• Storytelling

Hur lever man som kristen?

Jag har sätt i många trådar att folk säger att det lever/inte lever som kristna. Vad innebär det?
    Jag ser mig som kristen men lever som vem som helst. Dvs festar, träffar vänner och är som folk är mest och så går jag i kyrkan ibland.
    Vad tycker ni att leva som kristen innebär?

• Svar på tråden Hur lever man som kristen?
  • Anonym (Jesus)
    Hmmumma skrev 2025-08-08 20:32:39 följande:
    Självklart har jag inte lagt till något. Bibeln är supertydlig med att man inte får lägga till något till Guds ord.
    Det står klart och tydligt om homosexualitet i Bibeln... både i GT och NT.
    Ska en kristen vara bokstavstrogen det så borde den även vara bokstavstrogen allt det andra i de kapitlen. Annars så blir det cherrypicking. Du kan antagligen önska livet ur homosexuella men ändå anse dig vara kristen, trots att det isf skulle vara oförenligt med budorden. Tvärtom också. Du kan anse att alla ska vara homosexuella och anse dig vara kristen.

Kristendom (och alla andra religioner) är inte så svartvita, du kan kalla dig för kristen och leva ett kristet liv trots att du t ex förnekar skapelseberättelsen i bibeln och i stället tolkar det som en slags abstrakt kraft med en intelligens bakom. Finns olika varianter. Du kan kalla dig för kristen och anse dig leva ett kristet liv utan att ens besöka kyrkan
  • Anonym (Kristen livsyn)
    Hmmumma skrev 2025-08-08 20:39:44 följande:
    Vad är synd? Grekiska ordet är Hamartia och handlar om att göra det som inte är Guds vilja.
    Bibeln säger att Gud är densamme igår, idag och i evig tid.
    Guds ord ändras inte.

Jag tror det är du som måste läsa på i Bibeln.
    Har du läst igenom hela Bibeln? Om inte så föreslår jag verkligen att du gör det.
    Det är exakt samma synder idag som för 2000 år sedan.

Vi har väl samma problem idag?

Du säger att synd är allt som kan skada andra eller allt du gör som skadar andra.
    Var står det i Bibeln?

Jesus visar absolut på förlåtelsens kraft. Men förlåtelse får man ju bara ifall man ber om ursäkt för de fel 
    man begått.

Jesus var ingen paragrafryttare. Men det betyder inte att du inte måste be om ursäkt för dina fel.
    De 10 budorden är lika gällade idag som tidigare. Budorden gäller inte bara judarna.
    Jag tror du bör studera detta ämne.
    Man kan liksom inte bara bli kristen och tro att man får göra som man vill.
    Vem har lärt dig det?
    Om du tror på bibeln som Guds ord så blundar du för att bibeln inte skrev s av Gud utan av olika människor från olika tider.  Allt som skrevs om Jesus kom inte heller med i NT. Man valde ut de delar man tyckte passade.  

Om man är Kristen tror man på det kristna budskapet

Att läsa hela bibeln gör dig mera kristen. Det är hur man lever efter jesus exempel som avgör om du är kristen eller inte. Något av det viktigaste i hans lära är att inte fördöma andra. Han användser sig av liknelser som den barmhärtige samariten när han vill visa oss att även de som inte delar judarnas kultur och tro kan visa barmhärtighet och vara ett föredöme för de rätt trogna judar som inte visar barmhärtighet mot varandra.

GT talar i första hand till de Judar som levde för 2000 år sedan. De evangelier som godkändes av kyrkan på 800-talet är en samling skrifter som tillkommit långt efter hans död. Några av dem återfinns i Apokryferna andra i Gnostiska skrifter. Så om du verkligen vill veta vad det innebär att vara kristen borde du läsa dem.

Om Jesus levde idag skulle han ha gjort allt för att stoppa kriget i Gaza. 

Vi ser olika på vår tro. Du tror på Bibeln medan jag trot på Jesus lära och exempel. Vi anser oss båda vara kristna. Spelar det någon roll om nån av oss har rätt eller fel? Personligen tror jag inte det.  Alla har sin personliga tro och lever efter den så gott man kan.  Men en sak är jag tämligen säker på och det är att Jesus gjorde så gott han kunde under sin tid här på jorden för att befria Judarna från synden ok.  Vi borde göra detsamma idag
  • Anonym (Jesus)

Den röda tråden i hur man lever som kristen handlar om att bara kalla sig för kristen.

