vill visa oss att även de som inte delar judarnas kultur och tro kan visa barmhärtighet och vara ett föredöme för de rätt trogna judar som inte visar barmhärtighet mot varandra.
GT talar i första hand till de Judar som levde för 2000 år sedan. De evangelier som godkändes av kyrkan på 800-talet är en samling skrifter som tillkommit långt efter hans död. Några av dem återfinns i Apokryferna andra i Gnostiska skrifter. Så om du verkligen vill veta vad det innebär att vara kristen borde du läsa dem.
Om Jesus levde idag skulle han ha gjort allt för att stoppa kriget i Gaza.
Vi ser olika på vår tro. Du tror på Bibeln medan jag trot på Jesus lära och exempel. Vi anser oss båda vara kristna. Spelar det någon roll om nån av oss har rätt eller fel? Personligen tror jag inte det. Alla har sin personliga tro och lever efter den så gott man kan. Men en sak är jag tämligen säker på och det är att Jesus gjorde så gott han kunde under sin tid här på jorden för att befria Judarna från synden ok. Vi borde göra detsamma idag