Tycker jag ser flertalet sk kristna som jag ärligt skulle gissa hörde till den andra sidan. Enbart på sättet de är.

• Anonym (Jesus)
    Anonym (Kristen livsyn) skrev 2025-08-08 21:49:10 följande:
    Om du tror på bibeln som Guds ord så blundar du för att bibeln inte skrev s av Gud utan av olika människor från olika tider.  Allt som skrevs om Jesus kom inte heller med i NT. Man valde ut de delar man tyckte passade.  

Om man är Kristen tror man på det kristna budskapet

Att läsa hela bibeln gör dig mera kristen. Det är hur man lever efter jesus exempel som avgör om du är kristen eller inte. Något av det viktigaste i hans lära är att inte fördöma andra. Han användser sig av liknelser som den barmhärtige samariten när han vill visa oss att även de som inte delar judarnas kultur och tro kan visa barmhärtighet och vara ett föredöme för de rätt trogna judar som inte visar barmhärtighet mot varandra.

GT talar i första hand till de Judar som levde för 2000 år sedan. De evangelier som godkändes av kyrkan på 800-talet är en samling skrifter som tillkommit långt efter hans död. Några av dem återfinns i Apokryferna andra i Gnostiska skrifter. Så om du verkligen vill veta vad det innebär att vara kristen borde du läsa dem.

Om Jesus levde idag skulle han ha gjort allt för att stoppa kriget i Gaza. 

Vi ser olika på vår tro. Du tror på Bibeln medan jag trot på Jesus lära och exempel. Vi anser oss båda vara kristna. Spelar det någon roll om nån av oss har rätt eller fel? Personligen tror jag inte det.  Alla har sin personliga tro och lever efter den så gott man kan.  Men en sak är jag tämligen säker på och det är att Jesus gjorde så gott han kunde under sin tid här på jorden för att befria Judarna från synden ok.  Vi borde göra detsamma idag
    Det finns ingen skala på kristenheten. Du kan leva ett hedniskt liv för att sen på dödsbädden säga dig bli kristen för att komma in i himmelriket.
    Anonym (Jesus) skrev 2025-08-08 22:10:50 följande:
    Det finns ingen skala på kristenheten. Du kan leva ett hedniskt liv för att sen på dödsbädden säga dig bli kristen för att komma in i himmelriket.
    Det är liksom inte det som är grejen. Vitsen med en kristen livsyn är att leva ett gott liv. 

Man kan säkert leva ett gott liv ändå men för mig är den kristna livssynen viktig och jag tror på att om vi alla skulle dela den så blev världen en bättre plats. 
  • Anonym (Jesus)
    Anonym (Kristen livsyn) skrev 2025-08-08 22:35:06 följande:
    Det är liksom inte det som är grejen. Vitsen med en kristen livsyn är att leva ett gott liv. 

Man kan säkert leva ett gott liv ändå men för mig är den kristna livssynen viktig och jag tror på att om vi alla skulle dela den så blev världen en bättre plats. 
    Du förstår nog inte bredden av en sk kristen livssyn. Det är en kristen livssyn att neka ogifta, gravida kvinnor vård på samma sätt som att det är en kristen livssyn att ge dessa ogifta, gravida kvinnor vård. Båda sakerna genererar ett gott liv för individen.
    Anonym (Jesus) skrev 2025-08-09 00:43:32 följande:
    Du förstår nog inte bredden av en sk kristen livssyn. Det är en kristen livssyn att neka ogifta, gravida kvinnor vård på samma sätt som att det är en kristen livssyn att ge dessa ogifta, gravida kvinnor vård. Båda sakerna genererar ett gott liv för individen.
    Förstår inte alls ditt resonemang? Vad menar du är en kristen livssyn då? Räcker det med att tro att bilbeln är Guds ord kanske? Eller krävs det något mera ?
  • Anonym (Jesus)
    Anonym (Kristen livsyn) skrev 2025-08-09 11:40:09 följande:
    Förstår inte alls ditt resonemang? Vad menar du är en kristen livssyn då? Räcker det med att tro att bilbeln är Guds ord kanske? Eller krävs det något mera ?

Det finns inga regelverk. Det är upp till personen att tolka. Du behöver inte ens tycka att bibeln är guds ord ens. Du kan säga att du tror på en högre makt och kalla dig själv för kristen. T o m människor som konsekvent bryter mot de tio budorden kallar sig för kristna och anser sig följa en kristen livsstil . Ta Runar t ex. 

Anonym (Jesus) skrev 2025-08-09 15:04:08 följande:

Det finns inga regelverk. Det är upp till personen att tolka. Du behöver inte ens tycka att bibeln är guds ord ens. Du kan säga att du tror på en högre makt och kalla dig själv för kristen. T o m människor som konsekvent bryter mot de tio budorden kallar sig för kristna och anser sig följa en kristen livsstil . Ta Runar t ex. 

Du skrev att jag inte förstod bredden av en kristen livssyn.  Varför tror du att jag inte gör det?
  • Anonym (Jesus)
    Anonym (Kristen livsyn) skrev 2025-08-09 15:37:43 följande:
    Du skrev att jag inte förstod bredden av en kristen livssyn.  Varför tror du att jag inte gör det?
    Du tror att om alla delade en kristen livssyn så skulle världen bli en bättre plats. Det skulle den inte då en kristen livssyn är ganska bred. Din tolkning av en kristen livssyn kan inte appliceras på nästa person som anser sig följa en kristen livssyn.
    Anonym (Jesus) skrev 2025-08-09 16:16:34 följande:
    Du tror att om alla delade en kristen livssyn så skulle världen bli en bättre plats. Det skulle den inte då en kristen livssyn är ganska bred. Din tolkning av en kristen livssyn kan inte appliceras på nästa person som anser sig följa en kristen livssyn.
    Nja den skule väl knappast bli sämre än vad den är idag. Jag anser ju inte att det räcker med att tro på att bibeln är guds ord utan att det är det kristna budskapet som måste stå i focus för att ha en kristen livssyn.  

Biben är full av trams och sagor. GT har överhuvud taget ingenting med det kristna budskapet att göra förrutom att tjäna som förklaring till vad Jesus hade att kämpa med.
  • Anonym (Jesus)
    Anonym (Kristen livsyn) skrev 2025-08-09 17:06:11 följande:
    Nja den skule väl knappast bli sämre än vad den är idag. Jag anser ju inte att det räcker med att tro på att bibeln är guds ord utan att det är det kristna budskapet som måste stå i focus för att ha en kristen livssyn.  

Biben är full av trams och sagor. GT har överhuvud taget ingenting med det kristna budskapet att göra förrutom att tjäna som förklaring till vad Jesus hade att kämpa med.

Jag tog upp exemplet med att en ogift gravid kvinna nekas vård med hänvisning till att det inte är förenligt med det företagets kristna syn. På samma sätt är det en likvärdig kristen livssyn att också ge vård. Båda förhållningssätten ingår i kristen livssyn. -Även som ogift och gravid kan du ha en kristen livssyn.

På samma sätt som att de med kristen livssyn välkomnar homosexuella, men nästa personer med sk kristen livssyn avvisar homosexuella. Man kan motivera det på olika sätt. Somliga kristna anser att personen är en skapelse av gud och omfamnar homosexualitet, andra kristna anser det vara en synd och att de hamnar i helvetet. Andra kristna anser det vara upp till gud att döma.

Så du kan inte ha ett enda recept för kristenhet.

Anonym (Jesus) skrev 2025-08-09 17:20:12 följande:

Jag tog upp exemplet med att en ogift gravid kvinna nekas vård med hänvisning till att det inte är förenligt med det företagets kristna syn. På samma sätt är det en likvärdig kristen livssyn att också ge vård. Båda förhållningssätten ingår i kristen livssyn. -Även som ogift och gravid kan du ha en kristen livssyn.

På samma sätt som att de med kristen livssyn välkomnar homosexuella, men nästa personer med sk kristen livssyn avvisar homosexuella. Man kan motivera det på olika sätt. Somliga kristna anser att personen är en skapelse av gud och omfamnar homosexualitet, andra kristna anser det vara en synd och att de hamnar i helvetet. Andra kristna anser det vara upp till gud att döma.

TS fråga var väl hur man kan leva ett kristet liv, om jag minns rätt.  Jag menar att man inte kansga sig leva ett kristet liv om man inte lever efter Jesus kärleksbudskap.  De exempel du tar upp visar inte på en kristen livssyn.  Om man måste gå till bibeln för att bekräfta allt man säger, skriver eller gör så tycker jag inte att man har en kristen livssyn.  Man kan säga sig vara kristen. Man kan ha läst Bibeln från pärm till pärm fler gånger vara medlem i någon kristen frikyrka eller sekt och ändå inte ha en kristen livssyn.
  • Maggi23

Jag är Kristen, och vill leva för Jesus Kristus. Han är min räddare. 

Jag lever som en normal person, jobbar, tar en öl ibland. 
    Många i tråden skriver att kristna bör göra detta eller inte detta. Men vi är också syndare. Vi är beroende av Guds nåd. Det finns kanske ingen typisk mall för att leva som Kristen, men Kristus lever och han vet vad som finns i ditt hjärta. Om du känner dig vilsen, be till Jesus och låt han visa dig vägen.

• Anonym (Jesus)
    Anonym (Kristen livsyn) skrev 2025-08-09 17:55:34 följande:
    TS fråga var väl hur man kan leva ett kristet liv, om jag minns rätt.  Jag menar att man inte kansga sig leva ett kristet liv om man inte lever efter Jesus kärleksbudskap.  De exempel du tar upp visar inte på en kristen livssyn.  Om man måste gå till bibeln för att bekräfta allt man säger, skriver eller gör så tycker jag inte att man har en kristen livssyn.  Man kan säga sig vara kristen. Man kan ha läst Bibeln från pärm till pärm fler gånger vara medlem i någon kristen frikyrka eller sekt och ändå inte ha en kristen livssyn.
    Enligt dig ja. Men inte enligt alla som anser sig ha en sk kristen livssyn. Du har antagligen inte en kristen livssyn enligt somliga t o m om du väljer att följa en känsla i stället för det som står i bibeln. Så ser bredden ut. Finns inget exakt recept. 
  • nattuw
    Storytelling skrev 2007-11-22 11:27:39 följande:
    Hur lever man som kristen?
    Vilket samfund?

Charmen med kristendomen är att den inte är detaljregerad av gud utan lämnar plats för individualitet.
  • Anonym (Jesus)
    nattuw skrev 2025-08-09 20:46:47 följande:
    Vilket samfund?

Charmen med kristendomen är att den inte är detaljregerad av gud utan lämnar plats för individualitet.
    Det är samma sak med alla andra religioner. Som svensk så kanske man inte ser bredden hur religioner ser ut och bredden i hur man lever ett religiöst liv ser ut.

Som exempel så känner jag flertalet muslimer som äter fläsk, dricker alkohol och anser sig följa en muslimsk livsstil. 
  • Trent
    Anonym (Jesus) skrev 2025-08-09 17:20:12 följande:

Men om allt kan ingå i en kristen livssyn blir det ju totalt meningslöst. 

Om vi låtsas att Gud släpper en uppdatering av sina åsikter på något vis och det visar sig att, jo homosexualitet är en synd. Det blir raka vägen till helvetet. Om du idag inte håller med om det, skulle du ändra dig?
  • Anonym (Jesus)
    Trent skrev 2025-08-09 22:03:10 följande:
    Men om allt kan ingå i en kristen livssyn blir det ju totalt meningslöst. 

Om vi låtsas att Gud släpper en uppdatering av sina åsikter på något vis och det visar sig att, jo homosexualitet är en synd. Det blir raka vägen till helvetet. Om du idag inte håller med om det, skulle du ändra dig?
    Ja, det enda som är röda tråden i att inneha en sk kristen livssyn handlar om att anse sig ha en kristen livssyn.

Jag har själv inte en kristen livssyn utan låter min egen moral styra. Jag utesluter däremot ingenting men hela kristenheten är ganska osannolikt.

Vet inte hur kristna skulle reagera om de fick faktuella bevis. De skulle antagligen fortsätta göra sina egna tolkningar som en ursäkt för att kunna leva det livet de vill.
Svar på tråden Hur lever man som kristen?